• امروز : چهارشنبه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

6

سید مجتبی طاهری : میان پرده سامری ؛ آیینه ای برای حکمرانی ، پیش نیاز ها و تحولات آن

  • کد خبر : 11206
  • 23 اسفند 1401 - 22:07
سید مجتبی طاهری : میان پرده سامری ؛ آیینه ای برای حکمرانی ، پیش نیاز ها و تحولات آن
این مطلب مؤید این نکته است ؛ هر حاکمیتی – حتی دینی - ، تنها با تغییر رویکردها که نیازهای جامعه را هدف قرار داده و آن ها را مرتفع می نماید می تواند به بقای خود ادامه دهد .

در داستان سامری نکات چند ی وجود دارد که در رابطه با حکمرانی ، پیش نیازها و دلایل تحول آن ، شایسته تامل است :

۱ ) سفر موسی برای دریافت تورات به طول می انجامد . در طولانی شدن سفر موسی و تاخیر در بازگشت ، نکته قابل تاملی است . من آن را به کارآمدی و ناکارآمدی حکومت – خواه حق خواه باطل – تشبیه می کنم .

بنی اسرائیل از پیامبرشان درخواست مجموعه قوانینی را نمودند تا بر اساس آن بتوانند زندگی اجتماعی خود را سامان دهند . اما به هر دلیل این درخواست به موقع اجابت نمی گردد . کاسه صبر مردم لبریز می گردد و شک و تردید نسبت به رهبر ، جای اطمینان و اعتماد به وی را می گیرد .

۲ ) در پی طولانی شدن سفر موسی و ایجاد شک و تردید ، سامری که از بزرگان قوم و صنعتگری متبحر و درعین حال ، دل در گرو گذشته دارد ، موقعیت را در می یابد و پرچمدار معترضان می شود.

این مطلب بیانگر آن است که در شرایط بی ثباتی سیاسی جامعه ، هر فردی نمی تواند مدعی رسمی نو شود و جامعه به هر شخصی روی خوش نشان نخواهد داد ، مگر آن که ۱ ) بزرگ باشد و بزرگی نماید ۲ ) متعلق به ایده و اندیشه ای باشد ، خواه تازه و نو ، که آزمایش نشده و امتحان خود را پس نداده است ، خواه سنتی و کهن ، که در میانه عقل و جنون ، سیران می کند .

۳ ) با طولانی شدن سفر موسی و در آن زمانه آشوبناک ، سامری مدعی داشتن راه حل می شود و برای این منظور از بنی اسرائیل طلب سکه طلا می نماید . بنی اسرائیل درخواست وی را اجابت و سکه های لازم را در اختیار وی قرار می دهند .

این مطلب بیانگر دو نکته مهم می باشد : ۱ ) تا جامعه نخواهد و دچار تحول نگردیده باشد ، زمینه و امکان تغییر حکومت فراهم نمی شود . ۲ ) لازمه هر گونه اقدام ی از جمله ایجاد یا حفظ نظام سیاسی ، دسترسی به توان مالی و قدرت اقتصادی است . اگر حمایت مالی بنی اسرائیل از سامری صورت نمی گرفت ، سامری قادر به ساخت گوساله زرین و در نتیجه رهبری جامعه نمی گردید .

۴ ) موسی در حالی جامعه بنی اسرائیل را به قصد دریافت تورات ترک می نماید که برادرش هارون را که خود نبی است در جامعه می گذارد ، و بر اطاعت بنی اسرائیل از وی تاکید می نماید ، با این حال ، با طولانی شدن غیبت برادر و بروز شک و تردید در جامعه ، هارون ، علیرغم همه کوشش ها ی ش نمی تواند مانع بازگشت جامعه به ارزش های جاهلی شود .

این مطلب ، بیانگر آن است که حتی در حکومت دینی و با وجود حجت خداوند در جامعه ، در صورتی که حاکمیت قادر به تامین نیازها ی جامعه نبوده و به ناکارآمدی دچار شود ، در این وضعیت ، جامعه آماده گذار خواهد گردید و حجت خدا هم نمی تواند مانع آن شود .

۵ ) سامری با ذوب سکه های اهدایی بنی اسرائیل و نیز هنرمندی خود ، گوساله ای زرین ساخت که قادر به تولید صدای خاص بود . همین امر ، بسیاری از بنی اسرائیل را مجذوب و آن ها را وادار به سجده در برابر گوساله نمود . بنی اسرائیل در برابر هیچ یک از معجزات ی که از موسی دیده بود – که گوساله سامری در برابر آن ، امری عادی و پیش پا افتاده بود – سجده نکرد ، لذا سجده در برابر چنین مخلوقی امری عجیب و فهم آن دشوار است

به نظر می رسد ، آن چه به درک مسئله کمک می نماید تفسیر متن است . هر فرهنگی به طور همزمان می بایست به دو نیاز اساسی جامعه پاسخ دهد : ۱ ) نیازهای دنیوی ۲ ) نیازهای معنوی . در صور تی که یک فرهنگ به هر جهت و با به کارگیری تمام ظرفیت های خود نتواند به این دو نیاز پاسخ دهد ، به بن بست فرهنگی رسیده و جامعه دچار بحران می شود . ب ه نظر می رسد در این داستان ، گوساله زرین ، نماد ثروت ، رفاه و زندگی این جهانی است . بنی اسرائیل به قصد رسیدن به جامعه ای مطلوب که خیر دنیا و آخرت در آن است در پی موسی از مصر خارج گردیده ، اما با گذشت سال های زیاد ، این وعده محقق نگردیده بود . به نظر می رسد گوساله پرستی بنی اسرائیل اعتراضی به رویکرد حاکمیت دینی بود که قادر به تامین نیازهای رفاهی جامعه خود نبوده است یا نسبت به آن اهتمام لازم را نداشته است .

۶ ) با گذشت چهل روز ، موسی با تورات به سوی بنی اسرائیل باز می گردد و با مشاهده گوساله پرستی بنی اسرائیل ، ابتدا معترض برادر شده و سپس سامری را اخراج می نماید و در پی آن قوم بنی اسرائیل مجدد ا روی به موسی آورده و گوساله پرستی را رها می نمای ن د .

این مطلب مؤید این نکته است ؛ هر حاکمیتی – حتی دینی – ، تنها با تغییر رویکردها که نیازهای جامعه را هدف قرار داده و آن ها را مرتفع می نماید می تواند به بقای خود ادامه دهد .

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11206
  • نویسنده : سید مجتبی طاهری
  • منبع : نیم‌روز
  • 236 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.