• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

14
بزرگداشت روز تهران

در ستایش یک انتخاب | مرتضی رحیم نواز

  • کد خبر : 1390
  • 25 بهمن 1400 - 16:19
در ستایش یک انتخاب | مرتضی رحیم نواز

بدون شک می‌توان برای بزرگداشت روز تهران مجموعه پرتعدادی از مناسبت‌ها را پیشنهاد کرد و در دفاع از هر یک از آن‌ها شرحی مفصل نوشت. اما همانگونه که گفتم، انتخاب روز چهاردهم مهر همچنان قابل دفاع است.

درج نام تهران به عنوان پایتخت رسمی ایران در متمم قانون اساسی نظام مشروطه که دستمایه اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در دوره چهارم برای انتخاب روز بزرگداشت تهران شده است، علیرغم نقدی که به آن وارد است، به نوبه خود انتخابی هوشمندانه و شایسته تقدیر است.
بدون شک می‎توان برای بزرگداشت روز تهران مجموعه پرتعدادی از مناسبت‎ها را پیشنهاد کرد و در دفاع از هر یک از آن‌ها شرحی مفصل نوشت. اما همانگونه که گفتم، انتخاب روز چهاردهم مهر همچنان قابل دفاع است.
اینکه نمایندگان مردم در نخستین دوره مجلس شورای ملی، تهران را نه با عنوان دارالخلافه، بلکه به نام پایتخت حکومت مرکزی برگزیدند، نشان از تغییری است که در نوع نگرش به حکومت داشته‎اند. خلافت، سازمان حکومتی امپراتوری اسلامی در طی بیش از یکهزار سال بود. این سازمان سیاسی در روزگاری که مشروطه در ایران به بار می‎نشست، روزهای پایانی و دوران افول خود را در امپراتوری عثمانی تجربه می‎کرد.
حکومت در معنای جدید، اصلی مدرن به شمار می‎آمد که حاکم را به دولت تبدیل و آن را در برابر مردم مسئولیت‎پذیر و جوابگو می‎ساخت. در چنین ساحتی، مرکز حکومت سیاسی نیز می‌بایست به گذار از دارالخلافه بودن تن می‌داد، بگذریم از آنکه اساسا تهران عهد مظفری بسیار دورتر از اقتداری بود که بتواند به عنوان مرکز حکومت جهانی اسلام مدنظر قرار بگیرد.
تغییر رویکرد سیاسی مرکز حکومت از دارالخلافه به شهر، نخستین گام برای تحقق نظامی بود که مردم در آن از رعیت به شهروند ارتقاء جایگاه پیدا می‎کردند.
درج نام تهران به عنوان پایتخت حکومت در متمم قانون اساسی معنای دیگری را نیز جستجو می‎کند و آن اینکه با این تصمیم، انتقال پایتخت به هر شهر دیگر در نظام مشروطه از اراده پادشاهان خارج و در اختیار نمایندگان مردم در مجلس شورای ملی قرار می‎گرفت. کارکرد این تلاش وقتی مشخص شد که به عنوان مانع برای انتقال پایتخت در سال‎هایی که احمدشاه قاجار و حتی رضاشاه قصد آن را داشتند، عمل کرد. همچنانکه در دوران جمهوری اسلامی نیز مجلس شورای اسلامی به استناد همین قانون که در قانون اساسی جدید نیز روزآمد شده بود، با انتقال پایتخت به مخالفت پرداخت.
شاید اگر اصل چهارم متمم قانون اساسی توسط نمایندگان شورای ملی به تصویب نمی‎رسید، تهران به مراتب عمری کمتر از سابقه کنونی خود در مرکزیت حکومت داشت. تحقق یکی از پایدارترین دوران‎های پایتختی برای شهر تهران آن هم در گذار از سه دوره حکومتی را بایستی تنها یکی از دستاوردهای تصمیم نمایندگان کشور در چهاردهم مهر ۱۲۸۶ بدانیم. از این رو انتخاب این روز به عنوان پاسداشت تهران، همانگونه که در ابتدای عرایضم بیان کردم، انتخابی هوشمندانه و قابل تقدیر است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=1390
  • نویسنده : فرهاد مهدوی
  • 987 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.