• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

9

ناصر سهرابی : «روز واقعه» تاریخ مصرف ندارد

  • کد خبر : 13585
  • 06 مرداد 1402 - 23:34
ناصر سهرابی : «روز واقعه» تاریخ مصرف ندارد
شاید پیام اصلی فیلم زیبا و فراموش نشدنی روز واقعه در همان دیالوگ تکان دهنده‌ای است که قهرمان مسیحی فیلم «نصرانی» در سوالی که از او می‌پرسند که در کربلا چه دیدی خلاصه شود. نصرانی در جواب می‌گوید: «او به بالاترین جایی رسیده که بشریت رسیده. من حقیقت را پاره پاره بر خاک دیدم! من حقیقت را در زنجیر دیدم! من حقیقت را در سر نیزه دیدم!»

چرا پس از این همه سال فیلم روز واقعه تولید شده در ابتدای دهه هفتاد مهمترین اثر موفق سینمای دینی عاشورایی شناخته می‌شود؟ فیلمی که گذر زمان چیزی از جایگاه آن کم نکرده و برعکس با هر بار تماشای آن، زوایای منحصربه‌فرد جدیدی را می‌توان پیدا کرد.

روز واقعه در جشنواره سیزدهم فجر خوش درخشید و علاوه بر کاندید جایزه در ده رشته، موفق به دریافت جایزه در پنج رشته شد. باید به این نکته اشاره کرد که این فیلم در بخش فیلمنامه هم کاندید دریافت جایزه شد اما تنها به خاطر نام بهرام بیضایی نتوانست سیمرغ را بدست بیاورد! مدیران سینما سالهاست به بیضایی پشت کرده‌اند و با او سر ناسازگاری دارند و چقدر که در این روزگار جایش در دنیای سینما و تئاتر ایران خالی‌ است. نام بیضایی با هنر این مرز و بوم گره خورده است و به امید روزی که شرایط کار برای او فراهم شود و دوباره شاهد ساخته شدن فیلم‌های بزرگ و خوش ساختی همچون روز واقعه باشیم.

شاید پیام اصلی فیلم زیبا و فراموش نشدنی روز واقعه در همان دیالوگ تکان دهنده‌ای است که قهرمان مسیحی فیلم «نصرانی» در سوالی که از او می‌پرسند که در کربلا چه دیدی خلاصه شود. نصرانی در جواب می‌گوید: «او به بالاترین جایی رسیده که بشریت رسیده. من حقیقت را پاره پاره بر خاک دیدم! من حقیقت را در زنجیر دیدم! من حقیقت را در سر نیزه دیدم!» به راستی که قلم بیضایی در این فیلمنامه اعجاز می‌کند و از واقعه کربلا ماجرایی نو و به روز ارائه می‌دهد. نوشته بیضایی تا به امروز مهمترین اثر هنری است که درباره حماسه عظیم عاشورا ساخته شده است. بیراه نیست بگوییم در این بین صداوسیما در طی این سال‌ها بهترین استفاده را برده و به تکرار در ماه محرم این سند زنده هنری را پخش کرده است.

«روز واقعه» فیلمی خوش ساخت و جذاب است. از نکات قابل تامل فیلم جدا از فیلمنامه استثنایی بیضایی، می‌توان به موسیقی گوش‌نواز مجید انتظامی اشاره کرد که به خوبی روی تصاویر نشسته و همدلی ویژه‌ای با مخاطب برقرار می‌کند. طراحی صحنه و لباس در خدمت روایت داستان است و از همه مهمتر تیم بازیگران بیادماندنی سینما و تلویزیون هستند که بازی‌های باشکوه و یگانه را خلق کرده‌اند. عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، سعید نیکپور، مهدی فتحی، حسین پناهی و علیرضا شجاع نوری چهره جوان آن روزها ترکیب ایده‌آلی را برای یکی از بهترین فیلم‌های دینی این مرز و بوم نشان می‌دهند. علیرضا شجاع نوری با آن گریم و طراحی لباس مناسب، بهترین گزینه برای شخصیت نصرانی است و به حق به دل مخاطب نیز می‌نشیند.

کارگردانی درست و حساب شده شهرام اسدی نیز از نقاط درخشان این اثر به حساب می‌آید. شهرام اسدی با متن بی‌بدیل بیضایی در انتخاب میزانسن و دکوپاژ موفق نشان می‌دهد.

البته روز واقعه در زمان اکران با تمام جذابیت‌های ساختاری‌ آن، مورد توجه مخاطبان عام سینما قرار نگرفت و در گیشه فروش چشمگیری به‌همراه نداشت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13585
  • نویسنده : ناصر سهرابی
  • 256 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.