• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

کدام اکثریت؟ کدام اقلیت؟ | سجاد سالک

  • کد خبر : 4040
  • 04 آبان 1401 - 17:58
کدام اکثریت؟ کدام اقلیت؟ | سجاد سالک
روزنامه اعتماد (شماره ۵۳۳۴ | ۴ آبان ۱۴۰۱ | صفحه ۱)

مناظره اخیر احمد زیدآبادی و محمدصادق کوشکی در کنار همه مباحث متفاوتی که در بر داشت حاوی یک نکته ویژه هم بود؛ جایی که زیدآبادی گفت: من نماینده اکثریت ملت ایران هستم و کوشکی هم این ادعای او را زیر سوال برد. طبیعی است ابراهیم رییسی هم به واسطه پیروزی در انتخابات سال گذشته، خود را نماینده اکثریت جامعه می‌داند. نزدیکان سیدمحمدخاتمی نیز به واسطه دو پیروزی درخشان در انتخاباتی نسبتا رقابتی، مدعی هستند اگر بار دیگر فرصت رقابت پیدا کنند نظر اکثریت جامعه را جلب می‌کنند و در نهایت اینکه طیف تحریم‌کننده انتخابات ۱۴۰۰ یا حتی گروه‌های اپوزیسیون خارج از کشور هم به دلیل مشارکت پایین در انتخابات گذشته، ادعای اکثریت بودن مطرح می‌کنند و هیچ‌یک قابل راستی‌آزمایی نیست. اما به راستی چرا در چنین وضعیتی قرار گرفتیم و چرا همه طیف‌ها فکر می‌کنند نماینده اکثریت جامعه هستند؟ دلیل روشن است. سال گذشته نظام انتخاباتی کشور، باسکول سیاسی کشور را از چرخه وزن‌کشی واقعی خارج کرد. در فقدان باسکول عادلانه‌ای که وزن طیف‌های سیاسی را به درستی نشان دهد همه ادعای اکثریت بودن دارند و مشاجره‌ها از شکل رقابت آرام و منطقی خارج می‌شود. طبیعی است وقتی مردم روی ترازوی انتخابات نتوانند وزن جریان فکری خود را بسنجند، فریادشان را به خیابان می‌آورند. وقتی فریادشان شنیده نشود سر و صدایی مهیب‌تر ایجاد می‌کنند تا جلب‌توجه کنند. دانشجویانی که روز یکشنبه به سخنگوی دولت ناسزا می‌گفتند، در ضمیر خود باور داشتند سخنگویی به دانشگاه‌شان آمده که اکثریت مردم را نمایندگی نمی‌کند وگرنه چه کسی جرات دارد خود را با نماینده اراده عمومی جامعه در بیندازد و مگر در همه این سال‌های گذشته، سابقه داشت که دولتی تنها یک سال پس از روی کار آمدن در چنین اوضاع وخیمی قرار بگیرد؟ با افسوس و تاسف باید گفت یکی از دلایل وضعیت ملتهب امروز جامعه ما، دستکاری کردن باسکول انتخاباتی کشور و سنگین کردن کفه ترازو به سود یک جریان و حذف جریانات دیگر است.

تا وقتی به احمد زیدآبادی، دکتر محمد فاضلی و سایر جریانات فکری و سیاسی اجازه داده نشود در یک انتخابات آزاد، وزن خود و اندیشه خود را بسنجند، جای گلایه نیست اگر اکثریت جامعه را طرفدار اندیشه خود بدانند. شهروندان نیز تا زمانی که ابزارهای دموکراتیک و مسالمت‌آمیز بیان دیدگاه‌های خود را داشته باشند روشن است رو به اعمال فشار خیابانی نمی‌آورند اما تا همین ابتدای آبان که حدود ۴۰ روز از شروع التهابات می‌گذرد کدام مقام مسوولی به شهروندان اطمینان خاطر داده که می‌توانند گرایش فکری و حکمرانی مطلوب خود را در انتخابات بعدی سر کار بیاورند و چه تضمینی وجود دارد که این وعده با ایجاد آرامش در خیابان‌ها فراموش نشود؟
درس آموخته اتفاقات اخیر برای هر آن‌کس که دلش برای کشور می‌سوزد این است: اگر نظر مردم را پای صندوق رای، سالم و عادلانه نگیریم، ناچاریم نظرشان را در خیابان با خشم و غضب ببینیم. اگر تریبون‌های رسمی کشور، محلی برای بروز و ظهور صدا و خواسته‌های متنوع جامعه نباشد، این صدا به خشن‌ترین شکل ممکن خودش را از در و دیوار و خیابان به گوش صاحب منصبان می‌رساند و خلاصه اینکه تا زمانی که داوری در باب شیوه‌های حکمرانی را مطابق با الگوهای شناخته‌شده به انتخاباتی آزاد واگذار نکنیم جامعه مجراهای دیگری برای خود پیدا می‌کند که این مجراها لزوما مسالمت‌آمیز و بی‌هزینه نیست. این درسی است که به قیمت تجدیدی خرداد سال گذشته و مردودی در شهریور امسال به دست آمد؛ البته اگر به دست آمده باشد!


لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4040
  • منبع : سجاد سالک
  • 328 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.