• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
::: 3328 ::: 9
0

: آخرین مطالب

جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی

4

خورشید سلیمانی : بر دلشوره های مهاجران، نقطه پایانی بگذارید

  • کد خبر : 8932
  • 29 دی 1401 - 22:50
خورشید سلیمانی : بر دلشوره های مهاجران، نقطه پایانی بگذارید

کرانه: از بدِ حادثه….   ✍خورشید سلیمانی مملکت ما مملکت خبرخیزی است. انگار هردم از نو، غمی سربرمی‌آورد و با صورت بزک‌کرده‌ی کریه با ما سلام و احوالپرسی می‌کند. حالا دیگر تعداد شهرهای سرمازده، اسم آدم‌های گرفتار، تاریخ برگزاری آیین‌ها، میزان وعده‌ها وحجم توجیهاتی که گاه در ورطه‌ی دروغ درمی‌غلطند، چنان فزونی یافته که مغز […]

کرانه:

از بدِ حادثه….

 

✍خورشید سلیمانی

مملکت ما مملکت خبرخیزی است. انگار هردم از نو، غمی سربرمی‌آورد و با صورت بزک‌کرده‌ی کریه با ما سلام و احوالپرسی می‌کند. حالا دیگر تعداد شهرهای سرمازده، اسم آدم‌های گرفتار، تاریخ برگزاری آیین‌ها، میزان وعده‌ها وحجم توجیهاتی که گاه در ورطه‌ی دروغ درمی‌غلطند، چنان فزونی یافته که مغز ، خسته از این‌‌همه دویدن‌ها، حالت تدافعی به خود می‌گیرد و به کنج تاریکی می‌خزد تا نفس‌های به شماره افتاده‌اش را امانی دهد و دوباره برخیزد.

اما در این هول و بلا ،برخی از خبرها در یک چرخه‌ی تکرار شونده، دائما در رفت و آمدند. می‌آیند. دلهایی را خون می‌کنند و می‌روند تا دوباره، و این‌بار در کسوتی جدید، بازگردند و آن دلهای خونین را مجروح‌تر سازند. داستان مسدودی کارت‌های بانکی مهاجرین افغانی یکی از آن خبرهاست.

ماجرا البته تازه نیست. اما گویا نیازی هم به پاسخگویی احساس نمی‌شود. آن هم در شرایطی که سرما بیداد می‌کند. نانوایی‌ها بدون ارائه کارت بانکی نان نمی‌فروشند و همسایه‌های همزبان و زخم‌خورده‌ی ما نه از پی حشمت وجاه، که از بد حادثه و گریزان از جور ستمکاره‌هایی همچون طالبان و داعش به ما پناه آورده‌اند.

همه ما بسیاری از این مهاجران را از نزدیک می‌شناسیم. مردمانی شریف و زحمتکش که سی‌ سال و چهل سال و بیست و چند سال است که در کنار ما زندگی می‌کنند اما کاسب‌هایشان دستگاه کارتخوان ندارند. ما البته حواسمان هست که وقتی برای تعمیر کفشمان به بهترین کفاش محل رجوع می‌کنیم، یا وقتی از چشم و دل‌پاک‌ترین دستفروش لباس می‌خریم، یا وقتی تمیزکارترین استاد بنایی را صدا می‌کنیم تا بازسازی خانه‌مان را به او بسپاریم، حتما پول نقد همراهمان باشد. و اگر احیانا پول نقد همراهمان نبود، آنها با بزرگواری و نجابت ما را راهی می‌کنند و وصول طلبشان را به روزی دیگر حوالت می‌دهند. اما دنیای مدرنی که همه ما به یکباره به درون آن پرتاب شده‌ایم، این حرفها سرش نمی شود. تکلیف استادی که در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می‌کند و خانواده‌ او چه می‌شود؟ آیا برای خرید اینترنتی یا استفاده از عابربانک باید به شاگردان و همکاران ایرانی‌اش متوسل شود؟ وااسفا از این وضع. واخجلتا از این بساط.

واین، هنوز از نتایج سحر است. باز نکردن حساب جاری توسط بانکها، فعال نکردن همراه‌بانک، پیامک‌های بانکی و اینترنت‌بانک، تمدید نکردن کارت بانکی، محدودیت برداشت از حساب بانکی، ندادن دسته چک، نخواباندن چک در حساب بانکی و هزار و یک کژی و کاستی دیگر.

نتیجه؟

در بهترین حالت، اجبار به حمل پول نقد زیاد و تن دادن به مخاطرات آن و یا باز کردن حساب به نام دیگری، تنها برای دریافت خدماتی معمولی و روزمره.

و حالا به این دسته‌گل، اضافه کنید بی‌اطلاعی کارمندان و رؤسای بانکها از چگونگی کار با مهاجران و نشناختن مدارک هویتی آنها را.

نتیجه؟

سردواندن‌ها. رفت و آمدها. دوباره‌کاری‌ها و بازگشت به نقطه‌ی آغاز.

امسال، دقیقا روز ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ برای تکرار این سریال انتخاب شد. سریالی موهن، تلخ و مبتذل که چند ماه بیشتر(برج ۴) از پخش آن نگذشته بود. در آن تاریخ(۹/۴/۱۴۰۱) در نامه‌ای منقوش به مهر و آرم و سربرگ بانک ملی و با موضوع «اعمال محدودیت در ارائه خدمات به اشخاص حقیقی خارجی» ، آمده بود:

به اطلاع می‌رساند، بر اساس دستور مراجع ذی‌صلاح، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، ارائه خدمات بانکی ذیل به اشخاص حقیقی خارجی به طور موقت و تا اطلاع ثانوی، ممنوع می‌باشد:

۱.‌ افتتاح هر گونه حساب ارزی و ریالی(انفرادی و مشترک) اعم از قرض‌الحسنه، جاری و پس‌انداز، سپرده کوتاه مدت و بلند مدت.

۲. حواله انتقال هر گونه وجه، اعم از درون‌بانکی و بین‌ بانکی از مبدأ حساب‌های اشخاص حقیقی خارجی.

۳. حواله انتقال هر گونه وجه، اعم از درون‌بانکی و بین‌ بانکی به مقصد حساب‌های اشخاص حقیقی خارجی.

اکنون تکرار تاریخ، آن‌هم تاریخ زشت‌کاری و بداندیشی انگار به ژن غالب ما تبدیل شده است. در حالی که مردان افغان، دست در دست زنان و دخترانشان، خسته و مجروح، به ما پناه آورده‌اند، در حالی که بخش بزرگی از مهاجران قانونی افغان، موتور محرکه یا چرخ‌ دنده‌های اقتصاد بیمار ما را می‌گردانند، برای پرداخت وجه به راننده اسنپ یا خرید اینترنتی از دیجی‌کالا دستشان را بسته‌اید. پرتشان کرده‌اید وسط دریا. و می‌گویید شنا کن.

چند روز پیش، علی صالح‌آبادی ، رئیس کل بانک مرکزی گفت «هم وزارت کشور و هم وزارت اطلاعات در حال ساماندهی اتباع هستند.» اما آنچه که ما دیدیم بی‌سامان شدن مهاجران بود. از آن سو، شورای هماهنگی بانکها می‌گوید« تمام بانک‌ها موظف شدند از تاریخ ششم بهمن، حساب‌ها و کارت‌های فاقد کد شهاب را مسدود کنند.»

آقای شورا! شما که می‌دانید اتباع غیرایرانی برای اخذ کد شهاب(شناسه هویت الکترونیکی بانکی) نیاز به کد فراگیر دارند که متولی‌اش وزارت کشور است. شاید هم نمی‌دانید. وگرنه حتما قبلش با آن وزارتخانه هماهنگ می‌کردید و بدون اطلاع قبلی کارت‌های مهاجران را مسدود نمی‌کردید.

عده دیگری از آقایان نظام هم برای این بی‌برنامگی و بازی با آبرو و معیشت مهاجران،  پولشویی را بهانه کرده‌اند. که صدالبته بهانه خوبی نیست. مگر پولشویی در مبالغ بالا ودر دفعات متعدد صورت نمی‌گیرد؟ خوب بیایید و یرای جلوگیری از این کار، سقف  یا دفعات پرداخت را محدود کنید. یا آن چند نفر خلافکار را پیدا کنید. و البته لابد می‌دانید برای آنها هم گرفتن کارت بانکی اتباع در قبال پرداخت مقداری پول کار دشواری نیست.

نه این که کارت بانکی کسانی که ده‌ها سال است مقیم ایرانند، قطع کنید و آنها دستشان به جایی بند نباشد.

حالا اگر این مشکل را حل کردید و بر دلشوره های مهاجران، نقطه پایانی گذاشتید، می‌توانید بنشینید و در مورد بازار مرزی افغانستان و ازبکستان صحبت کنید که چند روز پیش فاز یک آن افتتاح شد. نه، آن موضوع هم چندان مهم نیست. شاید فرصتی پیدا کردید و به وضعیت دردناک دختران افغان فکر کردید. همان‌ها که با وجود دارا بودن کمالات متعدد، این روزها زندانی جهل و تعصبند.

ما مردمان میهمان‌نوازی هستیم. خوب است آنگونه که شایسته‌ی آنهاست، پناهشان دهیم.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=8932
  • نویسنده : خورشید سلیمانی
  • 87 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.