• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

4

درباره فروغ | ندا مهیار

  • کد خبر : 11921
  • 30 بهمن 1401 - 5:00
درباره فروغ | ندا مهیار
فروغ در سال ۱۳۳۰ و در حالی که تنها ۱۶ سال داشت، با پرویز شاپور که بعدها به یکی از مهم‌ترین طنزپردازان معاصر تبدیل شد، ازدواج کرد. شاپور از اقوام دور مادری فروغ بود و در زندگی مشترک کوتاهش با فروغ، تجربه‌ای عاشقانه را برای او رقم زد. اگرچه طول این زندگی مشترک چندان به درازا نکشید و تنها چهارسال پس از آغاز، به سرانجام رسید.

فروغ‌الزمان فرخ‌زاد، در هشتم دی ماه ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. فرزند چهارم سرهنگ محمد فرخ‌زاد و توران وزیری‌تبار، زودتر از آنکه فکرش را بکند به وادی شعر و ادبیات گرایش پیدا کرد. در میان خواهران و برادران او، پوران و فریدون نیز به هنر و ادبیات علاقمند شده و هر یک در رشته کاری خود سرآمد هم روزگاران خود بودند. با این وجود، فروغ فرخزاد را نه تنها در میان اهالی خانواده، بلکه در میان شاعران ادبیات فارسی بایستی نمونه‌ای منحصر به فرد و شاخص در نظر گرفت. شاعری که با توانایی زبانی، سبک شعری و زندگی ساختارشکنانه خود، الگوی موفقی از یک زن عصیان‌گر را به نمایش گذاشت و بر بسیاری از شاعران و هنرمندان هم‌دوره و پس از خود، موثر واقع شد.

فروغ در سال ۱۳۳۰ و در حالی که تنها ۱۶ سال داشت، با پرویز شاپور که بعدها به یکی از مهم‌ترین طنزپردازان معاصر تبدیل شد، ازدواج کرد. شاپور از اقوام دور مادری فروغ بود و در زندگی مشترک کوتاهش با فروغ، تجربه‌ای عاشقانه را برای او رقم زد. اگرچه طول این زندگی مشترک چندان به درازا نکشید و تنها چهارسال پس از آغاز، به سرانجام رسید. با این حال هیچ گاه، هیچ یک از آن‌ها در مورد این دوره کوتاه زبان به گلایه نگشود و سعی نکرد خاطره تلخی از آن به یادگار بگذارد. کامیار شاپور تنها یادگار این زندگی کوتاه عاشقانه، بعدها نامه‌های عاشقانه مادرش را منتشر کرد و تلاش نمود تا زندگی کوتاه این زوج ادبی را تا همیشه در اذهان عموم عاشقانه نگاه دارد.

فروغ فرخ‌زاد، پس از جدایی از شاپور، راهی سفر به اروپا شد و تلاش کرد تا با آشنایی با فرهنگ و زبان ادبیات غرب، به تجربه‌های شاعرانه خود، سمت و سوی مناسبی بدهد. فروغ در این سفر توانست ضمن آشنایی با فرهنگ مدرن اروپایی به زبان‌های ایتالیایی، فرانسه و آلمانی تسلط نسبی پیدا کرده، آثار برجسته ادبیات غرب را مطالعه نماید. او در سال نخست ازدواجش، اولین مجموعه شعری خود را تحت عنوان اسیر منتشر کرده بود. این اثر از نظر قابلیت ادبی و ظرفیت‎های زبانی چندان موفق نبود، اما در برخی از اشعار و ابیات آن می‌شد با رگه‌هایی از ظهور یک شاعر نوگرا مواجه شد.

غیر از سفر اروپا، آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی، در تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و تحول فکری و ادبی فروغ نقش مهمی ایفات نمود. این آشنایی همچنین در زندگی شخصی آن‌ها نیز تغییرات مهمی بر جای گذاشت و یکی از عوامل جدایی فروغ از شاپور را باید در ایجاد علاقه‎ای جستجو کرد که میان او و ابراهیم گلستان به وجود آمده بود.

ابراهیم گلستان همچنین باعث شد تا نگاته فروغ از ادبیات متوجه سینما شده، در این مدیوم تازه طبع آزمایی کند. بازی در چند اپیزود تبلیغاتی و ساخت مستند ارزشمند «خانه سیاه است» حاصل این تجربه اندوزی است.

فروغ فرخزاد در سال‌های آغازین دهه ۱۳۴۰، علاوه بر مستند ماندگار «خانه سیاه است»، اثر ماندگار شعدی خود را نیز منتشر کرد. «تولدی دیگر» به اذعان بسیاری از منتقدان ادبی در زمره مهم‌ترین آثار ادبی قرن چهاردهم خورشیدی قرار دارد و از برترین آثار ادبی شاعران زن ایران در طول تاریخ به شمار می‌آید. فروغ همزمان با چاپ این کتاب ارزشمند، برای نخستین بار تجربه بازیگری بر روی صحنه را نیز در کارنامه خود ثبت کرد. نمایشنامه «شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده» اثر «لوئیجی پیراندلو» که به کارگردانی «پری صابری« در سال ۱۳۴۲ به اجرا درآمد، بازی چشم‌گیر فروغ را برای همیشه به خاطر طرفداران او و مشتاقان هنر نمایش به یادگار گذاشت. او در این سال‌ها همچنین اشعار مجموعه آخر خود را نیز سرود. اگرچه مجال انتشار «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» تا سال‌ها پس از مرگ او فراهم نشد.

پرده آخر زندگی پر التهاب و پرفراز و نشیب فروغ فرخزاد، همچون تمام سال‌های زندگی او شاعرانه و غیر قابل تصور است. در ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵، فروغ فرخزاد هنگام رانندگی با خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در خیابان لقمان‌الدوله ادهم دچار حادثه شد و بر اثر آن جان خود را از دست داد. چند بچه که با بی‌احتیاطی به خیابان دویده بودند، باعث شدند تا فروغ برای جلوگیری از برخورد با آن‌ها تغییر ناگهانی در مسیر حرکت خود بدهد و همین عامل به چپ شدن ماشین و افتادن آن در جوی بزرگ کنار خیابان انجامید. اتفاقی که در نهایت به مرگ زودرس او انجامید و ادبیات و هنر ایران را از شاعری توانا، هنرمندی جشور و زنی عصیانگر محروم ساخت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11921
  • نویسنده : ندا مهیار
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 112 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

30بهمن
صدای زندگی در کوچه تولدی دیگر | میترا جلوداری
دیدار با  فروغ فرخزاد در خانه‌اش

صدای زندگی در کوچه تولدی دیگر | میترا جلوداری

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.