• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

3

کلیسا شرق آشور در تهران

  • کد خبر : 5152
  • 01 آذر 1401 - 10:59
کلیسا شرق آشور در تهران
آدرس : کارگر شمالی، بعد از خیابان فاطمی، خیابان شهید خسروی، شماره 157

در شهر تهران کلیساهای متعددی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها، دنیای منحصر به فرد خود را از نظر روایت و معماری دارد. یکی از این کلیساها، کلیسای آشوری حضرت توما است که جزو متفاوت‌ترین کلیساهای تهران به شمار می‌رود. توما از حواریون مسیح بود که بر اساس روایات به هندوستان رفت و کلیسای هندوستان را بنا نهاد. این کلیسا که به نام حضرت توما تقدیس شده، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های تهران بشمار می‌رود و کلیسای انجیلی پروتستان و مخصوص آشوری‌ها است. بنای کلیسا در دوره‌ محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۸ شمسی ساخته شد. در بیرون از کلیسا و بر نرده‌های محوطه آن، نمادهایی از صلیب به چشم می‌خورد که زیبایی خاصی به نمای بیرونی بنا بخشیده است. شاید کمتر کسی داخل کلیسای آشوری حضرت توما را دیده باشد، چرا که افراد برای ورود به آن مجوزهای مخصوصی احتیاج دارند.

معماری این کلیسا را می­توان از نمونه شاهکارهای معمار آشوری تهران دانست کار داوید اوشانا داوید اوشانا دانش آموز دبیرستان البرز است که در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد. الگوی معماری آن منطبق بر معماری سبک مدرن است و با سادگی و زیبایی از سبک مینیمال پیروی می­کند. آنچه بیش از هر چیزی در نگاه اول توجه را جلب می‌کند، طراحی متفاوت و مدرن این کلیسا است که برخلاف کلیساهای کلاسیک، با عناصر نوین معماری طراحی شده است. ساختمان کلیسای آشوری حضرت توما مستطیل شکل است و با توجه به ابعاد آن، به طول ۲۸ متر و عرض ۵/۱۲ متر در جهت شمال به جنوب بنا شده و محراب آن در سمت جنوب کلیسا قرار دارد. بنای کلیسا بر صفه‌ای قرار دارد و صلیبی ساده و بزرگ در بالای بنا خودنمایی می‌کند. در بنای کلیسا هر یک از ورودی‌ها با پلکان‌هایی در مقابل هم به محوطه‌ اطراف متصل می‌شوند. این بنا بزرگ‌ترین کلیسای پروتستان تهران شناخته می‌شود و مراسم‌های مهم این فرقه با میزبانی این کلیسا انجام می‌شود. بازدید از کلیسای آشوری حضرت توما حس و حال عجیبی دارد و سادگی فضای داخلی آن آرامشی وصف ناپذیر به هر بیننده‌ای منتقل خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5152
  • 79 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.