• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

4

فرشته مزینانی : زیارت با طعم فقر!

  • کد خبر : 14181
  • 10 شهریور 1402 - 23:12
فرشته مزینانی : زیارت با طعم فقر!
از مرحوم محدث نوری نقل است: در ثواب اعمال، هزاران روایت را زیر و رو‌کردم و کفه ثواب زیارت اباعبدالله بی نهایت بود اما کفه ثواب خدمت به خلق و رفع حوائج مردم بر آن می چربید.

در روایاتی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است فراوان به ثواب زیارت اباعبدالله علیه السلام پرداخته شده، تا جایی که برای عده ای، این اندازه پاداش برای یک عمل، غیرقابل باور است. اما وقتی خداوند حسین ع را ثارالله می نامد و خود خونخواهی اش را به عهده می گیرد، پس هر ثوابی که به عارف حق او و زائر قبرش بدهد پاداش خاص او و پذیرفتنی است. طبق روایات، ثواب زیارت قبر اباعبدالله معادل دهها حج و عمره، زیارت خود خدا در عرش اعلی و هم صحبتی با او، همراهی با انبیا و ملائک، مساوی زیارت رسول خدا و امیرالمومنین، گشاینده روزی، افزاینده طول عمر، سکونت در بهشت برین، آمرزش گناهان(البته غیر از حق الناس که با شهادت در رکاب امام حسین هم بخشوده نمی شود)، شفاعت انبیا و اولیا و…دهها ثواب دیگر شمرده شده است.
از مرحوم محدث نوری نقل است: در ثواب اعمال، هزاران روایت را زیر و رو‌کردم و کفه ثواب زیارت اباعبدالله بی نهایت بود اما کفه ثواب خدمت به خلق و رفع حوائج مردم بر آن می چربید.
اینکه چرا مومنین و مومنات برای زیارت مشتاق ترند تا رفع حوائج مردم، شاید به سختی کندن مال از خود مربوط باشد که به کندن جان می ماند! برخی متمولین در سال بارها زیارت می روند و اعمال مستحبی انجام می دهند اما حاضر نیستند قدمی در رفع نیاز نیازمندان بردارند! برخی نیز میلیاردها تومان هزینه هدایا برای قبور ائمه می کنند و البته نامشان را هم بر آنها حک می کنند تا چشم مردم را پر کنند از این همه ثواب!
زیارت شخصی با مالی که حق ضعیفی در آن نباشد افضل الاعمال است اما وقتی حکومتی با تمام قوا و امکانات به دنبال فراهم کردن زمینه زیارت مردم باشد چطور؟ اگر حکومت با رضایت تمام مردمش چه مسلمان و چه غیر مسلمان و پس از فراهم کردن حداقل رفاه برای آنان دست به این اقدام بزند، باز هم تا حدی قابل قبول است اما وقتی ترویج مناسک دین ابزاری می شود برای تقویت حکومت، و حکمرانان بدون توجه به رضایت عموم  مردم از امکاناتی که متعلق به همه است در این راه هزینه می کنند، مصداق کامل تضییع حقوق عمومی است، حتی اگر صرف زیارت اباعبدالله شود! و حتی اگر برخی فقرا نیز با این امکانات به زیارت بروند.
وقتی پیامبر اکرم ص می فرماید: بهترین اعمال در پیشگاه الهى سه چیز است: ایجاد خوشحالى در دل مؤمن، رفع گرسنگى، و زدودن غم و اندوه از چهره او. (بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۲)
و سیدالشهداء ع به خدمتگزاران راستین به مردم نوید می دهد: هر کس اندوهی رااز دل یکی از اهل ایمان بزداید، خداوند متعال غصه های دنیا و آخرت او را از میان برداشته، مشکلاتش را حل خواهد نمود. (کشف الغمه، ج۲، ص ۲۹) می خواهند بگویند که از نظر ایشان، مهمترین تکلیف انسان در یک جامعه دینی،  رفع نیازمندیهای مردم است و نه انجام مناسک مستحبی.
امام حسین ع در جایی دیگر بر سر زمامداران فریاد می کشد که [شما ای بزرگان و مسئولان جامعه!] حق ضعیفان را پایمال نمودید و آنچه را که حق خود تصور می کردید طلب کردید، ولی در راه خدا نه مالی بخشش کردید و نه جانتان را به مخاطره انداختید و نه از اقوام و بستگان خود برای رضای خدا بریدید . آیا [با این پرونده سیاه و اعمال زشت] بهشت خداوند و همجواری پیامبران او را آرزو می کنید و با این حال می خواهید از عذاب خدا در امان بمانید؟!»
انگار این فریاد امام برای امروز و حاکمان اسلامی ماست که به نام دین و خدا حکومت می کنند و با اعمال و رفتارشان، به خیال خود، آخرتشان را آباد می کنند!
امام در جایی دیگر درباره بی اعتنایی اغنیا به قشر ضعیف و ناتوان می فرماید:
“شما می بینید که پیمانهای الهی شکسته می شود ولی هیچ فریاد نمی کشید در حالی که برای بعضی از پیمانهای پدرانتان آشفته خاطر می شوید. اینک پیمانهای رسول خدا ص مورد بی اعتنایی قرار گرفته و نابینایان، اشخاص کر و زمینگیر در همه شهرها بی سرپرست مانده اند، به آنان رحم نمی کنید و مطابق شان و منزلت خود عمل نمی کنید و به کسانی که در این راه خدمت می کنند توجه نمی کنید و با چرب زبانی و سازش با ستمکاران، خود را در حاشیه امن قرار داده اید.»(تحف العقول، ص ۲۳۷ و ۲۳۸)
نگاهی گذرا به وضعیت امروز جامعه ایران با وجود سرمایه های عظبم مادی و‌ معنوی، و فقر و فاقه ای که اکثر مردم دچار آن هستند، هر عاقلی را با اندکی تفکر به این نتیجه می رساند که هزینه کردن از جیب این مردم و صرف امکاناتی چون آب و نان و دارو با وجود نیاز وافر مردم به آنها، در راه سفر اربعین و برای مردم دیگر کشورها، چه آنان که مسیرشان از ایران است و‌چه آنها که در عراق از این امکانات استفاده می کنند، نه تنها مورد رضایت اهل بیت و بخصوص سید الشهدا نیست بلکه موجب غضب ایشان است! و اسفبارتر اینکه تمام اینها نمایشی است حکومتی و نه عملی برای رضای خدا!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14181
  • نویسنده : فرشته مزینانی
  • 101 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.