• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

مسعود امامی : تبلور حق تعیین سرنوشت در تشبیه امام معصوم به کعبه

  • کد خبر : 11120
  • 19 اسفند 1401 - 19:29
مسعود امامی : تبلور حق تعیین سرنوشت در تشبیه امام معصوم به کعبه
محمود بن لبید می‌گوید از حضرت فاطمه (ع) پرسیدم آیا پیامیر (ص)، علی (ع) را برای امامت بعد از خود تعیین کرد؟ فرمود: آیا روز غدیر خم را فراموش کردید؟ ... گفتم: پس چرا او اقدامی برای گرفتن حق خود نکرد؟ او در پاسخ این سخن را از پیامبر (ص) نقل کرد:

امام معصوم در روایات متعدد به کعبه تشبیه شده است که همچون کعبه مردم به نزد او می‌روند و او به سوی مردم نمی‌رود. غرض از این تشبیه، تاکید بر حق تعیین سرنوشت مردم در پذیرش امام است. بر اساس این روایات، امام حق ندارد خود را بر مردم تحمیل کند و تا زمانی که مردم با بیعت نکرده‌اند نباید اقدام برای تشکیل حکومت کند.

بعد از رحلت پیامبر (ص) و اختلافی که میان اصحاب در امر خلافت پدید آمد، عباس عموی پیامبر (ص) از امام علی (ع) خواست به او اجازه دهد با او بیعت کند تا مردم ببینند که عموی پیامبر (ص) با پسر عموی او بیعت کرده است، آن گاه هیچ کس در خلافت او اختلاف نخواهد کرد. امام علی (ع) در مقابل درخواست عمویش فرمود:

پیامبر (ص) با من پیمان بست که هیچ کس را به سوی خود نخوانم مگر این که او به نزدم آید و (برای خلافت) شمشیر نکشم مگر مردم با من بیعت کنند. پس جز این نیست که من مانند کعبه می‌باشم که به سوی من می‌آیند، نه این که من به سوی دیگران روم.

إنًّ النَبیًّ عَهِدَ إلیّ أن لا أدعُوَ أحداً حتّى یأتُونی وَ لا أُجَرِّدَ سِیفاً حتّى یُبایعُونی فانَّما أنا کَالکَعبَه أُقصَد وَلا أَقصُد (شیخ مفید، الفصول المختاره، ص۲۵۰؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۱، ص۲۲۵).

در روایت دیگری آمده است که عمر بن خطاب می‌گوید: من به همراه ابوبکر و جماعتی دیگر از اصحاب نزد پیامبر (ص) بودیم که آن حضرت بر شانه علی (ع) زد و فرمود:

ای علی، تو اول مومنی هستی که ایمان آوردی و اول مسلمانی هستی که اسلام آوردی و تو در نزد من همچون هارون در نزد موسی می‌باشی، همانا تو مانند کعبه هستی که به سوی تو می‌آیند و تو به سوی کسی نمی‌روی. پس اگر این مردم به سوی تو آمدند و امر خلافت را به تو تسلیم کردند خلافت را از آنان بپذیر و اگر به نزد تو نیامدند تو به سوی آنان نرو.

یا علیّ أنتَ أوّلُ المُؤمِنین إیماناً، وَأوّلُ المَسلِمین إسلاماً، وَ أنتَ مِنّی بِمَنزِله هارُونَ مِن مُوسى. یا عَلیّ، إنّما أنتَ بِمَنزلَه الکَعبَه تُؤتى وَلا تَاتی، فإذا أتاکَ هؤلاء القومُ فَسَلِّمُوا إلیکَ هذَا الاَمرِ فَاقبِلهُ مِنهُم، فَاِن لَم یَاتُوکَ فلا تَأتِهِم» (عاملی، الصراط المستقیم، ج۲، ص۹۲؛ طبری، المسترشد، ص۳۸۷، ۳۸۹، ۶۷۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۱۸۹).

محمود بن لبید می‌گوید از حضرت فاطمه (ع) پرسیدم آیا پیامیر (ص)، علی (ع) را برای امامت بعد از خود تعیین کرد؟ فرمود: آیا روز غدیر خم را فراموش کردید؟ … گفتم: پس چرا او اقدامی برای گرفتن حق خود نکرد؟ او در پاسخ این سخن را از پیامبر (ص) نقل کرد:

امام مانند کعبه است که بسوی او می آیند و او به سوی کسی نمی رود.

مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْکَعْبَهِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِی (خزاز رازی، کفایه الأثر، ص۱۹۷).

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11120
  • نویسنده : مسعود امامی
  • 196 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.