• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

امیر ترکاشوند : تذکر لسانی، ممنوع

  • کد خبر : 11597
  • 05 اردیبهشت 1402 - 1:25
امیر ترکاشوند : تذکر لسانی، ممنوع
نیز طبق فتوای عموم فقها در طول تاریخ زنان مَحرمِ زنان‌اند بنابراین داخل مدارس دخترانه، کسی نباید به دختران فاقد روسری تذکر دهد

(اعلام رسمی بنیانگذار جمهوری اسلامی بر معافیت زنان ۵۰ ساله از پوشیدن روسری)

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ روند الزامی شدنِ استفاده از روسری و روپوش با سخنان خودِ رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی از همان سال ۵۷ آغاز شد اما همو حدود شش ماه بعد، زنانِ حدود ۵۱ ساله و بالاتر را از پوشیدن روسری و بالاتر از روسری معاف دانست:

《براى حدودِ زن‌هایى که به‌ سن و سال شما رسیده‌اند هیچ چیزى نیست》.

بنابراین کسی چه مأمور چه فرد متعصب اجازه ندارد، حتی بر اساس معیارهای فقه قدیم و سنتی، و بر اساس سخن خودِ بنیانگذار، به این گروه سِنی از زنان فاقد روسری، تذکر لسانی دهد.

نیز طبق فتوای عموم فقها در طول تاریخ زنان مَحرمِ زنان‌اند بنابراین داخل مدارس دخترانه، کسی نباید به دختران فاقد روسری تذکر دهد

همچنین معدود علاقمندان به امر و نهیِ شرعی، بد نیست بدانند از جمله اوامر و نواهیِ بیهوده، بر طبق همان موازین شرعیِ مورد تعصب، این است که فرد مورد امر و نهی، موعظه‌پذیر نباشد! و در نتیجه اگر فقدان روسری را قطعاً منکر دانستید ولی زنان مورد اشاره را وعظ‌ناپذیر تشخیص دادید در این صورت نباید به آنان حتی تذکر لسانی داد.

نیز مطابق احکام همان فقه، نگاه کردنِ مردان به چهره زنان نامحرم و به ویژه هم‌کلام شدن با آنان، خود از جمله منکرات و نواهی است و در نتیجه مردان احتیاطا باید از تذکر لسانی نسبت به زنان جوان و میانسال دست بردارند.

آنچه گفته شد بر اساس احکام فقه قدیم و سنتی بود وگرنه تحقیق اینجانب در باره اندازه پوشش (دستِ‌کم در دوران پیامبر) را می‌توان در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر به دست آورد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11597
  • نویسنده : امیر ترکاشوند
  • منبع : سحام نیوز
  • 214 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.