• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

شهاب‌الدین‌حائری‌شیرازی : نقش حکومتی شدن مساجد در کم رونق شدن آنها

  • کد خبر : 12454
  • 12 خرداد 1402 - 23:09
شهاب‌الدین‌حائری‌شیرازی : نقش حکومتی شدن مساجد در کم رونق شدن آنها
متاسفانه دولت‌های ما در گذشته کارنامه خوبی در حمایت از نهاد‌های دینی بر جای نگذاشته اند و امروزه از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰ هزار مسجد بسته است که این فاجعه‌ای است که باید بر آن خون گریست./

نماینده ویژه رئیسی در امور روحانیت: باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب زیرساخت‌های دینی و فرهنگی در کشور و خلوت و خالی شدن برخی از مساجد در کشور اظهار داشت:

متاسفانه دولت‌های ما در گذشته کارنامه خوبی در حمایت از نهاد‌های دینی بر جای نگذاشته اند و امروزه از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰ هزار مسجد بسته است که این فاجعه‌ای است که باید بر آن خون گریست./ رسا

حاشیه

این نتیجه طبیعی حکومتی کردن مساجد است بنده پس از تکمیل تحصیلات حوزوی و احراز مرتبه اجتهاد برای انجام وظیفه دینی تبلیغ در سال ۸۸ به درخواست امنای مسجدی نسبتا کوچک در تهران، امام جماعت شدم واین امر ادامه داشت تا در خرداد ۱۴۰۰ پس از بارها اخطار بابت مقالات انتقادی ام در کانالم ویرایش ذهن عذر بنده را خواستند.

لذا به عنوان یک کارشناس که از نزدیک با مسئله مسجد مرتبط بوده می‌توانم به علل بسته شدن درب مساجد بپردازم.

مساجد دارای یک سنت عرفی برای اداره خود بودند.

عموما خیری که مسجد را می‌ساخت و وقف می‌کرد خود به عنوان متولی وقف  یا امام جماعتی را دعوت می‌کرد و یا به قم می‌رفت و از مرجع تقلید برای پیشنهاد یک فرد درس خوانده و اعزام امام جماعت از مراکز حوزوی کمک می‌گرفت.

رابطه حوزه و مسجد رابطه ای شناخته شده بود تا اینکه تحت اشراف رهبرانقلاب امورمساجد راه اندازی گردید.

امور مساجد کم‌کم به توسعه نفوذ حکومت در مسجد اقدام کرد تا امروز که رسما رابطه مراجع و حوزه با مسجد که بیش از هزار سال اندوخته قانونمندی عرفی و تجربی داشت کنار گذاشته شد و فی الحال مسجد کاملا زیر نظر نهاد حکومتی امور مساجد کار میکند.

امام جماعت توسط این نهاد معرفی شده و ابلاغ سه ساله دریافت میکند سپس امام جماعت هیأت امنا را به امور مساجد معرفی میکند این هیأت امنا مثل خود امام جماعت بایست به تأیید نهادهای مختلف از جمله امنیتی برسند سپس امام جماعت یک سری دستور العمل با دعوت به جلسات ائمه جماعت ناحیه یا منطقه، از مرکز دریافت می‌کند که چه چیزهایی که مقبول حکومت است بایست نشر شود.

در کنار این میزان از عدم استقلال تازه بسیج را اجبارا در مساجد راه می‌اندازند که مسئول بسیج خود مستقلا از سپاه حکم می‌گیرد و مسجد عملا به پایگاه نظامی حکومت هم در شرائط خاص مبدل می‌گردد.

نکته قابل توجه آنستکه در سنت هزارساله، مساجد همیشه پایگاه مردم بوده است، برای اعتراض و انتقاد نسبت به ظلم، خصوصا ظلم دستگاه حاکمه.

مردم در اینجا به دنبال هم‌افزایی برای احقاق حقوق خود می‌رفتند و امام‌جماعت دقیقا بخاطر وجهه انتقادی خود نسبت به دستگاه حاکمه، مقبولیت می‌یافت اما امروز اگر امام جماعتی جرأت کند و از یکی از نهادهای مورد تایید رهبری یا از عملکرد خود رهبر یا سیاستهایش انتقاد کند به زودی به معاونت صیانت امور مساجد فراخوانده می‌شود این معاونت شبیه معاونت صیانت حوزه علمیه است و بازوی اطلاعاتی امنیتی حکومت در مساجد و حوزه‌ها‌.

خلاصه به امام جماعت حالی می‌کنند که چنین عملکرد انتقادی منافات با شئون و وظائف شما دارد و موجب تصعیف نظام است و رهبری و در صورت تکرار تعویض خواهند شد اینها مراحلی است که بنده طی کرده‌ام.

نکته دیگر این است که حکومت ایران یک حکومت دینی تلقی می‌گردد به میزانی که حکومت در عملکرد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خود موفق باشد ثمره‌اش را می‌توان در اقبال به دین و مساجد که فی الحال پایگاه حکومت دینی تلقی می شوند دید.

به میزانی که عملکرد نامطلوب حکومت در حوزه‌های‌مختلف، خصوصا معیشت مردم بروز و ظهور کند اقبال مردم به پایگاه حکومت که دین است نیز کاهش یافته و مظاهر دینی در جامعه تضعیف می‌گردد از آنجمله حجاب یا حضور در مسجد یا پرداخت خمس و…طبعا فقر و فلاکتی که مردم از چشم حکومت‌دینی می‌بینند تاثیر خود را در عدم اقبال به دین و خرافه تلقی نمودن آن نمایان می‌کند.

«روی خطوط آبی کلیک کنید تا به متن یا محتوای مورد نظر بروید»

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12454
  • نویسنده : شهاب‌الدین‌حائری‌شیرازی
  • 231 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.