• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
::: 3335 ::: 7
0

: آخرین مطالب

از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم

1

یکی از دلایلی که مردم انقلاب کردند، حجاب بود

  • کد خبر : 6909
  • 27 آذر 1401 - 22:48
یکی از دلایلی که مردم انقلاب کردند، حجاب بود
در انقلاب اسلامی هم یکی از دلایل اصلی وقوع، اعتراض جامعه ایمانی به نظام فرهنگی رژیم سابق بود.

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه، ۲۶ آذر ماه مهمانِ برنامه‌ی «صف اول» شبکه خبر شد. او در این برنامه که تا دقایقی از بامداد یکشنبه به طول انجامید، به پرسش هایی درباره موضوعات فرهنگی و هنری کشور به صورت زنده پاسخ داد.

به نوشته ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند تصویبِ مصوبه‌ی عفاف و حجاب، گفت: «مردم ایران مردم عفیفی هستند. در غرب، در کنه ذات فرهنگی آن برهنگی وجود دارد؛ برای مثال ساختار مجسمه‌ها در شهرهای اروپایی این مساله را نشان می‌دهند اما با جستجو در فرهنگ و میراث تاریخی ما حتی قبل از اسلام، به راحتی می توان فهمید هویت جامعه ایران با موضوع عفاف نسبت دارد.»

او ادامه داد: «در انقلاب اسلامی هم یکی از دلایل اصلی وقوع، اعتراض جامعه ایمانی به نظام فرهنگی رژیم سابق بود. امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار امر شرعی شده است و باید آن را در کشور اجرا کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی سابقه‌ی این وزارت‌خانه در امر حجاب گفت: «به سابقه‌ی کار در وزارت‌خانه که نگاه می‌کنیم، گاه دچار حرکت مطلوب نبوده و در دوره‌های مختلف به سلیقه‌ی مدیران گره خورده است اما ما تلاش کردیم که وظیفه خود را انجام دهیم. در حوزه مد و لباس، کتاب و نشر و سایر بخش‌ها مسئولیت‌های روشنی داریم که سعی کردیم به آنان عمل کنیم.»

او اضافه کرد: «کارگروه مد و لباس زیرنظر شورای فرهنگ عمومی آمد چراکه شورای فرهنگ عمومی عملیاتی‌ترین بخش است. الان بسترهای اجرای قانون به صورت کامل انجام شده است. از سال ۸۷ مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ منتقل شده است. اخیرا با تدبیری که آقای رییس جمهور داشتند، مقامات مسوول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند مطابق با اقتضای فعلی، قانون را به روزرسانی کنند و ما شاهد تغییراتی هستیم.»

اسماعیلی همچنین اظهار کرد: «من معتقدم که اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ ارشاد و صداوسیما پیشتاز این عرصه نباشند، حتما دچار مشکل خواهیم شد. اگر ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلا نیازی به پلیس نیست. وقتی که نظام برنامه‌ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف شامل مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون معیارهای زندگی عفیف ایرانی ـ اسلامی را آنطور که باید به نمایش نمی‌گذارد، طبیعی است که با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن از نظام فاصله گرفته باشند.

اگر بخواهیم اصلاحی اتفاق بیافتد، بخش‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.»

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6909
  • منبع : مستقل آنلاین
  • 70 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.