• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

8
مروری گذرا بر دو دهه کاوش در شهر سوخته

بیست سال کاوش، هزار سال زندگی | حسین مرادی

  • کد خبر : 1294
  • 24 بهمن 1400 - 16:49
بیست سال کاوش، هزار سال زندگی | حسین مرادی
سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای در شکل دهی و تکوین هویت نوین ایرانی داشته و شهر سوخته شاخص‌ترین محوطه باستانی این خطه، در دشت سیستان در شمال استان قرار گرفته است.

سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای در شکل دهی و تکوین هویت نوین ایرانی داشته و شهرسوخته شاخصترین محوطه باستانی این خطه، در دشت سیستان در شمال استان قرار گرفته است. موقعیت دقیق این محوطه که تاریخی بین ۳۵۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد (۵۵۰۰ تا ۴۳۰۰ سال پیش) را دارد در ۵۵ کیلومتری جنوب شهر زابل می‌باشد. اگرچه سابقه کاوشهای باستان شناختی در آن به بیش از ۵۰ سال می‌رسد که از این نظر یکی از موارد نادر در باستانشناسی آسیای غربی به شمار می‌رود اما چگونگی اطلاق نام شهرسوخته به این محوطه بزرگ در غرب آسیا چندان روشن نیست. کاوشهای پیگیر باستانشناختی در این محوطه ۲۰۰ هکتاری نشان داده که زندگی در آن طی چهار دوره فرهنگی بی‌وقفه جریان داشته و بازه زمانی در حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرد.
کاوشهای باستان‌شناسی دوران پس از انقلاب توسط گروه ایرانی به سرپرستی دکتر سید منصور سجادی با هدف شناسایی و بازنگری در فرایندهای فرهنگی شهرسوخته و دشت سیستان در عصر مفرغ از سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرده و تا به امروز ادامه داشته است.
این کاوش‌ها در دو بخش مسکونی و گورستان به انجام رسیده که نتایج اولیه آن در قالب ۱۵۰ مقاله و کتاب منتشر شده است. کاوشهای باستان‌شناسی شهرسوخته از سال ۱۳۹۶ متمرکز بر بخش مسکونی شهرسوخته بوده و کارگاه‌هایی را در بخش مسکونی شرقی و یادمانی به انجام رسانده است. از سال ۱۳۹۵ گروه ایتالیایی مطالعات میان رشته‌ای با هدف مطالعه بر روی اسکلتهای انسانی به دست آمده از گورستان، بقایای گیاهی و جانوری یافت شده از کاوش‌ها و مطالعه بر روی اقلیم منطقه به جمع گروه ایرانی پیوسته تا ضمن کاوش در کارگاه شماره ۳۳، اطلاعات بیشتری از زندگی و اقتصاد معیشتی مردمان شهرسوخته را به علاقه مندان عرضه کند.
مطالعات باستان‌شناسی گروه ایرانی متمرکز بر بخشهای مسکونی شرقی، بخش مرکزی و بخش شمالی بوده که شواهد ارزشمندی را به ویژه درباره دوره شکل گیری و دوره نابودی عرضه داشته است که تا پیش از این کاوش‌ها در هاله‌ای از ابهام بودند. شواهد دوره نخست که دوره شکل گیری نام دارد است از عمیق‌ترین لایه‌های باستانی در عمق حدود ۵ متری تپه به دست می‌آید که تاریخی بین ۵۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش (۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد) دارد و در بخش مسکونی شرقی متمرکز است. در این دوره شاهد حضور مردمانی از سرزمینها همسایه همانند بلوچستان، کرمان، خراسان و همچنین بازرگانانی از فارس و خوزستان در شهرسوخته هستیم که به نظر می‌رسد بی‌هیچ درگیری و تنش مشخصی در کنار هم به زندگی و داد و ستد مشغول بوده اند. لوحه یا تبلتهای حسابداری دوره آغاز ایلامی، از این لایه‌ها به دست آمده و نشان می‌دهد که شهرسوخته ناحیه‌ای پویا در بازرگانی با مناطق دوردست غربی همچون کرمان، فارس و خوزستان بوده است. این لوحه بر اساس سامانه شمارشی دهگانی (ده تایی) آغاز ایلامی در جنوب غرب ایران که زادگاه چنین اشیایی است ساخته شده و نشان می‌دهد که یک کالا توسط یک فرد که ما نشان آن را از روی اثر مهری که روی این لوحه کشیده شده می‌شناسیم، به شهرسوخته انتقال داده شده است.
دوران بعدی (۲۹۰۰ تا ۲۵۰۰ پیش از میلاد) دوره ثبات و استانداردسازی است که ما آن را به نام فرهنگ شهرسوخته می‌شناسیم و شواهد آن از کاوش در بخشهای مرکزی و یادمانی به دست آمده است. طیف وسیعی از مواد فرهنگی شناخته شده همانند پیکرکهای انسانی و جانوری مهر و مهره‌های تزیینی و سفال استاندار نخودی منقوش یک رنگ و رنگارنگ نشانه‌ای از ثبات طولانی مدت در حدود ۵۰۰ است.
دوران نابودی از حدود ۲۴۰۰ پیش از میلاد شروع می‌شود و تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد طول می‌کشد. تغییر بستر دریاچه هامون به دلیل خشکسالی مهمترین علت برای این پایان است که احتمالا بوسیله یک آتش سوزی در واپسین زمان حیات شهرسوخته تکمیل می‌شود و زندگی برای همیشه در این محوطه متوقف می‌شود. شاید نام شهرسوخته از همین شواهد سوختگی که جهانگردان و مردمان محلی بر روی تپه می‌دیده‌اند آمده باشد

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=1294
  • نویسنده : حسین مرادی
  • منبع : مجله نیم روز
  • 486 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.