• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

شهاب‌الدین‌حائری شیرازی : تفاوت دو نگاه، دو شخصیت، دو برداشت از منابع دین اسلام

  • کد خبر : 13081
  • 10 تیر 1402 - 1:15
شهاب‌الدین‌حائری شیرازی : تفاوت دو نگاه، دو شخصیت، دو برداشت از منابع دین اسلام
موضوع حکم، که قصد اهانت نویسنده به رسول الله در رمان آیات‌شیطانی است، محرز نبود، مگر صدور آن حکم، به تعطیلی سفارت کشورهای اروپایی نیانجامید، که نشانشگر ایجاد موج بدبینی نسبت به اسلام در بین این ملل بود

دیروز در پی توهین به قران و راه انداختن مراسم قران سوزی توسط یک گروه با مجوز رسمی در سوئد، دفتر آیت‌الله سیستانی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل‌نوشت و خواستار رسیدگی به این عمل نابخردانه شد.
چرا آیت‌الله سیستانی مثل آیت‌الله خمینی در قضیه سلمان‌رشدی برخورد نکرد؟
چرا مستقیما حکم به مهدورالدم بودن آن‌گروه نکرد؟
آیا این امر ناشی از تفاوت نگاه دو مجتهد، تفاوت سیستم پردازش اطلاعات و شخصیت دو مرجع‌تقلید است؟
آیت‌الله سیستانی می‌داند عده‌ای مترصدند تا اسلام را دین بدوی و خونریز معرفی کنند و دیگرانی بدنبال تکرار جنگهای صلیبی هستند، می‌داند این صدور حکم قتل، مساویست با وحشی جلوه دادن دین، مساویست با وهن وسست شدن اسلام در چشم اهل عالم، که به اتفاق فقها از بزرگترین محرمات است و در مقام تزاحم، مقدم بر دیگر احکام است.
لذا بجای صدور حکم مرگ برای تبعه یک کشور اروپایی، به محاکم جهانی به سازمان ملل رجوع می‌نماید، اصلا در صدد برهم زدن نظم و انضباط شکل گرفته نیست.
خوب؛ حالا بپردازیم به اینکه چرا آیت‌الله خمینی چنین ملاحظاتی نداشت، چرا ایشان حکم‌ قتل سلمان‌رشدی را در حالی امضا کرد که از نظر بعضی، اصل موضوع حکم، که قصد اهانت نویسنده به رسول الله در رمان آیات‌شیطانی است، محرز نبود، مگر صدور آن حکم، به تعطیلی سفارت کشورهای اروپایی نیانجامید، که نشانشگر ایجاد موج بدبینی نسبت به اسلام در بین این ملل بود؟
بنظر می‌رسد پاسخ را باید در سخنرانی اخیرا منتشر شده و جنجالی احمدخمینی در سالگرد صدور این حکم، جستجو نمود.
احمدخمینی در این سخنرانی هدف صدور و اجرای این فتوی را محوریت یافتن ج‌ا‌ا در بین اهل ایمان عالم می‌داند!
این قصد و نیت و هدف را در رفتارهای دیگری نظیر تسخیر سفارت آمریکا نیز می‌توان جستجو نمود.
اما آیا ما با آن همه کارهای پرهزینه، امروز محور اهل ایمان عالم شده‌ایم؟!
پس چرا امروز ملل مسلمان خاورمیانه مطابق نظرسنجی‌ ایران را در کنار اسرائیل بزرگترین دشمن خود می‌دانند؟
هزینه‌های سنگین تحمیل شده به ملت، برای سنگ انداختن به شیطان بزرگ، موجب عقب‌افتادگی اقتصادی و تفرق کلمه ملت در سیاست گردیده به نحوی که بزرگترین دشمن ج‌ا‌ا امروز در داخل مرزهاست، مردمی نومید و عصبی که قریب ده‌درصد کل‌ جمعیت، از کشور گریخته‌اند.
تجربه ۴۴ساله ج‌ا‌ا نشان می‌دهد نگاه آیت‌الله سیستانی که ناشی از شخصیت آرام‌، متین و واقع بین وی هست بیشتر به واقعیت و صلاح و خیر مردم نزدیک است تا نگاه انقلابی ج‌ا‌ا.
نکته حائز اهمیت این است که سیاست خارجی ج‌ا‌ا که پاشنه آشیل نظام است نه با عقل سازگار است و نه شرع،زیرا شرع بر اولویت حفظ جان و مال مردم با راهبرد مدارا وتقیه تاکید می‌نماید نه اهداف انقلابی انتزاعی که چندان بهره‌ای از انطباق با واقعیات عالم هم ندارند.
شیراز ۹ تیر ۱۴۰۲

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13081
  • نویسنده : شهاب الدین حائری شیرازی
  • 243 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.