• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

8

پیام عاشورا | مینو سلیمی

  • کد خبر : 13933
  • 31 تیر 1402 - 15:26
پیام عاشورا | مینو سلیمی
هر فرهنگی برای انتقال باورها و معانی بنیادی خود، نیازمند نظام خاصی است که این معانی را در بستری از تقدس، به ذهن مخاطبان و کنش‌های آن‌ها انتقال بدهد و این انتقال در بستر آیینی آن فرهنگ انجام می‌گیرد.

عاشورا دهمین روز ماه محرم سال هجری قمری است. شهرت این روز به حادثه کربلا و شهادت جانگداز امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران و خانواده گرامی ایشان باز می‌گردد. وسعت و عمق این حادثه در طول تاریخ سینه ‌به ‌سینه زنده مانده است، چراکه ماهیت آن یک رویداد ساده نیست. در جهان در طی سال‌ها و قرن‌های گذشته کشتارهای بسیار تلخی رخ‌ داده، اما سؤالی که پیش می‌آید این است که ماهیت این حادثه چیست و حامل چه پیامی بوده است که این‌چنین هر ساله داغ آن تازه می‌شود و در قالب آیین‌های فرهنگی بازتولید می‌شود.

آیین‌های عاشورایی با پیام قداست و اهمیت واقعه رخ‌داده در کربلا در طی سالیان شکل‌گرفته و در میان شیعیان بسیار مورد تکریم است و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی بسیار گسترده‌ای دارد. روایت عاشورا به‌مثابه یک روایت حماسی و اسطوره‌ای، رکن مرکزی فرهنگ شیعه است. هر فرهنگی برای انتقال باورها و معانی بنیادی خود، نیازمند نظام خاصی است که این معانی را در بستری از تقدس، به ذهن مخاطبان و کنش‌های آن‌ها انتقال بدهد و این انتقال در بستر آیینی آن فرهنگ انجام می‌گیرد. طی سال‌ها این حادثه در قالب آیین‌ها و سنت‌ها باز توصیف‌شده و سینه ‌به ‌سینه در رفتارها، کنش‌ها، نمادها و نشانه‌ها در هر دوره‌ای روایت‌ شده است.

آیین‌های عزاداری محرم که به‌طور سنتی، ماه محرم و صفر و گاهی تا دهه اول ماه ربیع‌الاول را در بر می‌گیرد، از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با مجموعه‌ای از مجالس عزاداری همراه بوده که به اشکال گوناگون مانند دسته‌های زنجیرزنی، مجالس روضه‌خوانی، سینه‌زنی و سفره‌های نذری برگزار می‌شده است. درواقع، اجرای آیین عزاداری عاشورا به‌صورت منظم، در طول قرون متمادی گذشته، به‌منظور حفظ و نگهداری یکسری مفاهیم و ارزش‌های دینی صورت گرفته است که در اصل، برای انتقال به جامعه شیعه و در مسیر نیرومند ساختن آن برای مقابله با دشواری‌های زندگی اجتماعی و غلبه بر دشمنان، نوعی محرک عمل محسوب می‌شده است و همواره، امامان شیعه نیز بر اجرای آن تأکید کرده‌اند. این آیین همواره، زمینه‌ساز و محرک بسیاری از تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در جوامع شیعه بوده است. البته این کار به‌واسطه قدرت این آیین در ایجاد ایمان و احساس دینی قوی و شدید در بین مؤمنان عزادار میسر شده است.

آیین‌های عاشورایی تنوع بسیاری دارد. این آیین با گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف مزین شده است و هرساله در زمان مشخصی بازنمایی می‌شوند. تعدادی از آیین‌های عاشورایی مانند: «هفت کلکله» در شب عاشورا و زاری قبل از سپیده روز عاشورا در لاهیجان، «چاق چاقو» در سپیده‌دم عاشورا در سامان چهارمحال و بختیاری، «علم برداری» در نیشابور، «نخل گردانی» در سبزوار، «گل مالی» در خرم‌آباد، «چایینه» در ایلام، «یزله خوانی» در بوشهر، «چک چکو» (چارچو گردانی) در استهبان استان فارس، «شاطری جزن» در دامغان، «جوش‌زنی» در رفسنجان، «چهل منبرون» در کرمان، «مشعل‌گردانی» در شهر ری، «شبیه‌سازی آتش زدن خیمه‌ها» در مازندران، «پرده‌خوانی» در بجنورد خراسان، «شبیه‌خوانی» در نائین، «خیمه‌کوبی» در کاشان، «پولکه گردانی» در آذربایجان شرقی، «کرنا نوازی» یا «درازنای» و «لال پله» (آیینی زنانه) در گیلان، «قفل زنی و کرپ‌زنی» در آستارا و لنگرود، «شیر و کتل» در میناب بندرعباس، «قمه‌زنی» در گیلان، آذربایجان، اردبیل و در جای‌جای کشور انجام می‌شود.

گاه پیام عاشورا، پیامی صریح است و گاه ضمنی. این پیام‌های صریح و ضمنی می‌تواند از تصویر، پرده نقاشی شده از واقعه عاشورا، یا دکورهایی که امروزه در میادین و اماکن قدسی چیده می‌شود دریافت شود. گاهی نیز با مرثیه‌سرایی و مقتل خوانی (توصیف احساسی و عاطفی واقعه) همراه است. اما برخی از نشانه‌ها و نمادها به‌طور ضمنی پیام‌رسان هستند و با پیوستن به باقی اجزاء خوانایی می‌یابند، پیام ضمنی در حقیقت آموزه‌هایی است که ماهیت واقعه بر آن استوار است. عاشورا مهم‌ترین آیین معنادار در ایران با توجه به بسترهای فرهنگی در هر نقطه‌ای از سرزمین ایران نمودهای ویژه‌ای یافته است. آیین‌های عاشورایی به عنوان مجموعه کنش‌های معنادار که با هدف تقویت دین‌داری و مذهب اجرا می‌شود، حامل آموزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی است. بدنه مفهومی آیین‌ها بخشی از تاریخ شفاهی و مستندات و مکتوباتی است که از گذشته به یادگار مانده است. در این میان بروز و نمایش آن به عنوان شیوه بازتولید و استمرار یک رویداد و واقعه به طرق مختلف صورت می‌گیرد؛ نماد و نشانه‌ها ابزاری می‌شوند برای بیان و روایت واقعه برای کنشگران با نقش‌آفرینی خودشان؛ در این فرآیند انتظام و ساختاری در سیر زمان شکل گرفته که این انتظام قدرت با هدف نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر بوده است تا پیام‌های واقعه‌ای چون عاشورا به نسل‌های آینده منتقل شود.

بر کسی پوشیده نیست خطابه‌های زنی مانند زینب (س) در تداوم و ماندگاری عاشورا نقشی حیاتی داشته است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13933
  • نویسنده : مینو سلیمی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 196 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.