• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
::: 3304 ::: 0
0

: آخرین مطالب

موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز در هرات؛ بقای زندگی | مینو سلیمی نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز

6

سیمای معماری شهری تهران | مرتضی رحیم نواز

  • کد خبر : 2708
  • 27 تیر 1401 - 21:59
سیمای معماری شهری تهران | مرتضی رحیم نواز
از عمر تهران، پایتخت یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان، بیش از دویست سال میگذرد. روستای بزرگ یا شهر کوچک و مستحکمی که رئیس قبیله کوچ‌نشین فاتحی آن را مقر قدرت نه چندان استوار خویش کرده بود. اکنون شهری بزرگ با بیش از هشت میلیون جمعیت ساکن است.

برای شناخت معماری یک شهر باید مؤلفه‎های سازنده آن را شناخت. مؤلفه‎های معماری یک شهر همانند مؤلفه‌های شخصیتی انسان دارای دو بعد عینی یا کالبدی و ذهنی یا روحی است که می‌توانند از طریق سه محیط طبیعی، مصنوع و انسانی از همدیگر تفکیک شوند. متغیرهای هر یک از این مؤلفه‌ها، چنانچه دارای صفات اختصاصی و برجسته باشند نقش شاخصی در شناخت شخصیتی فرد یا مکان ایفا می‌کنند. از این رو در بررسی معماری شهری می‌بایست در جهت صفات اختصاصی و متغیرهای برجسته نسبت به مؤلفه‎های طبیعی، مصنوع و انسانی اقدام نمود.

اجزای مؤلفه‎های طبیعی از متغیرهایی همچون کوه، دشت، رود، تپه ماهور و نظیر آن تشکیل شده است. در مؤلفه‎های مصنوع متغیرهایی همچون تک بناها، بلوک شهری، محله، راه، خیابان، میدان و نظایر آن وجود دارند. مؤلفه‎های انسانی نیز شامل متغیرهایی چون زبان، دین، سواد، اعتقادات محلی، آداب و رسوم و… است.

بررسی معماری شهر تهران می‎تواند زمینه را برای درک ویژگی‎های عمومی معرف‎های معماری شهرهای ایران فراهم سازد. به‎ویژه اینکه تهران به عنوان پایتخت ایران در طول یک قرن گذشته پایه تطبیقی انجام فعالیت‎های سازماندهی زیست شهری و مبنای مشخصی در جهت الگوسازی در سطح ملی بوده است.

از عمر تهران، پایتخت یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان، بیش از دویست سال میگذرد. شهر کوچک و مستحکمی که رئیس قبیله کوچ‌نشین فاتحی آن را مقر قدرت نه چندان استوار خویش کرده بود. اکنون شهری بزرگ با بیش از هشت میلیون جمعیت ساکن است.

در طی دو قرن گذشته، علی رغم بناهای چشم‎گیر و شاخصی که در این شهر بنا شده است، پایتخت ایران برخلاف بیشتر پایتخت‎های دنیا، فاقد میدان یا شاهراهی است که چشم‎اندازهای وسیع شهرسازانه یا معمارانه را به نمایش بگذارد.

در خصوص ویژگی‎های شرقی شهر هم باید گفت که تقریبا اثری از آنها دیده نمی‌شود و محدود بناهای ساخته شده شرقی آن نیز در همه جا از میان رفته‎اند.

تا اواسط دوران پایتختی تهران، معماری این شهر عمدتاً منطبق بر معماری سنتی رایجی بود که در اقصی نقاط کشور می‌شد به نظایر آن دسترسی پیدا کرد. شهر در شکل ساختاری خود هنوز تحت تاثیر معماری غرب قرار نگرفته بود و با رعایت ویژگی‎های اقلیمی در معماری، ساختار یک شهر بومی را حفظ کرده بود.

عمده‎ترین ویژگی معماری اقلیمی در ایران، ساختار درونگرایی آن است. تظاهر اصلی بناها در این ساخت، به سمت درون تمایل دارد و ساختمان‎ها عموماً به صورت یک طبقه و پشت به معابر ساخته می‎شدند. این گونه از معماری که در ارتباط با مجموعه شرایط یک شهر سنتی به مطلوب‌ترین و زیباترین اشکال دست یافته بود، به تدریج در نتیجه تحولاتی که مناسبات اجتماعی جامعه به خود می‌پذیرد، دستخوش تغییرات بنیادین می‎شود.

تحولات جامعه ایرانی از اواسط دوران قاجار و همزمان با ایجاد ارتباطات وسیع‎تر با جوامع اروپایی رقم می‎خورد. همزمان با سیر این تحولات، تاثیرپذیری معماری نیز آغاز می‎شود و بناها به تدریج در سبک‎ و شیوه‎ ساخت به الگوهایی خارج از خود تن می‎دهند. به موازات تک بناهای ساخته شده با این سبک و سیاق جدید، معماری شهری نیز چهره‎ای متفاوت به خود می‌گیرد.

به تبع ساخت اجتماعی، سازمان سیاسی جامعه نیز تغییراتی می‎کند. الگوی خدماتی و نظارتی حکومت در شکل جدید نیازمند مجموعه‌ای از سازمان‎های اداری، انتظامی، خدماتی و پشتیبانی است. مطابق این تغییر رفتار، زیرساخت‎هایی مورد نیاز است که در الگوی معماری سنتی ایران نظایر آن وجود ندارد. از این رو هم‎زمان با رفتار تعاملی، الگوهای زیرساختی تحت تاثیر دستاوردهای غربی قرار گرفته و از آن تبعیت می‎کنند.

در معماری سنتی ایران بنای دولتی محدود به ارگ حکومتی بود و جز مسجد، حمام و معدودی دیگر از بناهای کاربردی، ساختمان عمومی به  معنای امروزین آن وجود نداشت. سفارتخانه‎ها، ساختمان‎های دولتی، بناهای تجاری و فضاهای عمومی پس از آنکه الزام وجودی خود را بر شهر تحمیل کردند، بافت معماری شهری را نیز متاثر از خود نموده و همزمان در سطح وسیعی از جامعه، به الگوهای تغییر رفتار در بناهای ریزدانه تبدیل شدند.

در این زمان، انواع سبک‎های معماری متاثر از دوران التقاطی (Eclecticism)، از طریق معماران اروپایی در تهران امکان بروز پیدا می‎کنند. علاوه بر معماران اروپایی، به تدریج معماران روسی و ارمنی نیز به این جریان پیوسته و تاثیرات خود را بر معماری شهری در پایتخت می‎گذارند.

میرزا مهدی خان شقاقی را بایستی در میان معماران ایرانی، پیشتاز جریان نوگرایی برشمرد. او که دانش‌آموخته مدارس اروپایی است، به دستور میرزا حسین خان سپهسالار، وظیفه طراحی ساختماهای جدیدی در پیرامون میدان ارگ را بر عهده می‎گیرد، از قرار معلوم طرح پیشنهادی او با موافقت صدراعظم و پادشاه نیز مواجه میشود و اگر عزل سپهسالار از مقام صدارت پیش نمی‌آمد، چه بسا بسیاری از بناهایی که با شیوه طراحی ممتحن ‎الدوله ساخته می‌شدند، میتوانستند سرآغازی بر دوران تحول در معماری باشند.

به ترتیبی که بیان شد، در نتیجه ساخت و سازهای دوران ناصری چهره شهر به تدریج تغییر پیدا کرد و به ویژه در مناطق شمالی و حوالی میدان توپخانه ساختمان‎های جدید با شیوه متاثر از معماری اروپایی ساخته و به بهره‌برداری رسیدند.

عاملی که بیش از هر سبک و شیوه معماری در تحول معماری سنتی تهران تأثیرگذار بود، معرفی شیوه شهرسازی غربی در توسعه ‎های اولیه تهران قدیم است. در این شکل نوین از توسعه شهری عناصر جدیدی نظیر خیابان و میدان به طراحی شهری افزوده شد و سیمای شهر را متاثر از خود نمود. ساختمان‎های جدید اکثراً دو طبقه و به شکلی برون‎گرا ساخته شدند و بر خلاف گذشته اغلب آن‌ها به خیابان یا میدان اشراف پیدا کردند.

معماری التقاطی اروپا که از شیوه‎های معماری رایج در اروپای قرن نوزدهم است، عمدتاً با همان سبک و سیاق در تهران به کار گرفته شد. ساختمان برخی سفارتخانه‎ها، بسیاری از ساختمان‎های تجاری و یا اداری، خانه‎های شخصی، ساختمان قدیم تلگرافخانه و همچنین بناهای اطراف میدان حسن‎آباد که در دوره رضاشاه احداث شدند، نظایری از این شیوه هستند که در آن‌ها تاثیر معماری بومی و محلی در ساخت محسوس نیست.

اگرچه ساختمان‎هایی که به سبک معماری التقاطی اروپا در تهران احداث شده‎اند، به هیچ وجه مرتبط با فرهنگ این مرز و بوم نبودند، لیکن بازمانده این آثار و سوابقی که از آن‌ها در تاریخ معماری شهر تهران به یادگار مانده است، از ارزش و اصالت بسیاری برخوردار است.

مجزا از تجربه معماری متاثر از اروپا، شیوه دیگری از معماری در عصر ناصری رواج پیدا کرد که رفتاری متفاوت از معماری التقاطی از خود بروز داد. در این سبک خاص، معماران آثار خود را با تلفیق معماری سنتی ایران و معماری غربی بنا می‎کردند. این شیوه به دلیل ارتباط گیری وسیع با فرهنگ جامعه و همزمان نوآوری موجود در طراحی، به سرعت با اقبال مواجه شد و نمونه‎های بسیاری از آن در تهران موجودیت یافت. برخی ساختمان‎های واقع در خیابان ناصرخسرو از جمله بنای شمس‎العماره، ساختمان قدیم بلدیه در ضلع شمالی میدان توپخانه، ساختمان مجلس شورای ملی، عمارت بانک شاهی، سر در الماسیه، بخشی از عمارت ظل‎السلطان که امروزه به عنوان ساختمان وزارت آموزش و پرورش استفاده می‎شود، ایوان اصلی ورودی به داخل و سر در ورودی شمالی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و سر درهای بسیاری از ساختمان‎های کلاه فرنگی به همراه ویلاها و کاخ‎های ساخته شده در شمیران و اطراف تهران همگی نمونه‎هایی از معماری تلفیقی به شمار می‌آیند.

همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد در ترکیب این دو شیوه تغییر ماهوی در ساختار فضایی و ارتباطی ساختمان‎های جدید در مقایسه با ابنیه سنتی به وجود آمد. تغییر در پلان ساختمان، تلفیق عناصر و اشکال معماری غرب با معماری سنتی، استفاده از تکنیک و مصالح ساختمانی مناسب‎تر و به کارگیری شیروانی برای پوشش بام‎ها که قبلاً توسط معماران اروپایی در ساختمان‎هایی با سبک التقاطی معرفی شده بودند، ویژگی‎های عمده ساختمان‎های این دوره هستند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=2708
  • نویسنده : مرتضی رحیم نواز
  • 356 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.