• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
::: 3350 ::: 0
0

: آخرین مطالب

آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی مرد خدا، عمل و تواضع | حسین راغفر یکی مرد بود اندر آن روزگار | دادبه دادمهر دوست‌دار دوست‌داشتنی | سیدعلی جزایری حضور سبز حاج آقا | امیرحسین انصاری‌مهر* آرمانگرایی انقلابی | مجتبی امیری زیست رشک برانگیز | محمد اسدی‌نژاد بچه محل | حسن احمدی جوانمردی حاج حسن | نجات‌الله ابراهیمیان*

2

مصطفی داننده : عربستان “رونالدو” را می‌آورد ما می‌خواهیم “فیلیمو” را فیلتر کنیم! 

  • کد خبر : 10055
  • 12 بهمن 1401 - 21:53
مصطفی داننده : عربستان “رونالدو” را می‌آورد ما می‌خواهیم “فیلیمو” را فیلتر کنیم! 
ایران می‌توانست بدون خرج کردن میلیون‌ها دلار، به راحتی خود را به جهان معرفی و نشان دهد که کشوری متفاوت در قلب خاورمیانه است.

همین چند سال پیش بود که هر جا نام عربستان به میان می‌آمد، همه جهان از جمال خاشقچی حرف می‌زدند. خبرنگاری که در سفارت عربستان در ترکیه، قطعه قطعه شد که گویی اصلا وجود نداشت.
همان عربستان حالا به لطف توپ گرد و چمن سبز فوتبال توانسته، نگاه‌ها را نسبت به خود دچار تغییر کند. سران سعودی به این نتیجه رسیدند که با استفاده از چهره‌های شاخصی مثل رونالدو و برگزاری مسابقاتی مثل سوپر جام اسپانیا و ایتالیا در عربستان، می‌توانند از خود یک کشور متفاوت در قلب خاورمیانه بسازند.
حضور رونالدو که قطعا جزء ۵ فوتبالیست برتر تاریخ است، این پیام را به جهان مخابره می‌کند که عربستان جای خوبی برای زندگی است، درست مثل آمریکا یا اروپا.
آنها برای تکمیل این پروژه به دنبال اوردن بازیکن‌های بزرگ فوتبال به کشور خود هستند. کاری که آمریکا، قطر و ژاپن قبل از این انجام داده‌اند. آنها برای اعتبار به فوتبال کشورشان این کار را کردند و عربستان برای پاک کردن گذشته سیاهش.
این رفتار را با رفتاری که ایران در قبل حوزه‌هایی که می‌توانست نگاه جهان را نسبت به ایران تغییر دهد، مقایسه کنید. طی سال‌های گذشته رسانه‌های جهان به ویژه آمریکایی در تلاش بودند تا ایران را یک کشور عقب افتاده نشان دهند که همچنان در عهد عتیق زندگی می‌کند. اما سینما، ورزش و به ویژه فوتبال توانست تا حدودی این نگاه را تغییر دهد.
فردی مثل اصغر فرهادی با ساخت فیلم‌هایی که بیانگر زندگی طبقه متوسط ایران بود، توانست نشان دهد که ایران دچار یک تحول بزرگ شده است. جهان به واسطه فیلم‌های او ایران را دیدند. در شهرها قدم زدند و متوجه شدند که مردم ایران شتر سوار نمی‌شوند.
در ایران با او چه کردیم؟ سریع برچسب سیاه نمایی به آثار او زده شد. و جریانی به اسم انقلابی‌گری تلاش گرد تا افرادی مثل فرهادی، مسیر دیگری را برای فیلم سازی طی کند.
ایران می‌توانست بدون خرج کردن میلیون‌ها دلار، به راحتی خود را به جهان معرفی و نشان دهد که کشوری متفاوت در قلب خاورمیانه است.
جریانی در کشور اما سعی می‌کند به همه کسانی که می‌توانند این نقش را بازی کنند و چهره متفاوتی از ایران معرفی کند، راه خروج را نشان دهد.
فاصله اجتماعی امروز ایران از زمانی شروع شد که این نحله سیاسی وارد قدرت شد و تلاش کرد همه کسانی که مثل او فکر نمی‌کند را از صحنه حذف کند.
کافی است صداوسیمای ١٠ یا ٢٠ سال پیش را به امروز مقایسه کنید. همین سینما را ببیند، دیگر خبری از امثال بهرام بیضایی نیست.  آنها مدام  دم از مذاکره نکردن، بستن تنگه هرمز و حذف چهره‌های تاثیرگذار می‌زنند و در تلاش هستند راه گفت و گو در کشور را ببندند.
نامه تازه رئیس صداوسیما درباره فیلتر کردن فیلیمو را ببیند. فیلیمویی که توانسته است در این مدت برای خود مخاطبی دست و پا کند و طبق نظرسنجی‌های انجام شده حتی جای ماهواره دیدن را هم گرفته است. راه حل این آقایان برای حل مشکلات تنها فیلتر کردن و ندیدن است.
آنگونه که از شواهد پیداست، دیدن موفقیت دیگران برای امثال صداوسیما سخت است. آنها فقط سنگ خود را به سینه می‌زنند و دوست ندارند موفقیت دیگران را ببیند.
کدام سازمان را در جهان سراغ دارید که به همین راحتی چوب حراج به سرمایه‌های خود بزند و بعد به دنبال تخریب دیگران باشد. رئیس صداوسیما می‌نویسد هنرمندان به جای صداوسیما در فیلیمو بازی می‌کنند. جبلی به همین سادگی به ناکارآمدی خود اعتراف کرده است و می‌نویسد که در مقابل فیلیمو ناتوان هستیم.
ناتوانی در رقابت را با حذف می‌خواهند جبران کنند. نه تنها تلاش نمی‌کنند چهره ایران در خارج از مرزها را اصلاح کنند بلکه در تلاش هستند تا سیمای کشور در نگاه مردم را هم خراب کنند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10055
  • نویسنده : مصطفی داننده
  • 83 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.