• امروز : پنجشنبه, ۱۰ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 31 October - 2024
::: 3375 ::: 0
0

: آخرین مطالب

فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد شریعتی برآیند تجدیدنظرگرایی تشیع معاصر| سید محمد میرناصری شریعتی دلبسته دموکراسی بود | سیدمجتبی طاهری میراث فکری شریعتی و نسبت او با حوزه‌های علمیه | سید مالک ‌لطفیان علی شریعتی در آئینه اسناد | جواد اطاعت* آثار شریعتی جنبش‌زا بود | علی معافی دموکراسی هدایت شده شریعتی پاسخ‌دهنده نیاز جامعه امروز ایران است | رحیم ابوالحسنی* بیانیه حزب اعتماد ملی در حمایت از دکتر مسعود پزشکیان چرا صحبت‌های مسعود پزشکیان درباره قوانین منطقی است؟ | علی مفتح صنایع دستی توصیف گذشته ضرورت آینده | محمدحسین عسکرپور ادبیات توسعه در صنایع دستی مایه تقویت شود نقش آموزش و پرورش دراحیاء و حمایت از صنایع دستی | مریم محمدی حبیب* هنرهای دستی جایگزین‌های ماندگار | مرضیه ترکمانیان* غیرمنتظره‌ای در فضای سیاسی ایران | هادی طلوعی* رییس‌جمهور دلخواهم کیست؟ | نعمت الله فاضلی خبری در راه است | محمدجواد حق‌شناس ردصلاحیتِ ضد مشارکت الهام‌بخش‌ترین متفکر بلوچ با رویکرد ایران‌گرایی | محسن روحی‌صفت* خدمت به خلق؛ در آگاهی بخشیدن به جامعه است | محمدصدیق دهواری سراوان* پیشکسوت رسانه‌ای و کارشناس زُبده دیپلماسی | مریم مهدوی اصل*

3

مهدی نصیری :  استبداد دینی 

  • کد خبر : 11249
  • 25 اسفند 1401 - 19:47
مهدی نصیری :  استبداد دینی 
چرا علیرغم این آرای پیشگام میرزای نائینی و استادش آخوند خراسانی در ۱۲۰ سال پیش، ما اکنون هنوز فرسنگ ها از این آرا فاصله داریم و گرفتار وارثان شیخ فضل الله نوری هستیم؟!

آنان که فقه و اصول خوانده اند از جایگاه خطیر میرزای نائینی در علوم حوزوی آگاهند. وی یکی از شاگردان مبرز صاحب کفایه و استاد مرحوم آقای خویی بود. وی حدود ۱۲۰ سال پیش کتاب “تنبیه الامه و تنزیه المله” را به فارسی، البته به فارسی مغلق ملاهای آن زمان، جهت نفی استبداد و اقامه ادله شرعی بر درستی حکومت مشروطه، بر اساس مکتب تشیع و پاسخ به اشکالات و شبهات مخالفان مشروطه چون شیخ فضل الله نوری نوشته است. وی بدون این که نامی از شیخ ببرد، به مواردی اشاره می کند که دقیقا جواب به اشکالات آمده در گفته ها و نوشته های شیخ در رد مشروطه است. وی در جای جای کتاب با الفاظی تند بر استبداد دینی می تازد و آن را همراه و بلکه شنیع تر از استبداد سیاسی می خواند. با هم به مرور پاره ای از این موارد می پردازیم تا انگشت حسرت به دندان فکرت بگزیم که چگونه در ۱۲۰ سال پیش در دامان فقه سنتی چنین آرای پیشگامی بوده است و ما اینچنین در هزاره ی سوم اسیر وارثان شیخ فضل الله نوری شده‌ایم:

حقیقت استبداد دینی (ص ۳۹ و ص ۱۴۳)

تقسیم حکومت ها به استبدادی [تملکیّه] و مشروطه [ولایتیه] (ص ۴۱)

در حکومت استبدادی، سلطان مملکت را ملک شخصی و ارث پدری خود می داند (ص ۴۱)

در حکومت مشروطه، جمهور مردم حکومت را بصورت امانت به سلطان می سپارند و او ولایت امانی دارد (ص ۴۱)

در ستایش دو اصل مبارک “آزادی” و “برابری” (ص ۵۱ و ۶۰)

منظور از “آزادی”، رهایی از استبداد سیاسی و دینی است (ص ۵۱)

پیوستگی و چسبندگی استبداد سیاسی با استبداد دینی (ص ۵۸)

منظور از “برابری”، مساوات آحاد ملت با سلطان در حقوق و مجازات است (ص ۶۰)

ضرورت حکمرانی سلطان در چارچوب قانون اساسی(ص ۸۷)

نظارت مردم بر سلطان در دوران غیبت، جایگزین عصمت امام در دوران حضور (ص ۸۷)

تدلیس و خباثت مستبدین دینی در یکی دانستن “آزادی” با “ولنگاری”(ص ۹۶)

تدلیس و خباثت مستبدین دینی در یکی دانستن “برابری” با “دین گریزی”(ص ۱۰۰)

چرا علیرغم این آرای پیشگام میرزای نائینی و استادش آخوند خراسانی در ۱۲۰ سال پیش، ما اکنون هنوز فرسنگ ها از این آرا فاصله داریم و گرفتار وارثان شیخ فضل الله نوری هستیم؟!

به نظر می رسد که علت آن، وجود عناصری در ذات فقه ما است که با این آرای مترقی ناسازگاری دارند و آنها را پس می زنند. عناصری که رگه‌هایی از ان در همین اثر میرزا هم رخ می نماید و راه را برای وارثان شیخ فضل‌الله می گشاید. به عقیده ی راقم این سطور هسته ی اصلی این ناسازواری، عُجب و تکبری است که در فقیهان ما پرورش می یابد که خود را تافته ای جدا بافته از دیگر خلق خدا قلمداد می کنند و برای خود حقی ویژه به نام ولایت قائل می شوند. همانی که خداوند در کتاب خود در مورد یهود و نصاری می گوید :

و یهود و نصاری گفتند ما پسران خدا و دوستان اوییم. بگو پس چرا خدا شما را به گناهانتان عذاب می‌کند؟ بلکه شما هم بشری هستید از مخلوقاتی که خدا آفریده است. هر که را بخواهد می آمرزد، و هر که را بخواهد عذاب می کند. و مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین و آنچه میان آن دو قرار دارد، فقط در سیطره خداست، و بازگشت به سوی اوست.(مائده/۱۸)

واقعا این فقیهان تصور می کنند که اگر نه پسر خدا، لااقل پسر خاله های خدا هستند.

و شوربختانه مردم هم تا کنون بدین استکبار تن در داده اند و در ناخودآگاهشان کد گذاری فرهنگی شده است که آنان را عنایتی ویژه و فره‌ای ایزدی است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11249
  • نویسنده : مهدی نصیری
  • 176 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.