• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

پدیدارشناسی تاریخی و فراتاریخی عاشورا | سید محمد دیباجی

  • کد خبر : 13943
  • 31 تیر 1402 - 16:03
پدیدارشناسی تاریخی و فراتاریخی عاشورا | سید محمد دیباجی
مرگ‌ معاویه و جانشینی یزید برای بزرگان و شیوخ کوفه، بهترین موقعیت برای احقاق حقوق از دست رفته و برپایی عدالت و توسعه بود. بهترین انتخاب در نظر آنها بیعت با آخرین باقی‌مانده از پنج تن آل عبا بود که به حق شایسته خلافت بر کوفه و بلاد مسلمین بود.

صدای آیه کهف الرقیم می‌آید

بخوان! بخوان و مرا زنده کن مسیحا، سر

بسوزد آن همه مسجد، بمیرد آن اسلام

که آفتاب درآورد از کلیسا، سر

کوفه مملو از شیوخ زاهد، قاریان و حافظان قرآن و آمران به معروف و ناهیان از منکر در ظواهر و زوایای قشری دین بود. افرادی که همه فرائض و مناسک مذهبی اعم از نماز، روزه، حج، زکات و… را مو به مو و دقیق انجام می‌دادند.

کوفه شهری بود که‌ در و دیوار آن، حکایت از عدالت و انسانیت امیرالمومنین علی (ع) داشت. ولی با شهادت حضرت، دیگر نه از عدالت خبری بود و نه از روح و باطن دین می‌شد سراغی گرفت. آل امیه با مردم کوفه را در تنگنا قرار داده بودند و مزارع و کشتزارهای مردم‌ به بهانه زکات و خراج به تاراج امویان می‌رفت.

مرگ‌ معاویه و جانشینی یزید برای بزرگان و شیوخ کوفه، بهترین موقعیت برای احقاق حقوق از دست رفته و برپایی عدالت و توسعه بود. بهترین انتخاب در نظر آنها بیعت با آخرین باقی‌مانده از پنج تن آل عبا بود که به حق شایسته خلافت بر کوفه و بلاد مسلمین بود.

نامه‌ها و رقعه‌ها و دعوت‌ها بود که از کوفه به مدینه نزد امام‌حسین (ع) سرازیر می‌شد. در تمام آن نامه‌ها یک پیام مشترک بود.«کوفه تشنه عدالت است و ما همانند تو با یزید، بیعت نمی‌کنیم.»

امام حسین برای ادای فریضه حج از مدینه خارج شده بود و به سوی حجاز در حرکت بود. یزید پایه‌های حکومت خود را سست می دانست و بنیان آن را در خطر سقوط می‌دید. ولی خوی و خلق انقلابیون کوفه را خوب می شناخت و می‌دانست که این سرکشی نه از برای حق و عدالت است، که اراده‌ای معطوف به سهم خواهی از بیت المال و مناصب حکومت است.

پس ابن زیاد را با خروارها رانت اعم از سکه و طلا و نقره و اسناد مهر و موم به حکم صدرات و وزارت ری و اصفهان… برای شیوخ و روحانیون کوفه رهسپار کرد. تمهید او کارساز بود و قاضی القضات و واعظان شهر در خطبه‌های نماز جمعه، قرآن‌ و اولی الامر را وارونه و به نفع حاکمیت، تفسیر و تعبیر نمودند و مردم را از ترس عدم امنیت و استیلای بلاد روم و کفر از هر گونه جنبش و حرکت بازداشتند. اهل حق را بر دار کشیدند و زبان بریدند و به حصر و زندان انداختند. شیوخ زاهد و مقدس مآب را نیز با سجاده‌ و محراب به حال خود رها کردند. این گونه بود که در یک شب همه چیز ویران‌ شد و سایه وحشت و ترس و فساد و تباهی کوفه را فراگرفت و لشکری عظیم از مدعوین امام، به صف امویان پیوستند و برای قتل و تاراج امام و به اسارت کشیدن نوامیس الهی بر یکدیگر سبقت گرفتند.

ولی عجیب آنکه در این میان بودند اهل باطن و حقیقت که صدای هل من‌ناصر الحسینی را شنیدند و نورانیت‌ اهل بیت را دیدند و به دعوت امام لبیک گفتند. گو اینکه برخی از آنها در شمار مسیحیان آزاده و پیروان باطنی ادیان دیگر قرار داشتد.

این لبیک هم اکنون نیز، به پیام عاشورا و امام‌حسین (‌ع) برای همه انسان‌های معاصر و آزاده جهان، درس فتوت و آزادگی و حرکت به سوی عدالت است و به همه ادیان و مکاتب، معرفت حکمی و عرفانی از باطن دین و کتب مقدس به واسطه امامت است. به همین دلیل است که در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم:

«أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ مهُدی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم»

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13943
  • نویسنده : سید محمد دیباجی
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 236 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.