• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4
محمد مهاجری:

با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد

  • کد خبر : 7861
  • 13 دی 1401 - 21:46
با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد
بالأخره حاج قاسم آدم بزرگی بود و هر جایی که ورود می‌کرد می‌توانست تأثیر جدی بر فضای سیاسی بگذارد. متأسفانه آن فضا با شهادت ایشان از بین رفت و دیدیم که وقایع امسال اتفاق افتاد که شاید اگر حاج قاسم یکی، دو سال پیش برای بهبود شرایط فعلی اقدام می‌کرد، شاهد این اتفاقات هم نبودیم

محمد مهاجری گفت: نگاه حاج قاسم به موضوع حجاب، یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه جبر و فشار را می‌پذیرد نه حتی با زبان فقه حرف می‌زند. من معتقدم با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد؛ حتی پیامک‌هایی که برای مردم می‌زنند هیچ جایگاهی در آن نگاه ندارد.

یک فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه بروز و ظهور بیرونی از حاج قاسم یک نگاه تعامل گرایانه با جامعه است، گفت: افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی می‌دانستند که فضای متشتت و پر شکاف امروز جامعه ما، کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و نوعی تفرقه می‌کشاند. بنابر این، طبیعی است که حاج قاسم با آن نگاهش که هم نگاه امنیت ملی و هم انسانی بود، باید کاری می‌کرد که نزاع و جناح بندی‌های موجود از بین برود. نمی‌گویم معنایش این است که باید جناح‌ها از بین بروند؛ باید نگاه تند سیاسی که الآن وجود دارد از بین برود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با محمد مهاجری را در ادامه می‌خوانید:

  • چهره‌ای که از سردار سلیمانی در تبلیغات رسمی معرفی می‌شود با واقعیت شخصیت سردار سلیمانی چه نسبتی دارد؟

چون شخصیت حاج قاسم جنبه‌های مختلفی دارد، افرادی که به ایشان نگاه می‌کنند فقط یک زاویه‌های محدود را می‌بینند. مثلا یک جریانی فقط حاج قاسم را به عنوان یک آدم ضد داعش، جنگجو و نظامی می‌دانند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که با نگاه انسانی می‌بینند و حاج قاسم را یک آدم اهل تساهل و تسامح و مدارا با دیگران می‌بینند. معمولا این دو نگاهی هم که افراد دارند با همدیگر جمع نمی‌شود. یعنی افراد حاضر نیستند بپذیرند که حاج قاسم هر دو این‌ها بوده و وقتی می‌خواهند ایشان را توصیف کنند برداشت خودشان را توضیح می‌دهند. افرادی که از نزدیک با ایشان محشور بوده اند هم با این مشکل کلی جامعه مواجه هستند. یعنی نگاه آن‌ها نسبت به ایشان «از ظن خود» است.

چیزی که ما بروز و ظهور بیرونی از ایشان می‌بینیم، یک نگاه تعامل گرایانه با جامعه است، ضمن اینکه یک آدم با لباس نظامی و محبوبیت سیاسی خیلی بالا است. شاید اگر نگاه حاج قاسم در جامعه جاری باشد بسیاری از تندروی‌های هر دو طرف سیاسی کشور ما تعدیل شود.

  • به نگاه تساهل و تسامحی حاج قاسم اشاره کردید. یکی از جملاتی که از ایشان به خاطر من مانده این است که گفت «من اصلا قبول ندارم در بین بچه حزب اللهی‌ها بگیم این آدم با آو شکل و قیافست…! همان دختر کم حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست». این نوع نگاه چقدر به درد فضای امروز جامعه ما می‌خورد؟

اگر اظهار نظر برخی افراد راجع به مسائل امروز را بخوانید، به هیچ وجه آن جمله حاج قاسم را نمی‌بینید؛ اگر در رسانه‌های جریان اصولگرای تندرو این جمله را هم ببینید به عنوان یک خبر می‌بینید و برای برخورد با بی حجاب، بد حجاب و کم حجاب اصلی کسی به آن استناد نمی‌کند. به خاطر اینکه از آن نگاه تندرو، بی حجاب و بد حجاب و کم حجاب یک آدم فاسد، گمراه، عامل دشمن و یا چنین چیزی است؛ بنابر این اصلا نمی‌تواند برای اصلاح این جامعه با حاج قاسم همراه شود. اما اگر بخواهید با نگاه حاج قاسم موضوع حجاب را در جامعه حل کنید، یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه جبر و فشار را می‌پذیرد نه حتی با زبان فقه حرف می‌زند. بلکه او یک نگاه اخلاقی دارد و نگاه‌های اخلاقی برای اصلاح جامعه درازمدت هستند.

من معتقدم با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد؛ حتی پیامک‌هایی که برای مردم می‌زنند هیچ جایگاهی در آن نگاه ندارد.

بعد از شهادت ایشان برخی اصلاح طلبان از جمله اسحاق جهانگیری اعلام کردند که ایشان در روز‌های آخر عمرش به دنبال حل کردن چالش‌های بین اصلاح طلبان و حاکمیت بود و دنبال می‌کرد که مسأله حصر، محدودیت‌های آقای خاتمی و این طور مسائل برطرف شود. این نوع نگاه که با تساهل و تسامح به برخی امور بنگریم، چقدر می‌تواند به حل مشکلات فعلی سیاست داخلی کشور ما کمک کند؟

من از چیز‌هایی که شما می‌گویید اطلاعی ندارم، اما به صورت کلی‌تر می‌شود این را گفت که افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی می‌دانستند که فضای متشتت و پر شکاف امروز جامعه ما، کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و نوعی تفرقه می‌کشاند. بنابر این، طبیعی است که حاج قاسم با آن نگاهش که هم نگاه امنیت ملی و هم انسانی بود، باید کاری می‌کرد که نزاع و جناح بندی‌های موجود از بین برود. نمی‌گویم معنایش این است که باید جناح‌ها از بین بروند؛ باید نگاه تند سیاسی که الآن وجود دارد از بین برود.

بعضی از دوستان اصولگرای ما می‌گویند باید سر همه اصلاح طلبان را ببریم که مملکت درست شود و از سوی دیگر برخی دوستان اصلاح طلب می‌گویند باید تمام اصولگرایان را تارومار کنیم تا درست شود. نگاه حاج قاسم قطعا این نیست. افراد دیگری هم هستند که نگاه اصلاحی به جامعه دارند و دنبال این نیستند و دنبال این هستند حالت نقار و کینه‌ای که الآن وجود دارد، از بین برود. من می‌خواهم بگویم ادامه حیات آدمی مثل حاج قاسم سلیمانی مقبول تندرو‌های هر دو جناح نبود.

بالأخره حاج قاسم آدم بزرگی بود و هر جایی که ورود می‌کرد می‌توانست تأثیر جدی بر فضای سیاسی بگذارد. متأسفانه آن فضا با شهادت ایشان از بین رفت و دیدیم که وقایع امسال اتفاق افتاد که شاید اگر حاج قاسم یکی، دو سال پیش برای بهبود شرایط فعلی اقدام می‌کرد، شاهد این اتفاقات هم نبودیم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7861
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی روز نو
  • 218 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.