• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

2

خلخالی متقدم و میرسلیم متاخر

  • کد خبر : 6939
  • 27 آذر 1401 - 23:48
خلخالی متقدم و میرسلیم متاخر
تناقض درباره سخنان این عضو ارشد جریان موتلفه را تنها با تردید درباره اعتبار و اصالت مواضع وی می‌توان روشن کرد.

مصطفی میرسلیم که اخیرا خواستار تعجیل در اعدام معترضان شده، سه سال قبل موضعی کاملا متفاوت در این زمینه اتخاذ کرده بود.

آن زمان وی طی مصاحبه‌ای از خلخالی انتقاد کرد و گفت: وی برای اعدام عجله داشت و در این زمینه زیاده‌روی می‌کرد.

میرسلیم که در ابتدای انقلاب، سرپرست شهربانی بود، در این مصاحبه گفت: پرونده بسیاری از این افسران در دست من بود و آن‌ها مستحق اعدام نبودند.

مصاحبه‌ی سال ۱۳۹۸ میرسلیم بازتاب زیادی داشت و برخی مسئولان با انتقاد از وی گفتند که دارد به تطهیر چهره رژیم گذشته می‌پردازد.

  • اکنون معلوم نیست چرا او که به گفته خودش در اوایل انقلاب با اعدام‌های شتابزده افراد رژیم سابق مخالف بود، خواهان اجرای حکم معترضان در بازه‌های پنج و ده روزه شده است!

روشن است که وی اساسا با حکم اعدام مخالف نیست و حتی درباره خلخالی هم قائل به سوء نیت نمی‌باشد، بلکه می‌گوید عجول بودن بیش از حد وی باعث افراط و اشتباه می‌شد!

با این اوصاف چرا کمتر از سه سال پس از ایراد این سخنان، به ستایش سرعت عمل در اجرای حکم اعدام و سرزنش اطاله روند دادرسی می‌پردازد؟

  • آیا از دید وی اکنون احتمال خطا اندک است؟ یا اینکه شرایطی اضطراری وجود دارد؟

چه تضمینی وجود دارد که عنصر عجله و شتابزدگی و غلبه خشم، تجربه خلخالی را تکرار نکند و پشیمانی به‌بار نیاورد؟

تناقض درباره سخنان این عضو ارشد جریان موتلفه را تنها با تردید درباره اعتبار و اصالت مواضع وی می‌توان روشن کرد.

همانگونه که گفته شد وی به لحاظ فلسفی و عاطفی مخالف اعدام نیست، بلکه مساله‌اش چیز دیگری است.

همگان بیاد دارند که حزب توده با مقاصد سیاسی خاص و از آن جمله جلب نظر بلوک حاکم و برگشت‌ ناپذیر کردن روند انقلابی از رهگذر ایجاد دو قطبی‌های خشن در جامعه، طرفدار پروپاقرص اعدام‌های خلخالی بود.

توده‌ای‌ها در این راه اینقدر بی‌پروا بودند که ابایی از متهم شدن به حمایت از خشونت و نقض حقوق بشر نداشتند.

اعدام‌گرایی کنونی میرسلیم هم دلالت‌های مشابه دارد: تحکیمِ جای پا در آرایش‌های جدید قدرت که کمتر به میانه‌روی روی خوش نشان می‌دهد و بیشتر پذیرای تندروهاست.

از این رو شباهت‌های خلخالی متقدم و میرسلیم متاخر درباره حکم اعدام تصادفی نیست.

هر دو زمانی آنقدر از درایت و هنر میانه‌داری برخوردار بودند که در اوج رقابت رئیس جمهور وقت و حزب جمهوری، به نوعی منتخب بنی صدر شوند و زمانی هم که ورق برگشت به مخالفان سرسخت او تبدیل گردند!

بعضی از منتقدان اظهارات اخیر میرسلیم به پرونده قضایی پسرش و آسان‌گیری درباره آن هم اشاره کرده‌اند.

یادداشت‌های سال ۷۸ هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که از قضا عقد ازدواج مهدی میرسلیم و روح الله زم هر دو در این سال توسط هاشمی بسته شده است.

تصادفا هر دو هم بیست سال بعد یعنی در سال ۹۸ گرفتار عقوبت شدند. اما ظاهرا اینجا هم بخت با میرسلیم پدر یار بوده و از این پیچ با موفقیت عبور کرده است.

 

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6939
  • منبع : مستقل آنلاین
  • 98 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.