• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
::: 3332 ::: 0
0

: آخرین مطالب

تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی* نظام اسطوره‌ای نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز و دیپلماسی میراث فرهنگی | رضا دبیری نژاد تحویل سال و تغییر احوال | محمدجواد حق شناس نمادشناسی سفره هفت‌سین و نوروز | مرتضی رحیم‌نواز حال و هوای عید در تاجیکستان | عباس نظری کارت تبریک عید | مجید جلیسه نوروز، فرهنگِ هویت‌ساز | فریدون مجلسی شکوهِ هرات، در فراسوی گستره ایران فرهنگی نوروز، جشن رستاخیز آئین‌های پیشوار نوروزی | ندا مهیار نوروز و آیین‌های نمایشی نوروزی سیاست همسایگی در نوروزستان | سید رسول موسوی پوتین قادر نیست جنبش رهبر مخالفان را خاموش سازد | آندره ئی سولداتوف . ایرینا بروگان (ترجمه: رضا جلالی) جشن آتش‌افروزان | مرتضی رحیم‌نواز عامل قدرت چین نه فناوری که خبرچین ها هستند | مین شی پی (ترجمه: رضا جلالی) جایگاه نقاشی‌خط را اثر مشخص می‌کند تئاتر شهر، حریم ذهنی می‌خواهد نه حریم شهری | مرتضی رحیم‌نواز سنگ زیرین آسیاب | فرشاد مومنی در چشم برادر | محمد کریمی* ماجراهای ما یک نفر | محمد امین کریمی* دنیا یالان دنیادی | الهه کریمی* بابا حسن | الهام کریمی* رویای حزبی از جنس اکثریت مردم، حزب عدالت ایران | بهزاد کاظمی سربلند در عرصه‌های گوناگون | محمود کاشانی چشمی و چراغی که بود| علیرضا فخیمی* جانِ جان برکف ما | طاهره فخیمی* فراتر از وکیل | محمد حسین زارعی مرد خدا، عمل و تواضع | حسین راغفر یکی مرد بود اندر آن روزگار | دادبه دادمهر دوست‌دار دوست‌داشتنی | سیدعلی جزایری حضور سبز حاج آقا | امیرحسین انصاری‌مهر* آرمانگرایی انقلابی | مجتبی امیری زیست رشک برانگیز | محمد اسدی‌نژاد بچه محل | حسن احمدی

4

سرای میزانی وکیل‌التجار در تهران

  • کد خبر : 5508
  • 04 آذر 1401 - 23:47
سرای میزانی وکیل‌التجار در تهران
آدرس : ضلع شمال غربی میدان محمدیه (میدان اعدام سابق) کاشی ۲۹

وکیل التجار، یک  لقب رسمی دولتی است که در دوره قاجار به دلیل اعتبار و حسن شهرت به تاجران داده می‌شد و آقای میزانی از جمله تجاری بود که موفق به کسب این لقب شده بود. یکی از زیباترین سردرهای قدیمی و ارزشمند تهران، سردر بنای سرای میزانی وکیل‌التجار است که از تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری معماری سنتی الهام گرفته شده است. این سرا در گذشته در میانه‌ هسته‌ مرکزی شکل‌گیری شهر تهران و در مرکز بافت تاریخی این شهر احداث شد و نشان از اصالت و هویت تاریخی منطقه دارد.سازه اصلی بنا مربوط به ۱۲۰ سال پیش و دوره قاجار بود که به دلیل تعریض میدان، بخشی از آن را تخریب شد اما میرزا محمد باقر میزانی این بنا را در سال ۱۳۰۸ شمسی دوباره احیا کرد و دوباره از آن به عنوان محل کسب و کار استفاده کرد.

سرا در آن زمان از مهم‎ترین و معتبرترین بنگاه ‎های تجاری تهران و محل فروش خشکبار بود.

بعد از میزانی، پسرش حاج هاشم میزانی اداره سرا به عهده گرفت و برای مدتی از این سرا به عنوان کارخانه قندریزی استفاده شد. بعد از حاج هاشم میزانی این سرا به دست ورثه افتاد و فعالیت آن محدود و در نهایت به انبار خانوادگی تبدیل شد. سال ۱۳۹۰ شمسی، دو تن از نوادگان وکیل التجار تصمیم به مرمت سرا گرفتند. نوادگان میرزا محمدباقر میزانی در طول سال‎های گذشته با احترام به فرهنگ ایران زمین، در مدت شش سال آن را مرمت و بازسازی کردند.

سرا، مکانی بسیار بزرگ و دو طبقه در بازار بود که معاملات کلی در آن انجام می‎گرفت. در طبقه بالا دفترهای تجارت و در طبقه پایین انبارها و کارگاه‌های تولیدی قرار داشت. سرای وکیل‌التجار با ۱۴۰۰ متر زیربنای قابل استفاده، در مرداد سال ۱۳۹۶ شمسی با حضور هنرمندان و جمعی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه ۱۲ با کاربری جدید کافه و رستوران سنتی، به صورت رسمی افتتاح شد.

این رستوران با حفظ اصالت در دکوراسیون، طراحی لباس پرسنل و طراحی منو آثار آن، توانسته الگو­های گذشته را احیا کند. همچنین در طراحی داخلی مجموعه وکیل‌التجار، از اشیای مربوط به دهه اول قرن ١۴، یعنی حد فاصل بین ١٣٠٠ تا ١٣١٠ ، استفاده شده است.سرا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ شمسی با شماره­ی ثبت ۳۹۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5508
  • 257 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.