• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

8

کاظم طلیعی : هم‌سرکُشی (قتل ناموسی)

  • کد خبر : 10498
  • 23 بهمن 1401 - 22:01
کاظم طلیعی : هم‌سرکُشی (قتل ناموسی)
قتل‌هایی كه به دست شوهران انجام گرفته، عموماً پس از درگیری‌های لفظی، در اوج عصبانیت و گرفتار شدن در دام جنون لحظه‌ای بوده است و معمولاً طرح و نقشه‌ای از پیش طراحی شده برای قتل در ذهن نداشته‌اند

بحث از جرم و جنایت بدون در نظر گرفتن پیش‌زمینه‌های اجتماعی و اقتصادیِ آن، راه به جایی نمی‌برد. جرم و جنایت یک پدیده‌ی اجتماعی‌ست که بدون شناخت علت نمی‌توان معلول را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به نتیجه رسید.

طی چند دهه‌ی اخیر به دلیل درهم ریختن شرایط اقتصادیِ خانواده‌ها که به‌هم‌ریزیِ ارزش‌های اخلاقی را به دنبال داشت، جرم و جنایت به امری روزمره و عادی تبدیل شد. دیگر دعوا و درگیریِ برادر با برادر، پسر با پدر، زن با شوهر، امر عجیبی نبود و هرچه که شرایط اقتصادی ناگوارتر می‌شد اضمحلال ارزش‌های اخلاقی نمود بیش‌تری می‌یافت و سطح درگیری‌های شخصی، خانواده‌گی و اجتماعی عمیق و عمیق‌تر می‌شد.

دعواها و درگیری‌ها از سطح بگومگوها و جدال‌های لفظی فراتر می‌رفت و کم‌کم رنگ خون به خود می‌گرفت. طرح توطئه، سناریوهای از پیش برنامه‌ریزی شده و اجیر جنایت‌کاران حرفه‌ای، مقدمات یک جنایت از پیش طراحی شده را به پیش می‌برد. سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، قتل، فرزندکشی، پدرکشی و پدیده‌هایی از این قبیل به شدت رایج شد و کم‌تر روزی‌ست که خبری از آن در صفحات روزنامه‌ها درج نشود. امری که سابقاً بسیار به ندرت اتفاق می‌افتاد.

در گذشته اگر موارد معدودی از هم‌سرکُشی گزارش می‌شد، عمدتاً مربوط به قتل زن به دست شوهر بود که حدود ۹۵ درصدِ قتل‌های این‌چنینی را شامل می‌شد و تنها در کم‌تر از ۵ درصد موارد، قتل شوهر به وسیله‌ی زن گزارش شده است که این خود نشانه‌ای از حاکمیت مردسالاری بر جوامع یادشده و اطاعت‌پذیریِ محض و مطلق زنان و در واقع وجود خارجی نداشتن آنان در همان جوامع به حساب می‌آمد. اما در سال‌های اخیر با تغییراتی که در شرایط زیست اجتماعی زن‌ها به وجود آمده است، خانم‌ها هم وارد ماجرا شده و توانایی‌های خود را در این زمینه نشان داده‌اند به‌طوری که اینک بیش از ۵۰ درصد هم‌سرکشی‌ها، قتل‌هایی‌ست که به دست زن‌ها و یا به دستور و تحریک و مشارکت آنان صورت گرفته است.

قتل‌هایی که به دست شوهران انجام گرفته، عموماً پس از درگیری‌های لفظی، در اوج عصبانیت و گرفتار شدن در دام جنون لحظه‌ای بوده است و معمولاً طرح و نقشه‌ای از پیش طراحی شده برای قتل در ذهن نداشته‌اند حتا در شرایطی که به رابطه‌ی هم‌سر خود با مرد دیگری مشکوک بوده ومدت‌ها در این زمینه تعقیب و مراقبت انجام داده‌اند. معمولاً هم پس از قتل از عمل خود پشیمان شده‌اند که البته این پشیمانی سودی برای آن‌ها نداشته است. اما زن‌ها به دلایل مختلف و از جمله ضعف نیروی جسمانی نسبت به مرد، عمدتاً قتل‌ها را با برنامه‌ریزی، طراحی، تهیه‌ی مقدمات و بعضاً با شراکت دیگران انجام داده‌اند و معمولاً هم پس از پایان کار احساس شعف و پیروزی کرده و اظهار پشیمانی نمی‌کنند شاید به این دلیل که چون روندی که طی پروسه‌ای وقت‌گیر منجر به طرح نقشه و قتل شده است، ادامه‌ی شرایط موجود را از دیدگاه زن غیرممکن کرده بود و با انجام قتل احساس رها شدن می‌کند.

عمده‌ترین دلیلی که موجب ارتکاب قتل شوهر به وسیله‌ی زن می‌شود پی‌بردن به خیانت شوهر و ارتباط او با زنان دیگر است یا دست‌کم شک و سوءظن در این مورد اما تنگناهای اقتصادی، اعتیاد و خشونت‌های فیزیکی شوهر در خانه هم عواملی هستند که موجب دست زدن به قتل از جانب زنان می‌شود.

محدثی: ضمن تشکر از آقای طلیعی‌ی عزیز، باید عرض کنم که پژوهش من نظر ایشان را در باره‌ی عمده‌ترین علت شوهرکشی تأیید نمی‌کند.

کم‌تر دیده شده که زنانِ هم‌سرکش در جدال رویاروی از چاقو به عنوان ابزار قتل استفاده کنند چون به دلیل ضعف جسمی نسبت به مرد، معمولاً در چنین مواردی بازنده‌اند. عمده‌ی قتل‌ها به وسیله‌ی زنان وقتی انجام می‌گیرد که شوهر در خواب باشد. در این موارد هروسیله‌ای از جمله چاقو، بیل، کلنگ، تبر، میله‌ی آهنی، چکش و… مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به دلیل کینه‌ی عمیقی که در دل زن لانه کرده است با نقشه و طرحی از پیش آماده شده به وسیله‌ی سم شوهران‌شان را به قتل می‌رسانند و در مواردی هم دیده شده که به دلیل تنفر زن از شوهر به دلایل متعدد از جمله اعتیاد و خشونت فیزیکی یا ایجاد رابطه با مردی دیگر، شوهر خود را با مشارکت معشوق از پای درمی‌آورد و در مواردی هم برای از بین بردن شوهر، دست به اجیر کردن جنایت‌کار حرفه‌ای زده و قتل شوهر را به دست دیگری به انجام می‌رساند که همه‌ی این موارد نشان از ضعف جسمیِ زن نسبت به مرد دارد. اما مردان در مواجهه با چنین موقعیتی خود اقدام می‌کنند و به دلیل برتری نیروی بدنی عمدتاً زنان را خفه می‌کنند. بیش‌ترین ابزاری که در این مورد از سوی مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد در درجـه‌ی اول پنجـه‌ها‌ی قوی‌ست کـه دور گردن زن حلقه می‌شود و یا در نهایت روسری و بالش و طناب می‌باشد.

عمده‌ترین دلیل هم‌سرکشیِ مردان هم پی‌بردن به خیانت هم‌سران خود یا سوءظن در این مورد است. حتا در مواردی زنان یا مردان، دچار بیماری سوءظن می‌شونـد و بی‌آن‌که خیانتی در بین بوده بـاشد، دچار توهم شده و با قوت گرفتن این توهم در آنان دست به قتل هم‌سر می زنند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10498
  • نویسنده : کاظم طلیعی
  • 205 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.