• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

مهرنوش جعفری : به یاد مهدی جعفری (رنج تنهایی)

  • کد خبر : 13596
  • 06 مرداد 1402 - 23:49
مهرنوش جعفری : به یاد مهدی جعفری (رنج تنهایی)
خلقیات مهدی جعفری هم از جهاتی شبیه برادرش سیاوش بود؛ حیا و فروتنی و ادب و حلم و از همه مهم تر اینکه دل به دنیا نداشت، جز سودای زندگی عاشقانه و صادقانه و عاری از دروغ. رویکرد پژوهشی او مطالعه و تحقیق درباره مطبوعات کشوری مانند افغانستان بود و در این راه آثاری نیز از خود بر جای گذاشت و گویا مطالبی هم باقی گذاشته است که خوب است به بررسی و انتشار آنها در صورت صلاحدید اقدام شود.

گویا این روزها به جز مشکلاتی که هر از گاهی بی دلیل یا با دلیل، موجه یا ناموجه از هر سو متوجه اهالی فرهنگ می شود، باید خبرهایی از جنس مرگ های خودخواسته اعضای خانواده مطبوعات و حوزه فرهنگ را نیز به فهرست این مجموعه منحوس اضافه کنیم.

حتما خبردار شده اید که این بار «مهدی جعفری» از پژوهشگران حوزه مطبوعات با دلی شکسته و «تنها مانده» غریبانه به دیار باقی شتافت. نوشته ای که مهدی نزد خانواده مادری اش به یادگار گذاشته، می گوید که او با مرگی خودخواسته به زندگ اش پایان داد. متاسفانه جامعه سنتی «آبرومندانه» و بنابراین «خودخواسته» از کنار «مرگ خودخواسته» می گذرد و رد ابهامی را بر اذهان باقی می گذارد که گاه فرصت سوءبرداشت و سوءاستفاده هایی را فراهم می کند. این قلم اولا به احترام شخصیت مهدی جعفری و ثانیا بنا بر اهمیت پدیده مرگ خودخواسته لازم می دانم اجمالا از هر دو وجه عام و خاص به این حادثه تلخ بپردازم.

وجه خاص

در وجه خاص، نکته ای راجع به نوع و کیفیت روابط و سابقه آشنایی ام با خانواده پدری و مادری مهدی بیان می کنم. من عموی مهدی و همکار چندین و چندساله او در وزارت ارشاد، با مادر مهدی علاوه بر نسبت سببی، پسرعمو و دختر عمو هستیم. مادر مهدی از حدود ۱۳سالگی و در اوایل دهه ۴۰ شمسی عروس خانواده ما و همسر برادر ارشدمان شد. این را گفتم تا کیفیت روابطم با این خانواده را بهتر توضیح داده باشم.

به بچه های مادر مهدی یعنی چهار پسر و یک دختر که همگی به رحمت خدا رفته اند، نگاه متفاوتی داشتم؛ به ویژه به «سیاوش» پسر دوم خانواده که در ۱۶سالگی در سال ۶۵ در شلمچه شهید شد. او بسیار مودب و ماخوذ به حیا بود؛ با هوش و چنان متواضع که هنگام حرف زدن -البته اگر لازم بود که چیزی در جوابت بگوید- سرش را به زیر می افکند و با آرامی و بسیار کوتاه جواب می داد. مرهم و درمان فقر و نداشتن ها برای این نوجوانان دهه شصتی جنوب شهر، به تعبیر مرحوم دکتر شریعتی، «نخواستن» بود و سوختن و ساختن با آنچه با دسترنج اندک پدرشان نصیب شان می شد.

خلقیات مهدی جعفری هم از جهاتی شبیه برادرش سیاوش بود؛ حیا و فروتنی و ادب و حلم و از همه مهم تر اینکه دل به دنیا نداشت، جز سودای زندگی عاشقانه و صادقانه و عاری از دروغ. رویکرد پژوهشی او مطالعه و تحقیق درباره مطبوعات کشوری مانند افغانستان بود و در این راه آثاری نیز از خود بر جای گذاشت و گویا مطالبی هم باقی گذاشته است که خوب است به بررسی و انتشار آنها در صورت صلاحدید اقدام شود.

مهدی زخمی در بدن داشت. نابینایی یک چشم او در حادثه ای در دوران کودکی، برای او و اطرافیان بسیار مایه رنج بود.

با شناختی که از مهدی داشتم، بیست و چند سال قبل او را به وزارت ارشاد معرفی کردم تا در محیط فرهنگی در مرکز مطالعات رسانه ها به کار و فعالیت مشغول شود. از این رو بود که برای سال ها شدیم همکار همدیگر. با کمال تعجب و البته خوشحالی می دیدم که مثل نهال کوچکی برای ادامه حیات و رشد خود تقلا می کند تا روی پای خودش بایستد و قد بکشد. روحیه فرهنگی او به مرور گل می کرد. این بلوغ روحی، رشد فرهنگی و توان قلمی اش را می توان در نوشته هایش مشاهده کرد.

مهدی ما به گفته خودش، «برای زندگی همواره جنگید» تا اینکه دیگر تاب و توان ماندن را از دست داد و چون نمی خواست یا نمی توانست به آرمانی که عاشقانه به آن دلبسته بود، پشت کند، از خداوند طلب مرگ کرد و متعلقاتش را که در واقع همان «وجود خودش» بود، به سود اهل دنیا وانهاد تا شاید آنها در جاهایی خارج از وطن به سوی رویاهایشان پر بکشند. ناگفته پیداست که رحمت پروردگار از مال و منالی که اکثر آدم ها در پی آن اند، به مراتب بهتر است (رحمت ربک خیر مما یجمعون، زخرف: ۳۲). و مهدی جویای رحمت خدا که تجلی واقعی آن زندگی عاشقانه ولی ابدی است، شد. در چند ماه اخیر، با آگاهی دیرهنگام از مشکلات روحی، که مهدی آن را با خودخوری درست و دقیق بیان نکرد، تلاش های پراکنده ای با رویکردهای متفاوت به عمل آمد تا شاید روحیه او بازسازی شود؛ اما دست آخر در چند ماه اخیر ماندن در تنهایی و وضعیت زجرآور بلاتکلیفی که بر او تحمیل شد و دیگر اتفاقات تلخی که مستلزم بررسی و روشنگری است، او را دچار نوعی فروپاشی روانی کرد و به انجام کاری مصمم کرد که احتمالا از مدتی پیش در فکر آن بود.

درست است که مهدی ما غریبانه و در نهایت تنهایی رفت؛ ولی پیامی که از خود باقی گذاشت، این بوده و هست که زندگی عاشقانه یک فانتزی نیست؛ بلکه رویایی دست یافتنی است، به شرط آنکه جاذبه و زرق و برق دنیا آدم های میان مایه را به وادی نیرنگ و بی مهری و دروغ و در نهایت به شقاوت در حق کسانی که به تعبیر همینگوی مصداق «زیبایی در فشار» (grace under pressure the) هستند، سوق ندهد.

او جسدش را به جهان پزشکی هدیه کرده بود؛ اما عملی نشد؛ چون جفای زمان پس از لحظه مرگش تا چند روز بعد که در آپارتمانش یافت شد، با بدنش چنان کرده بود که ناچار جسد او را به صورت وکیوم شده در قبری که پیش تر میزبان پدر و برادرش بود، به خاک سپردیم. وجه عام در وجه عام این پدیده اجمالا دو نکته حائز اهمیت است.

اولا پریدن از روی ماجرا یا قلب کردن آن از سر بی مسئولیتی یا پایبندی به الزامات و هنجارهای اجتماعی مثل آبروداری و… نمی تواند کمکی به پیشگیری این پدیده کند. در باور عمومی، خاتمه دادن به زندگی نه تنها امری مذموم؛ بلکه مستوجب عقوبت است؛ اما آیا این عمل درباره کسی که مثلا در نتیجه ضرر مادی و ورشکستگی مالی رخ می دهد، با مورد امثال مهدی یکسان است؟ قضاوت ما با داوری خداوند یکی است؟ مطالعات روان شناسی و جامعه شناسی دراین باره و درباره جامعه ما چه می گوید؟ در خبر دیدم که آورده اند مهدی ایست قلبی کرد و بعد هم چند خط از رزومه اش بیان می شود؛ اما واقعیت همین بود؟

ثانیا در دنیایی که از تنهایی آدم ها و بی توجهی به حال یکدیگر به عنوان ویژگی عمومی جوامع اتمیزه یاد می شود، اساسا کسی هم زحمتی به خود نمی دهد تا از این دست مرگ ها رمزگشایی کند. در این مورد سخن استاد ملکیان به نقل از آلبرت شوایتزر جالب است که می گفت: «از وقتی قدرت رنج در من بیشتر شد، بیشتر به انسان ها نزدیک شدم. در سوربن و در پاریس که زندگی می کردم، با آدم ها خیلی میانه خوبی نداشتم؛ ولی از وقتی وارد آفریقا شدم و از دیدن این اوضاع و احوال مدام رنج بردم، از آن روز به بعد، من بیشتر انسانم؛ چون هم سرشتی و هم سرنوشتی با انسان های دیگر را بیشتر احساس می کنم. هیچ وقت شادی، به اندازه رنج، بین آدم ها پیوند برقرار نمی کند. در مجلس عروسی که همه شاد هستند، هر کسی در تنهایی بیشتر شادی می برد؛ اما اگر همین آدم ها در اتاق انتظار بیمارستان نشسته باشند، نزدیکی شان به هم چقدر بیشتر است. هرچه رنج مان بیشتر می شود، کانال های ارتباطی ما با انسان های دیگر بیشتر می شود. از اتم های انسان ها، مولکول درست می شود».

در جوامع دور و بیگانه از هم که سرها در صفحه گوشی هاست تا چشیدن برق محبت در نگاه یکدیگر و درک طعم رنج روحی و روانی و مادی آدم های پراکنده در دور و اطراف مان، درک حقیقت مرگ انسان هایی به ظاهر معمولی مانند مهدی که انتظاری جز زندگی عاشقانه ندارند و دنیا را بحق به سخره می گیرند و به نقطه ای می رسند که شیشه عمرشان را می شکنند تا از آزار دروغ رها شوند، آسان نیست. به راستی دراین میان بودن و نبودن امثال مهدی چه اهمیتی دارد؟

اگر شهادت سیاوش مایه افتخار (خانواده و جامعه) بود، مرگ غریبانه مهدی و امثال او مایه تاثر، تنبه و تامل و نیز مستوجب بیداری همه ماست و نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد. اگر یک برادر شهید مثل مهدی که خود نیز باورهای مذهبی محکم داشت، به مرگ خودخواسته می رسد، چه باید گفت؟ با مرگ مهدی اینک مادر او در ۷۲سالگی شاهد ششمین داغ بزرگ زندگانی اش است و از اعضای یک خانواده شش نفره فقط یک مادر، زنی تکیده و رنجور باقی مانده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13596
  • نویسنده : مهرنوش جعفری
  • منبع : نیم‌روز
  • 306 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.