• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
::: 3291 ::: 2
0

: آخرین مطالب

سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) روسیه آینده خود را می سوزاند | آندره ئی کولسینیکوف (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی

9
بزرگداشت روز تهران

در ستایش یک انتخاب | مرتضی رحیم نواز

  • کد خبر : 1390
  • 25 بهمن 1400 - 16:19
در ستایش یک انتخاب | مرتضی رحیم نواز

بدون شک می‌توان برای بزرگداشت روز تهران مجموعه پرتعدادی از مناسبت‌ها را پیشنهاد کرد و در دفاع از هر یک از آن‌ها شرحی مفصل نوشت. اما همانگونه که گفتم، انتخاب روز چهاردهم مهر همچنان قابل دفاع است.

درج نام تهران به عنوان پایتخت رسمی ایران در متمم قانون اساسی نظام مشروطه که دستمایه اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در دوره چهارم برای انتخاب روز بزرگداشت تهران شده است، علیرغم نقدی که به آن وارد است، به نوبه خود انتخابی هوشمندانه و شایسته تقدیر است.
بدون شک می‎توان برای بزرگداشت روز تهران مجموعه پرتعدادی از مناسبت‎ها را پیشنهاد کرد و در دفاع از هر یک از آن‌ها شرحی مفصل نوشت. اما همانگونه که گفتم، انتخاب روز چهاردهم مهر همچنان قابل دفاع است.
اینکه نمایندگان مردم در نخستین دوره مجلس شورای ملی، تهران را نه با عنوان دارالخلافه، بلکه به نام پایتخت حکومت مرکزی برگزیدند، نشان از تغییری است که در نوع نگرش به حکومت داشته‎اند. خلافت، سازمان حکومتی امپراتوری اسلامی در طی بیش از یکهزار سال بود. این سازمان سیاسی در روزگاری که مشروطه در ایران به بار می‎نشست، روزهای پایانی و دوران افول خود را در امپراتوری عثمانی تجربه می‎کرد.
حکومت در معنای جدید، اصلی مدرن به شمار می‎آمد که حاکم را به دولت تبدیل و آن را در برابر مردم مسئولیت‎پذیر و جوابگو می‎ساخت. در چنین ساحتی، مرکز حکومت سیاسی نیز می‌بایست به گذار از دارالخلافه بودن تن می‌داد، بگذریم از آنکه اساسا تهران عهد مظفری بسیار دورتر از اقتداری بود که بتواند به عنوان مرکز حکومت جهانی اسلام مدنظر قرار بگیرد.
تغییر رویکرد سیاسی مرکز حکومت از دارالخلافه به شهر، نخستین گام برای تحقق نظامی بود که مردم در آن از رعیت به شهروند ارتقاء جایگاه پیدا می‎کردند.
درج نام تهران به عنوان پایتخت حکومت در متمم قانون اساسی معنای دیگری را نیز جستجو می‎کند و آن اینکه با این تصمیم، انتقال پایتخت به هر شهر دیگر در نظام مشروطه از اراده پادشاهان خارج و در اختیار نمایندگان مردم در مجلس شورای ملی قرار می‎گرفت. کارکرد این تلاش وقتی مشخص شد که به عنوان مانع برای انتقال پایتخت در سال‎هایی که احمدشاه قاجار و حتی رضاشاه قصد آن را داشتند، عمل کرد. همچنانکه در دوران جمهوری اسلامی نیز مجلس شورای اسلامی به استناد همین قانون که در قانون اساسی جدید نیز روزآمد شده بود، با انتقال پایتخت به مخالفت پرداخت.
شاید اگر اصل چهارم متمم قانون اساسی توسط نمایندگان شورای ملی به تصویب نمی‎رسید، تهران به مراتب عمری کمتر از سابقه کنونی خود در مرکزیت حکومت داشت. تحقق یکی از پایدارترین دوران‎های پایتختی برای شهر تهران آن هم در گذار از سه دوره حکومتی را بایستی تنها یکی از دستاوردهای تصمیم نمایندگان کشور در چهاردهم مهر ۱۲۸۶ بدانیم. از این رو انتخاب این روز به عنوان پاسداشت تهران، همانگونه که در ابتدای عرایضم بیان کردم، انتخابی هوشمندانه و قابل تقدیر است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=1390
  • نویسنده : فرهاد مهدوی
  • 808 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.