• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

پدیدارشناسی تاریخی و فراتاریخی عاشورا | سید محمد دیباجی

  • کد خبر : 13943
  • 31 تیر 1402 - 16:03
پدیدارشناسی تاریخی و فراتاریخی عاشورا | سید محمد دیباجی
مرگ‌ معاویه و جانشینی یزید برای بزرگان و شیوخ کوفه، بهترین موقعیت برای احقاق حقوق از دست رفته و برپایی عدالت و توسعه بود. بهترین انتخاب در نظر آنها بیعت با آخرین باقی‌مانده از پنج تن آل عبا بود که به حق شایسته خلافت بر کوفه و بلاد مسلمین بود.

صدای آیه کهف الرقیم می‌آید

بخوان! بخوان و مرا زنده کن مسیحا، سر

بسوزد آن همه مسجد، بمیرد آن اسلام

که آفتاب درآورد از کلیسا، سر

کوفه مملو از شیوخ زاهد، قاریان و حافظان قرآن و آمران به معروف و ناهیان از منکر در ظواهر و زوایای قشری دین بود. افرادی که همه فرائض و مناسک مذهبی اعم از نماز، روزه، حج، زکات و… را مو به مو و دقیق انجام می‌دادند.

کوفه شهری بود که‌ در و دیوار آن، حکایت از عدالت و انسانیت امیرالمومنین علی (ع) داشت. ولی با شهادت حضرت، دیگر نه از عدالت خبری بود و نه از روح و باطن دین می‌شد سراغی گرفت. آل امیه با مردم کوفه را در تنگنا قرار داده بودند و مزارع و کشتزارهای مردم‌ به بهانه زکات و خراج به تاراج امویان می‌رفت.

مرگ‌ معاویه و جانشینی یزید برای بزرگان و شیوخ کوفه، بهترین موقعیت برای احقاق حقوق از دست رفته و برپایی عدالت و توسعه بود. بهترین انتخاب در نظر آنها بیعت با آخرین باقی‌مانده از پنج تن آل عبا بود که به حق شایسته خلافت بر کوفه و بلاد مسلمین بود.

نامه‌ها و رقعه‌ها و دعوت‌ها بود که از کوفه به مدینه نزد امام‌حسین (ع) سرازیر می‌شد. در تمام آن نامه‌ها یک پیام مشترک بود.«کوفه تشنه عدالت است و ما همانند تو با یزید، بیعت نمی‌کنیم.»

امام حسین برای ادای فریضه حج از مدینه خارج شده بود و به سوی حجاز در حرکت بود. یزید پایه‌های حکومت خود را سست می دانست و بنیان آن را در خطر سقوط می‌دید. ولی خوی و خلق انقلابیون کوفه را خوب می شناخت و می‌دانست که این سرکشی نه از برای حق و عدالت است، که اراده‌ای معطوف به سهم خواهی از بیت المال و مناصب حکومت است.

پس ابن زیاد را با خروارها رانت اعم از سکه و طلا و نقره و اسناد مهر و موم به حکم صدرات و وزارت ری و اصفهان… برای شیوخ و روحانیون کوفه رهسپار کرد. تمهید او کارساز بود و قاضی القضات و واعظان شهر در خطبه‌های نماز جمعه، قرآن‌ و اولی الامر را وارونه و به نفع حاکمیت، تفسیر و تعبیر نمودند و مردم را از ترس عدم امنیت و استیلای بلاد روم و کفر از هر گونه جنبش و حرکت بازداشتند. اهل حق را بر دار کشیدند و زبان بریدند و به حصر و زندان انداختند. شیوخ زاهد و مقدس مآب را نیز با سجاده‌ و محراب به حال خود رها کردند. این گونه بود که در یک شب همه چیز ویران‌ شد و سایه وحشت و ترس و فساد و تباهی کوفه را فراگرفت و لشکری عظیم از مدعوین امام، به صف امویان پیوستند و برای قتل و تاراج امام و به اسارت کشیدن نوامیس الهی بر یکدیگر سبقت گرفتند.

ولی عجیب آنکه در این میان بودند اهل باطن و حقیقت که صدای هل من‌ناصر الحسینی را شنیدند و نورانیت‌ اهل بیت را دیدند و به دعوت امام لبیک گفتند. گو اینکه برخی از آنها در شمار مسیحیان آزاده و پیروان باطنی ادیان دیگر قرار داشتد.

این لبیک هم اکنون نیز، به پیام عاشورا و امام‌حسین (‌ع) برای همه انسان‌های معاصر و آزاده جهان، درس فتوت و آزادگی و حرکت به سوی عدالت است و به همه ادیان و مکاتب، معرفت حکمی و عرفانی از باطن دین و کتب مقدس به واسطه امامت است. به همین دلیل است که در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم:

«أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ مهُدی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم»

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13943
  • نویسنده : سید محمد دیباجی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 117 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.