• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4

حسن محدثی‌ی گیلوایی : ابتذال تحلیل در کار فلسفه‌دان محترم: وقتی یک فلسفه‌دان به تحلیل جامعه‌شناختی و سیاسی می‌پردازد!

  • کد خبر : 13260
  • 16 تیر 1402 - 19:45
حسن محدثی‌ی گیلوایی : ابتذال تحلیل در کار فلسفه‌دان محترم: وقتی یک فلسفه‌دان به تحلیل جامعه‌شناختی و سیاسی می‌پردازد!
از نفوذ اجتماعی برخی گروه‌های مرجع پیشین تاحدّی کاسته شده است. مثلاً روحانیت و حتی روشنفکران از نفوذ اجتماعی گذشته و قدرت بسیج سیاسی و اجتماعی به میزان قبل برخوردار نیستند

فلسفه‌دان عزیز ما برادر ارج‌مند دکتر عبدالکریمی تصور می‌کند که می‌تواند در پشت میز خود بنشیند و در باره‌ی عالم و آدم نظر بدهد و تحلیل بکند. نتیجه‌اش می‌شود همین نوع سخن گفتن بی‌پایه در باره‌ی امور مختلف. برادر عزیز دست‌کم قبل از سخن گفتن در باره‌ی امور مختلف جامعه قدری به آمار و ارقام و تحقیقات سری بزنید! یا دست‌کم بفرمایید برخی از نتایج تحقیقات را برای شما ارسال کنیم و بعد در باره‌ی امور اجتماعی‌ی مختلف اظهار نظر کنید! بگذارید فقط به یک مورد اشاره بکنم. دکتر بیژن عبدالکریمی در باره‌ی سلبریتی‌‌های ایرانی گفته است:

«واقعیت این است که سلبریتی‌ها با پدیده‌ای به نام مُد سر و کار دارند. یعنی امور بسیار سطحی و زودگذر. سلبریتی‌ها شبیه یک جوش در صورت‌ هستند. این‌ها می‌آیند و می‌روند و با ریشه‌های تاریخی و فرهنگی نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. بی‌تردید متفکران و اصحاب نظر و به تبع آن‌ها روشنفکرانی که کار فکری و فرهنگی اصیل می‌کنند، از اثرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود» (عبدالکریمی، ۱۴۰۲، مصاحبه با یورونیوز).

اکنون بنگرید به گزارش یک تحقیق رسمی که مرکز رصد فرهنگی‌ی کشور آن را منتشر کرده است و ببینید در باره‌ی سلبریتی‌های ایرانی چه نوشته است:

«در مجموع می‌توان گفت از نفوذ اجتماعی برخی گروه‌های مرجع پیشین تاحدّی کاسته شده است. مثلاً روحانیت و حتی روشنفکران از نفوذ اجتماعی گذشته و قدرت بسیج سیاسی و اجتماعی به میزان قبل برخوردار نیستند. همین‌طور از اعتماد مردم به برخی گروههای شغلی مانند معلمان، پزشکان و استادان دانشگاه و نیز از اعتبار شغلی آنان کاسته شده است. در مقابل گروه‌هایی مانند هنرمندان، ورزشکاران و حتی فعالان رسانه‌ای به لطف شبکه‌های اجتماعی فضای بیشتری برای ارائه خود به مخاطبان یافته‌اند.» (گزارش رصد فرهنگی‌ کشور (۱۷)، «تحلیلی از وضعیت گروه‌های مرجع در ایران»، ۲۸ تیر ۱۴۰۱).

در این گزارش رسمی میزان اعتماد مردم به «روحانیان» در رتبه‌ی هشتم قرار گرفته است و میزان اعتماد مردم به «ورزش‌کاران» در رده‌ی چهارم و میزان اعتماد مردم به «هنرمندان» در رتبه‌ی هفتم (همان: ۱۸).

هم‌چنین در همین گزارش رسمی در باره‌ی سلبریتی‌ها به‌عنوان یک گروه مرجع جدید سخن گفته شده است

«سلبریتی‌ها؛ گروه مرجع جدید و مناقشه‌برانگیز

در دنیای «رسانه‌ای‌شدۀ» امروز، حضور و نقش سلبریتی‌ها در موضوعات و مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی به‌ویژه در سال‌های اخیر شایسته تأمل و بررسی است. در این میان، توسعه تکنولوژیک رسانه‌ها و گستردگی دامنه ارتباطات در سلبریتی‌سازی نقشی انکارناپذیر و قابل توجه داشته و حضور پررنگ و گستردۀ سلبریتی‌ها در رسانه‌ها و به‌ویژه فضای مجازی بستر بیشتر دیده شدن و در برخی موارد تأثیرگذاری آنها را ایجاد کرده است. … در گزارش آینده‌پژوهی ایران در شرح مهمترین مسائل جامعه در سال ۱۳۹۷، مرجعیت فرهنگی سلبریتی‌ها را یکی از مهمترین عوامل در حال ظهور کشور معرفی می‌کند» (همان: ۱۴).

تازه این گزارش، گزارشی رسمی است. باری، بررسی‌ی همین مورد برای اعلام بی‌پایه‌بودن سخنان این فلسفه‌دان عزیز ما کافی است. مرا مجال و حوصله‌ی پرداختن به دیگر سخنان ایشان نیست.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13260
  • 31 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.