• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

درباره فروغ | ندا مهیار

  • کد خبر : 11921
  • 30 بهمن 1401 - 5:00
درباره فروغ | ندا مهیار
فروغ در سال ۱۳۳۰ و در حالی که تنها ۱۶ سال داشت، با پرویز شاپور که بعدها به یکی از مهم‌ترین طنزپردازان معاصر تبدیل شد، ازدواج کرد. شاپور از اقوام دور مادری فروغ بود و در زندگی مشترک کوتاهش با فروغ، تجربه‌ای عاشقانه را برای او رقم زد. اگرچه طول این زندگی مشترک چندان به درازا نکشید و تنها چهارسال پس از آغاز، به سرانجام رسید.

فروغ‌الزمان فرخ‌زاد، در هشتم دی ماه ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. فرزند چهارم سرهنگ محمد فرخ‌زاد و توران وزیری‌تبار، زودتر از آنکه فکرش را بکند به وادی شعر و ادبیات گرایش پیدا کرد. در میان خواهران و برادران او، پوران و فریدون نیز به هنر و ادبیات علاقمند شده و هر یک در رشته کاری خود سرآمد هم روزگاران خود بودند. با این وجود، فروغ فرخزاد را نه تنها در میان اهالی خانواده، بلکه در میان شاعران ادبیات فارسی بایستی نمونه‌ای منحصر به فرد و شاخص در نظر گرفت. شاعری که با توانایی زبانی، سبک شعری و زندگی ساختارشکنانه خود، الگوی موفقی از یک زن عصیان‌گر را به نمایش گذاشت و بر بسیاری از شاعران و هنرمندان هم‌دوره و پس از خود، موثر واقع شد.

فروغ در سال ۱۳۳۰ و در حالی که تنها ۱۶ سال داشت، با پرویز شاپور که بعدها به یکی از مهم‌ترین طنزپردازان معاصر تبدیل شد، ازدواج کرد. شاپور از اقوام دور مادری فروغ بود و در زندگی مشترک کوتاهش با فروغ، تجربه‌ای عاشقانه را برای او رقم زد. اگرچه طول این زندگی مشترک چندان به درازا نکشید و تنها چهارسال پس از آغاز، به سرانجام رسید. با این حال هیچ گاه، هیچ یک از آن‌ها در مورد این دوره کوتاه زبان به گلایه نگشود و سعی نکرد خاطره تلخی از آن به یادگار بگذارد. کامیار شاپور تنها یادگار این زندگی کوتاه عاشقانه، بعدها نامه‌های عاشقانه مادرش را منتشر کرد و تلاش نمود تا زندگی کوتاه این زوج ادبی را تا همیشه در اذهان عموم عاشقانه نگاه دارد.

فروغ فرخ‌زاد، پس از جدایی از شاپور، راهی سفر به اروپا شد و تلاش کرد تا با آشنایی با فرهنگ و زبان ادبیات غرب، به تجربه‌های شاعرانه خود، سمت و سوی مناسبی بدهد. فروغ در این سفر توانست ضمن آشنایی با فرهنگ مدرن اروپایی به زبان‌های ایتالیایی، فرانسه و آلمانی تسلط نسبی پیدا کرده، آثار برجسته ادبیات غرب را مطالعه نماید. او در سال نخست ازدواجش، اولین مجموعه شعری خود را تحت عنوان اسیر منتشر کرده بود. این اثر از نظر قابلیت ادبی و ظرفیت‎های زبانی چندان موفق نبود، اما در برخی از اشعار و ابیات آن می‌شد با رگه‌هایی از ظهور یک شاعر نوگرا مواجه شد.

غیر از سفر اروپا، آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی، در تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و تحول فکری و ادبی فروغ نقش مهمی ایفات نمود. این آشنایی همچنین در زندگی شخصی آن‌ها نیز تغییرات مهمی بر جای گذاشت و یکی از عوامل جدایی فروغ از شاپور را باید در ایجاد علاقه‎ای جستجو کرد که میان او و ابراهیم گلستان به وجود آمده بود.

ابراهیم گلستان همچنین باعث شد تا نگاته فروغ از ادبیات متوجه سینما شده، در این مدیوم تازه طبع آزمایی کند. بازی در چند اپیزود تبلیغاتی و ساخت مستند ارزشمند «خانه سیاه است» حاصل این تجربه اندوزی است.

فروغ فرخزاد در سال‌های آغازین دهه ۱۳۴۰، علاوه بر مستند ماندگار «خانه سیاه است»، اثر ماندگار شعدی خود را نیز منتشر کرد. «تولدی دیگر» به اذعان بسیاری از منتقدان ادبی در زمره مهم‌ترین آثار ادبی قرن چهاردهم خورشیدی قرار دارد و از برترین آثار ادبی شاعران زن ایران در طول تاریخ به شمار می‌آید. فروغ همزمان با چاپ این کتاب ارزشمند، برای نخستین بار تجربه بازیگری بر روی صحنه را نیز در کارنامه خود ثبت کرد. نمایشنامه «شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده» اثر «لوئیجی پیراندلو» که به کارگردانی «پری صابری« در سال ۱۳۴۲ به اجرا درآمد، بازی چشم‌گیر فروغ را برای همیشه به خاطر طرفداران او و مشتاقان هنر نمایش به یادگار گذاشت. او در این سال‌ها همچنین اشعار مجموعه آخر خود را نیز سرود. اگرچه مجال انتشار «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» تا سال‌ها پس از مرگ او فراهم نشد.

پرده آخر زندگی پر التهاب و پرفراز و نشیب فروغ فرخزاد، همچون تمام سال‌های زندگی او شاعرانه و غیر قابل تصور است. در ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵، فروغ فرخزاد هنگام رانندگی با خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در خیابان لقمان‌الدوله ادهم دچار حادثه شد و بر اثر آن جان خود را از دست داد. چند بچه که با بی‌احتیاطی به خیابان دویده بودند، باعث شدند تا فروغ برای جلوگیری از برخورد با آن‌ها تغییر ناگهانی در مسیر حرکت خود بدهد و همین عامل به چپ شدن ماشین و افتادن آن در جوی بزرگ کنار خیابان انجامید. اتفاقی که در نهایت به مرگ زودرس او انجامید و ادبیات و هنر ایران را از شاعری توانا، هنرمندی جشور و زنی عصیانگر محروم ساخت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=11921
  • نویسنده : ندا مهیار
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 184 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

30بهمن
صدای زندگی در کوچه تولدی دیگر | میترا جلوداری
دیدار با  فروغ فرخزاد در خانه‌اش

صدای زندگی در کوچه تولدی دیگر | میترا جلوداری

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.