• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

کلیسای انجیلی ارامنه یا یوحنا در تهران

  • کد خبر : 5115
  • 01 آذر 1401 - 10:17
کلیسای انجیلی ارامنه یا یوحنا در تهران
آدرس : خیابان میرزای شیرازی

از کلیساهای محبوب شهر تهران کلیسای انجیلی ارامنه در خیابان میرزای شیرازی است. به این کلیسا، کلیسای حضرت یوحنا نیز می‌گویند. یوحنا نام یکی از حواریون حضرت عیسی(ع) است. کلیسایی ارامنه، به مذهب پروتستان از شاخه‌های دین مسیحیت گرایش دارند. پروتستانتیسم یکی از سه شاخه اصلی مسیحیت است، که ریشه در اصلاح‌گرایی قرن ۱۶ دارد و پیروان آن از کلیسای کاتولیک روم یا ارتدوکس شرقی پیروی نمی‌کنند. اصول اعتقادی فرقه‌های مذهبی پروتستان به‌طور قابل توجهی با هم متفاوت است، اما همه آنها بر این تأکید دارند که در توضیح مسائل اعتقادی رهنمودهای انجیل در اولویت قرار دارد. رحمت الهی از طریق ایمان و نه از طریق اعمال توجیه می‌شود؛ و همین‌طور همه مؤمنان در مقام کشیش هستند. مکتب پروتستان دستورالعمل‌های خود را مستقیماً از کلام خدا استخراج می‌کند، و در عبادت نیز رابط آنها با خدا، که کمال بخشش است، تنها مسیح است؛ در حالی که پیروان کلیسای کاتولیک روم از تعالیم کلیسای خود پیروی می‌کنند، و در عبادت نیز از طریق توسل به مریم عذرا و قدیسان به راز و نیاز با مسیح می‌پردازند.

بنای این کلیسا که سال ۱۳۴۳ ساخته شده بارها به دلایل مختلف تخریب و بازسازی و مرمت شده است. کلیسا دارای دو بخش مختلف است. یک قسمت آن محل اسکان اسقف اعظم و بخش دیگر آن هم مدرسه ارامنه است. بنای این کلیسا پلان مکعبی شکل دارد. محراب و عبادتگاه کلیسا در ضلع شرقی بنا از سه طاق‌نما با قوس جناغی ساخته شده است. در ورودی منتهی به داخل ساختمان کلیسا در ضلع غربی محوطه کلیسای انجیلی قرار دارد و ورود به داخل آن از طریق درگاهی که زیر طاق گنبدی واقع شده صورت می‌گیرد. در قسمت ورودی کلیسای انجیلی یوحنا گنبد هرمی شکل و ناقوس کلیسا را مشاهده می‌کنید که هر دو در این محل واقع شده‌اند. روشنایی و نور ورودی داخل کلیسا از طریق درب ورودی و پنجره‌های کوچکی که در ضلع شمالی، جنوبی و شرقی کلیسا قرار دارتأمین می‌شود. کلیسای انجیلی ارامنه یوحنا از گذشته تاکنون از موقعیت خاصی برخوردار بود به‌طوری که در اثر مهاجرت ارامنه از شهرهای دیگر ایران به تهران همچنان این کلیسا پا برجاست. این کلیسا به دلیل اصلاحاتی که در قوانین کلیسا به وجود آوردند جزء کلیساهای اصلاح شده محسوب می‌شوند. فرقه پروتستان‌ها کمتر به ظواهر مسیحیت می‌پردازند و بیشتر پیرو تعالیم انجیل هستند و بر عبادت تمرکز دارند. کلیسای انجیلی ارامنه در برخی موارد با کلیسای کاتولیک تفاوت دارد. یکی از بارزترین تفاوت‌های آن سادگی فضای کلیسا است. در کلیساهای فرقه پروتستان کمتر از نقاشی، زرق و برق استفاده می‌شود، برای همین فضای کلیسای انجیلی ارامنه نیز بسیار ساده است و همچنین بر خلاف کلیساهای کاتولیک برای اجرای مراسم مذهبی هنگام نواختن موزیک علاوه بر ارگ از سایر‌سازها مانند گیتار و کیبورد استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5115
  • 188 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.