• امروز : سه شنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

8

شبیه‌خوانی (تعزیه) زنان در میبد | عبدالمهدی همت‌پور

  • کد خبر : 13968
  • 31 تیر 1402 - 17:33
شبیه‌خوانی (تعزیه) زنان در میبد | عبدالمهدی همت‌پور
تعزیه، هنری است که می‌توان آن را به عنوان یک مجموعه هنری مرکب از شعر، نثر، موسیقی، اسطوره‌ها و حماسه‌های مذهبی و تاریخی ایران، در سطح جهان مطرح ساخت.

تعزیه (شبیه‌خوانی)، نوعی نمایش مذهبی و سنّتی ایرانی ـ شیعی، عمدتاً درباره شهادت امام علی و امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت است که غالبا توسط مردان اجرا می‌گردد. اما در میبد، گونه‌ای شبیه خوانی توسط زنان به اجرا در می‌آید. در این شبیه خوانی، موضوع و محتوای اثر بیشتر به زنان مربوط می‌شود. شبیه‌خوانی زنان در گذشته، در محله‌های بفروئیه، ده آباد، مهرجرد، بیده اجرا می‌شد. این رسم امروزه در بیشتر محلات فراموش شده و تنها در چند مکان محدود نظیر پیر بفروئیه، پیرچراغ و برخی از منازل شخصی اجرا می‌گردد.

تعزیه خوان‌های زن، یک به یک در تنهایی و فراموشی دارفانی را وداع می‌گویند و تنها خاطره‌ای از گذشته‌های تاریخی این هنر اصیل و روحانی آن درذهن‌ها باقی می‌گذارند. اسامی شبیه‌هایی که در میبد اجرا می‌گردد، عبارت است از شبیه فاطمه زهرا (س)، شبیه زینب (س) و رحلت ایشان در نزدیکی شام، شبیه شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، شبیه شهادت علی اکبر (ع)، شبیه شهادت قاسم (ع)، شبیه شهادت امیرالمومنین (ع)، شبیه وفات رقیه دختر امام حسین، شبیه شهادت امام حسین (ع) و شبیه فاطمه صغری (س) دختر امام حسین (ع).

فاطمه صغری (س) یکی از دختران امام حسین (ع) بود که به علت بیماری، پدر را در  سفرکربلا همراهی نکرد و در مدینه ماند. روز عاشورا مرغی بر بام خانه فاطمه صغری (س) نشسته و خبر شهادت امام حسین و یارانش را به ایشان می‌دهد. در این شبیه کبوتر یا مرغی آورده می‌شود و نیز سوره انعام و طه بر مسافر خوانده می‌شود.

تعزیه در ایران از موضوعات با ارزشی است که می‌تواند به یک زمینه مذهبی و تاریخی در جهت رشد و روشن شدن گوشه‌ای از حوادثی بیانجامد که از یک سو عبرت‌انگیز و از سوی دیگر افتخارآفرین هستند. تعزیه، هنری است که می‌توان آن را به عنوان یک مجموعه هنری مرکب از شعر، نثر، موسیقی، اسطوره‌ها و حماسه‌های مذهبی و تاریخی ایران، در سطح جهان مطرح ساخت.

ارزش منحصر به فرد بودن اجرای این مراسم به صورت زنده که باعث یادآوری مصیبت ائمه معصومین (علیهم السلام) و صبر و تحمل زنان با مشاهده این مراسم می‌شود، تأثیر بسیاری در زنان تماشاگر دارد. در شبیه خوانی زنان به دلیل‌عدم وجود طبل، شیپور و اسب، بیننده بیشتر دل به محتوای اشعار می‌سپارد که باعث سوز و گرمی مجلس می‌گردد. اکثر موضوعات این شبیه خوانی نقش زنان را در آن واقعه تاریخی به تصویر می‌کشد و الگوهای اسلامی را برای زنان امروزی به خاطر می‌آورد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13968
  • نویسنده : عبدالمهدی همت‌پور
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 279 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.