• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
::: 3338 ::: 2
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

2

بیانیه‌ی ۱۵ تن از نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج کشور در «حمایت از مولوی عبدالحمید و اهل سنت ستم‌ستیز ایران

  • کد خبر : 13096
  • 10 تیر 1402 - 22:38
بیانیه‌ی ۱۵ تن از نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج کشور در «حمایت از مولوی عبدالحمید و اهل سنت ستم‌ستیز ایران
پس از بیش از یک قرن مبارزه علیه استبداد و پیگیری آرمان‌های ملی و مردمی و عدم کامیابی در تحقق آن‌ها همه کم‌وبیش به این نتیجه رسیده‌اند که در نهایت دردهای تمامی ایرانیان از هر قوم و مذهب و زبان و طایفه‌ یکی است و راه حل نیز لاجرم مشترك خواهد بود

حمایت از خواسته‌های آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مولوی عبدالحمید، حمایت از مطالبات همه ایرانیان است

مرزنشینان ایرانی در فرایند جنبش فراگیر و سراسری ایران تا کنون مقاومت گسترده‌ای در برابر استبداد حاکم از خود نشان داده‌اند. همزمان، علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند. این پدیده بیش از همه جای ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان خود را نشان داد، در مناطقی که بیش از همه جا رنج ستم و تبعیض را به دوش کشیده‌اند.

در کردستان، عالمان دینی (ماموستاها) با ابداع و ابتکار درخشانی در جایی (غالبا در مساجد) جمع شده و عالمی از سوی جمع حاضر به پا ایستاده و متن بیانیه‌های آنان را خوانده است. در بلوچستان نیز با مرکزیت مسجد مکی زاهدان و با محوریت یک عالم معتبر مذهبی جناب شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید، مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی ایرانیان ادامه یافته است.

مهم آن است که شعارها و مطالبات ستم‌ستیزانه نه محدود به مذهبی‌های اهل سنت و نه اختصاص به مردم کردستان یا سیستان و بلوچستان باشد. مطالباتی که در غیبت وظیفه تاریخی روحانیت شیعه، دائماً از سوی عبدالحمید در خطبه‌های پرشور نماز جمعه‌های مسجد مکی با شفافیت درخور تحسینی مطرح می‌شوند. این خواسته‌ها مطالبات ملت ایران با هرگرایش قومی، زبانی و دینی-مذهبی است.

چنین می‌نماید که پس از بیش از یک قرن مبارزه علیه استبداد و پیگیری آرمان‌های ملی و مردمی و عدم کامیابی در تحقق آن‌ها همه کم‌وبیش به این نتیجه رسیده‌اند که در نهایت دردهای تمامی ایرانیان از هر قوم و مذهب و زبان و طایفه‌ یکی است و راه حل نیز لاجرم مشترک خواهد بود.

آزادی، حاکمیت قانون، توسعه ملی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و ده‌ها خواسته‌ی مشروع دیگر همانا مرز، قوم، مذهب و طایفه نمی‌شناسد. دموکراسی و حق حاکمیت ملی و نیز مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بی مرز است. امروز حمایت از خواسته‌های آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مولوی عبدالحمید، در حکم حمایت از مطالبات همه‌ی ایرانیان در داخل و خارج کشور است.

ما گروهی از نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج کشور، ضمن تاکید و تصریح بر ضرورت استقرار حکومتی در ایران که دین و دولت در آن جداست، از خواسته‌های مبتنی بر مردم‌سالاری و عدالت اجتماعی حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که در فقر حریت و شهامت علمای شیعه، مولوی عبدالحمید نیازمند حمایت همه جانبه‌ی ایرانیان داخل و خارج کشور است.

حسن یوسفی اشکوری، هاشم آقاجری، محمدجواد اکبرین، عبدالعلی بازرگان، رضا بهشتی معزّ، میثم بادامچی، رحمان لیوانى، سروش دباغ، احمد علوى، رضا علیجانی، عبدالله ناصرى طاهرى، داریوش محمدپور، مهدی ممکن، یاسر میردامادی، صدیقه وسمقی

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13096
  • 108 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.