• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

2

رحیم قمیشی : آیت‌الله خمینی و نظریه ولایت‌فقیه

  • کد خبر : 12477
  • 16 خرداد 1402 - 0:25
رحیم قمیشی : آیت‌الله خمینی و نظریه ولایت‌فقیه
در اینجا نمی‌خواهم به اثرات مثبت یا منفی انقلاب سال ۵۷ و بنیانگذار نظریه قدرت فقها بپردازم، بلکه می‌خواهم بگویم چه شد که نظریه ولایت‌فقیه ناکام ماند.

نظریه‌پردازان باید انسان‌هایی بزرگ باشند و شکی نیست آیت‌الله خمینی، هم در رهبری مردم و هم در نظریه‌پردازی انسانی بزرگ بود.

همانطور که مائو در چین انسان بزرگی بود، عمر البشیر در سودان و قذافی در لیبی.

در اینجا نمی‌خواهم به اثرات مثبت یا منفی انقلاب سال ۵۷ و بنیانگذار نظریه قدرت فقها بپردازم، بلکه می‌خواهم بگویم چه شد که نظریه ولایت‌فقیه ناکام ماند.

خوبست بدانیم نظریه حاکمیت انسان‌های صالح، ریشه درازی در تاریخ دارد. افلاطون از نامدارترین فیلسوفان یونانی طرفدار این نظریه بوده و در بین متفکران مسلمان و ایرانی هم فارابی. اگر چه آیت‌الله خمینی حکومت فلاسفه و یا حکومت صالحان را با تغییر اندکی به حاکمیت فقها تبدیل کرد. نظریه‌ای که باید در عمل پاسخ می‌داد.

اما این نظریه در عمل با قاطعیت شکست خورد.

– رنگ قدسی و الهی زدن بر نظریه، بدون شک اولین دلیل شکستش بوده. چه کسی حق دارد نظر خدا را نقد کند؟!

مسلماً اعدام، حصر، شکنجه، زندان با اعمال شاقه، کمترین مجازات‌هایی است که خداپرستان افراطی برای مجازات ناقدان نظریه‌های الهی در نظر می‌گیرند.

– هر نظریه‌ای باید در عمل کارایی خود را نشان دهد، وگرنه هرگز نمی‌تواند ادعا کند نظریه موفقی است.

نمی‌شود بعد از چهل سال گفت واضعان این نظریه فرصت پیاده کردن آن را به‌دست نیاورده‌اند.

امروز پس از ۴۴ سال این نظریه در عمل نه تنها دستاوردهای مهمی نداشته، به اعتقاد من در یک ارزیابی علمی می‌توان صادقانه گفت عامل بسیاری از عقب‌افتادگی‌های کشور بوده. هم در زمینه عدالت، هم علمی، صنعتی و رفاهی و هم اخلاقی.

– در دنیایی که تحولات به سرعت رخ می‌دهند، و همه چیز کاملاً تخصصی شده، اساسا نظریه‌های مبتنی بر افراد، ولو صالح، نظراتی که قشری را بخواهد ارجح بر دیگران تشخیص بدهد، آن‌هم روحانیون را، نظریه‌ای شکست خورده است.

شاید افلاطون و فارابی هم امروز زنده شوند با نظر پیشین خود مخالفت می‌کنند.

آیت‌الله خمینی را نمی‌دانم.

– صرفنظر از نظریه مهم ولایت فقیه، چقدر اجازه داده شده سایر نظرات آیت‌الله خمینی مورد نقد قرار گیرد؟

شعار ادامه جنگ تا رفع فتنه در عالم، اعدام‌های اول انقلاب و سپس دهه ۶۰، تغییرات در دانشگاه‌ها تحت عنوان انقلاب فرهنگی، حمایت از اشغال سفارت امریکا، ترکیب شورای انقلاب، برکناری نخستین رئیس جمهور انتخابی کشور، موافقت با الزام پوشش اجباری بانوان، عدم رعایت قانون اساسی به بهانه شرایط خطیر کشور، موارد مهمی هستند که باید آزادانه نقد شوند. اما وقتی علاوه بر نظریه ولایت فقیه، شخصیت ایشان و همه تصمیمات‌شان نیز، قدسی می‌شود، مشکلات چند برابر می‌شوند.

برای ایجاد تنفر از کسی و نظراتش همین بس که بگوییم او قابل نقد نیست!

که گفته‌ایم.

– عقل بشری طی چند صد سال اخیر، به نظریه‌ای با ارزش و بزرگ دست یافته به نام دمکراسی و حاکمیت سکولار، که دقیقا منطبق است بر دولت‌های شکل گرفته در قرن‌های اخیر.

نمی‌شود با چسباندن این لفظ به هر چیزی، آن را باارزش کرد.

“سیستم دمکراتیک ولایت‌فقیه!” “جمهوری سکولار اسلامی!” تنها به تمسخر بیشتر این نظریات می‌انجامد.

نظریه ولایت فقیه باید خود را در معرض نظریات موفق دوران عرضه کند؛ او در برابر دمکراسی سکولار چه ویژگی‌های قابل عرضه‌ای دارد؟

این را باید اندیشمندان آزادانه بررسی کنند و نهایتا مردم بتوانند انتخاب‌شان را بکنند.

اگر چه نظریه ولایت فقیه عملا ارزشی برای انتخاب‌های مردم در میدان‌های بزرگ قائل نیست.

بر خلاف بسیاری که نام آوردن از آقای خمینی را مترادف با واپسگرایی و عقب‌ماندگی و دیکتاتوری می‌دانند، من همچنان به بزرگی شخصیت ایشان معتقدم، ولی نظریه ولایت‌فقیه ایشان را در دوره معاصر به هیچ‌وجه قابل دفاع نمی‌دانم.

در ضدیت این نظریه با توسعه کشور همین بس که امروز راندن بسیاری از دلسوزان کشور از عرصه خدمت، عدم اعتقادشان به این نظریه بوده است.

در ضدیت این نظریه با توسعه کشور همین بس که امروز همچنان تلاش می‌شود آیت‌الله خمینی و نظریه ولایت‌فقیه، مقدس جلوه داده شود.

و هنوز تلاش می‌شود هر نقدی را در این زمینه‌ها با بهانه ضدیت با امنیت ملی یا اسلام، در نطفه خفه کنند.

ایران نیازمند توسعه به موازات توسعه جهان است. مردم ایران حق دارند مانند سایر مردم جهان حق انتخاب داشته باشند. نظریات مبتنی بر خواست الهی و مرتبط با آسمان، سال‌هاست به تاریخ پیوسته‌اند.

امروز مردم خواهان زندگی بر اساس عقل و منطق هستند.

بین نظریه ولایت فقیه

و نظریه دمکراسی واقعی

باید امکان انتخاب وجود داشته باشد

این حق مردم است!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12477
  • نویسنده : رحیم قمیشی
  • 28 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.