• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

8

فریبا نظری : « محرم و اپوزیسیون مذهبی »

  • کد خبر : 13633
  • 07 مرداد 1402 - 21:06
فریبا نظری : « محرم و اپوزیسیون مذهبی »
مواجهه‌ی حاکمیت با این گروه‌ از #معترضین_دین‌باور، چیست و چگونه خواهد بود؟

چند سالی است که در مراسم و آیین‌های ماه محرم، با نوحه‌ها و سخنرانی‌های اعتراضی روبرو هستیم. این رخداد نوپدید تدریجی در چندسال گذشته، در دوران جنبش #زن‌زندگی‌آزادی آغازشده از سال ۱۴۰۱؛ بطور فزاینده و چشمگیری در جغرافیای کشور و محتوای نوحه‌ها و سخنان، گسترش و عمق داشته‌است.

– چه اتفاقی افتاده است؟

– آیا یک اپوزیسیون مذهبی درحال شکل‌گیری است؟

– آیا گروهی از دین‌باوران با گزاره های دینی و مذهبی، به اعتراض دین سیاسی و حکومتی رفته‌اند؟

– آیا این گروه از دین‌باوران، اتوپیای آرمانی خویش را در انقلاب سال ۵۷ که براساس چنین گزاره‌هایی شکل گرفته بود؛ بدست نیاوردند؟

– آیا این گروه از دین‌باوران، اتوپیای آرمانی خود را ازدست رفته می‌بینند و قصد احیای آن را دارند؟

– آیا ادبیات گفتمانی این گروه از دین‌باوران، ازسوی گروه‌های مختلف جامعه ازجمله پیروان مذاهب و اقوام، طرفداران سکولار و حتی دین‌ناباوران؛ موردتوجه قرارگرفته و یا حتی حمایت و تأیید و بازتولید می‌شود؟

– مواجهه‌ی حاکمیت با این گروه‌ از #معترضین_دین‌باور، چیست و چگونه خواهد بود؟

– تفسیر و روایت حاکمیت و حلقه‌ی #دین‌باوران_حکومتی و سیاسی از این ادبیات اعتراضی مذهبی و دینی، چیست؟

– آیا این نوع از اعتراض، گونه‌ای از مقاومت مدنی و کنش خشونت‌پرهیز فرهنگی و اجتماعی است؟

– آیا این نوع از اعتراض گروهی از دین‌باوران، تلاش دین و مذهب حکومتی و سیاسی را برای #هژمونی و استیلای مطلق گفتمان دینی رسمی در نزد حاکمیت؛ به چالش کشیده است؟

🔷 برای جامعه‌شناس، این بخشی از یک میدان با داده‌های بی‌شمار و متنوع است که در گذر زمان و براساس کنش‌های فردی و جمعی کنش‌گران و ساختار مناسبات قدرت؛ معنا تولید می‌کند و او را به توصیف و تبیین و تفسیر می‌کشاند. آن‌چه بدیهی است و قابلیت مشاهده‌ی میدانی و عینی دارد، شکل‌گیری نوعی ادبیات اعتراضی مذهبی و دینی است و شاید بتوان کنش‌گران آن را، اپوزیسیون مذهبی نوپدید نامید. که با گزاره های دینی در تقابل با مذهب و دین حکومتی، به رویارویی برخاسته‌اند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13633
  • نویسنده : فریبا نظری
  • 250 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.