• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
::: 3291 ::: 2
0

: آخرین مطالب

سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) روسیه آینده خود را می سوزاند | آندره ئی کولسینیکوف (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی

4

فریدون برومندی : میدان توپخانه جدید

  • کد خبر : 12258
  • 30 اردیبهشت 1402 - 23:04
فریدون برومندی : میدان توپخانه جدید

از دیگر بناهای بسیار معتبر و با زینت، میدان توپخانه جدید می باشد که با گسترش تهران در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار احداث شد و پیش از آن اراضی مربوطه، به باغها و زمین های کشاورزی اختصاص داشت. احداث میدان توپخانه جدید به محمدابراهیم خان معمارباشی(محمدابراهیم خان آذربایجانی وزیر نظام، دائی کامران میرزا) واگذار […]

از دیگر بناهای بسیار معتبر و با زینت، میدان توپخانه جدید می باشد که با گسترش تهران در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار احداث شد و پیش از آن اراضی مربوطه، به باغها و زمین های کشاورزی اختصاص داشت.

احداث میدان توپخانه جدید به محمدابراهیم خان معمارباشی(محمدابراهیم خان آذربایجانی وزیر نظام، دائی کامران میرزا) واگذار شد. وی در شمال و جنوب و غرب میدان که شکلی مستطیل داشت و طول آن در جهت شرقی-غربی قرار گرفته بود و نسبت طول به عرض آن یک به دو و طول میدان در حدود دویست و بیست متر و عرض آن صد و ده متر  بود. حجره ها و انبارهای دو طبقه ای ساخت که در طبقه پائین توپ ها را نگهداری می کردند و طبقه بالا محل سکونت توپچی ها بود و اطاقهای بخاری دار بسیار خوب داشت. ساخت این میدان ۱۰ سال به طول انجامید.

در بررسی کالبدی میدان چنین برداشت می شود که بدنه های چهارگانه میدان دارای نمائی ممتد و منظم است که از نیم طاق هائی آجری در دو طبقه که دورادور میدان مستطیل را فرا می گیرند، شکل یافته است. طبقه دوم میدان نسبت به طبقه همکف عقب نشسته است و راهرویی بیرونی و سراسری را دورادور میدان  در ارتفاع یک طبقه بالاتر از سطح آن، بوجود می آورد و در تنها بدنه ای که امتداد نمی یابد بدنه شرقی است.

حوض وسط میدان در ساده ترین شکل خود قرار دارد که دائم آب جاری دارد و دور تا دور آن میله های کوتاهی که توسط زنجیر یا طناب به یکدیگر متصل شده اند، وجود دارد و اثری از درخت در میدان دیده نمی شود. اطراف و صحن میدان سنگ فرش است و هر شب چراغ می سوزد و روشن می باشد. شش دروازه و سردر دارد که هر یک به کوچه های معروف وسیع می رود.

این تصاویر از مجموعه عکس های آنتوان سوریوگین است که در موسسه اسمیت سونین  آمریکا نگهداری می شود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12258
  • نویسنده : فریدون برومندی
  • منبع : نیم‌روز
  • 39 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.