• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
::: 3319 ::: 6
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

5

صلاح الدین خدیو : در باب قرآن دوستی پوتین و قرآن سوزی در سوئد

  • کد خبر : 13069
  • 10 تیر 1402 - 0:43
صلاح الدین خدیو : در باب قرآن دوستی پوتین و قرآن سوزی در سوئد
پوتین قول داد از آن به نحو شایستەای در کرملین نگهداری کند. همان روز در سوئد یک فرد عراقی الاصل اقدام به سوزاندن صفحاتی از قرآن کرد و اعتراض شدید ترکیه را برانگیخت.

همزمان با عید قربان، قرآن کتاب مقدس مسلمانان شاهد دو مواجهەی متفاوت در دو کشور اروپایی بود.
در روسیه، پوتین در مسجد قدیمی دربند داغستان حضور یافت و ضمن تبریک عید قربان از خطیب مسجد یک نسخەی نفیس از قرآن کریم را به عنوان هدیه دریافت کرد.
پوتین قول داد از آن به نحو شایستەای در کرملین نگهداری کند.
همان روز در سوئد یک فرد عراقی الاصل اقدام به سوزاندن صفحاتی از قرآن کرد و اعتراض شدید ترکیه را برانگیخت.
استفادەی ابزاری از احساسات مذهبی  مسلمانان در میان قدرت های اروپایی مسبوق به سابقه است و پوتین قدم روی جای پای قیصر آلمان و هیتلر می گذارد.
هیتلر در جریان جنگ گردان های اسلامی تشکیل داد و حتی نخستین مسجد برلین را برای اسرای مسلمان تاسیس کرد.
رویکرد “اسلامی ” هیتلر ملهم از سلفش ویلهلم دوم بود که از اواخر قرن نوزده جهت مقابله با چالش بریتانیا، فرانسه و روسیه به فکر استفاده از مسلمانان افتاد و به امپراتوری عثمانی نزدیک شد.
در جریان هر دو جنگ جهانی آلمانی ها از طریق رادیو و انتشارات می کوشیدند احساسات جهان اسلام را علیه سه عامل برانگیزند:
استعمار اروپایی، الحاد روسی، توطئەی بین المللی یهودیان و برادری مخفیانەی این سه علیه مسلمانان.
هرچند این رویکرد از تناقضات مهم نظری و عملی رنج می برد، اما در مواردی قرین موفقیت بود.
روسیەی کنونی  در زمینەی استفادەی ابزاری از اسلام جای آلمان قیصری و نازی را گرفته و جهت مقابله با غرب با ترکیەی مسلمان نرد عشق می بازد.
ناسیونالیسم روس، اورآسیاگرایی، مغازله با کلیسا و دولت پرستی وجوه عمدەی ایدئولوژی کرملین هستند که اجازه می دهد آن را در خانەی ایدئولوژی های راست افراطی قرار داد.
غیر از اورآسیاگرایی که می تواند زمینه ساز برخی ارزش ها و منافع مشترک میان روسیه و جهان اسلام باشد، بقیەی این عناصر سنخیت روشنی با ارزش های اسلامی ندارند.
طرفه آن که حامیان اصلی پوتین در میان احزاب راست افراطی اروپا، اسلام ستیزان درجه اولی هستند که از هیچ فرصتی برای ابراز تنفر خود خودداری نمی کنند.
پوتین رهبر محبوب و الگوی زمامداری ترامپ، نتانیاهو و دستجات فاشیست اروپایی است. در جهان شرقی هم مستبدانی چون، شی، مودی و اردوغان او را می ستایند.
مراسم های قرآن سوزان که هر از گاهی در یکی از لیبرال دمکراسی های غربی رخ می دهد و به مدد اصل آزادی بیان جلوی آن گرفته نمی شود، در اصل دستپخت فکری و سیاسی این دسته است.
اینان بر اثر بحران مهاجرت و حضور فزایندەی مسلمانان و هراس از زوال اروپا به عنوان یک واحد تمدنی مسیحی و واحەای هویتی با میراث یونانی و رومی به جنگ باورها و تعالیم اسلامی می روند.
جالب این است که انقلاب هویتی پیشگفته باعث شده کهاین بار احزاب چپ و کمونیست به مدافعان اصلی اقلیت های مسلمان جوامع اروپایی و پاسداران تنوع و تکثر و چند فرهنگ گرایی تبدیل شوند.
فارغ از این تاملات، تشخیص میزان صداقت راست های افراطی اروپا و دار و دستەی پوتین در این زمینه سخت نیست.
دست کم منافع ملموس ژئوپولتیک و سویەهای راهبردی پررنگ سیاست پوتین روشن است.
طبعا کسی که دو شهر اسلامی حلب و گروزنی را با مساجدشان به تلی از خاکستر تبدیل کرد، نمی تواند اسلام خواهی راستین باشد.
مساله اما چیز دیگری است; آیا می توان او را یک راست افراطی واقعی و ثابت قدم حساب کرد؟
تردید دارم! اگر کار و بار چپ هنوز رونق سابق را داشت، یحتمل به عنوان یک مامور سابق ک.گ.ب که ستایشگر استالین هم هست، از نردبان چپ گرایی بالا می رفت.
صد البته برای پوتین چپگرای فرضی هم بالا رفتن از نردبان اسلام خواهی دروغین کار سختی نبود.
لنین سازندەی دولت شوروی اصلی ترین حامی آتاترک در نبرد استقلال بود و با برپایی کنگرەی ملل شرق در باکو در سال ۱۹۲۰ به طمع استفاده از ظرفیت های نارضایتی و عقب ماندگی ملت های مسلمان افتاده بود.
مساله از اساس یک رابطەی قدرت نابرابر است. وضعیتی که دولت های مسیحی غربی با ایدئولوژی های گوناگون سیاسی می توانند از آمال و احساسات مذهبی مسلمانان سوء استفاده کنند.
سیاستی که مسلمانان در آن به طور کلی فاقد عاملیت هستند. چه غیر قابل تصور است که هیچ دولت یا رهبر اسلامی بتواند فرضا در راستای افزایش نفوذ سیاسی و عمق ژئوپولتیک خود به بازی با افکار عمومی غرب و جوامع مسیحی بپردازد.
سویەهای شایستەی سرزنش این تاکتیک صرفا در انگیزەهای دروغین پلید و فریبندگی آن نیست، بل پیامدها و انگیخته های آن را هم نباید از نظر دور کرد.
حمایت فرصت طلبانەی دولت ریگان از ” جهاد افغانستان ” نمونەای قابل تامل است. دامن زدن به افراط گرایی مذهبی در سراسر جهان و ویرانی نهادهای اجتماعی و سیاسی افغانستان از تبعات این اسلام خواهی دروغین بود.
مخلص کلام اینک قرآن سوزی لمپن پرولتاریای اروپایی با قرآن دوستی رهبر سابق پرولتاریا در روسیه، ماهیتا یکسان است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13069
  • نویسنده : صلاح الدین خدیو
  • 91 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.