• امروز : سه شنبه, ۹ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 28 January - 2025
::: 3407 ::: 0
0

: آخرین مطالب

پوتین و ترجیح اوکراین بر سوریه | الکساندر با نوف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد زاکانی پس از شرکت در انتخابات رای اکثریت را از دست داد تصمیمی شجاعانه ققنوس در آتش | مرتضی رحیم‌نواز شمایل یک اسطوره | مرتضی رحیم‌نواز بچه خانی آباد | ندا مهیار کالبد مدنی تهران | بهروز مرباغی* فضاهای عمومی و تعاملات اجتماعی رو بستر تاریخ | اسکندر مختاری طالقانی از تهران چه می‌خواهیم؟ | ترانه یلدا * داستان تولد یک برنامه | حمید عزیزیان شریف آباد* تاملی بر نقش سترگ سیدجعفر حمیدی در اعتلای فرهنگ ایران شبی برای «شناسنامه استان بوشهر» انجمن‌های مردمی خطرناک نیستند به آنها برچسب نزنیم فشار حداکثری فقط موجب تقویت مادورو خواهد شد | فرانسیسکو رودریگرز ناکارآمد‌ترین شورا | فتح الله اُمی نجات ایران | فتح‌ الله امّی چرا یادمان ۱۶ آذر، هویت بخش جنبشِ دانشجویی است؟ در ۱۶ آذر، هدف ضربه به استقلال و کنش‎گری دانشگاه بود یادی از۱۶ آذر | فتح‌ الله امّی وقایع ‎نگاری یک اعتراض | مرتضی رحیم ‎نواز روز دانشجو فرصتی برای تیمار زخم‌ها | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) نگاهی به جریان پایتخت‌گزینی در تاریخ ایران | غلامحسین تکمیل همایون در پایتخت‌ گزینیِ تهران | مرتضی رحیم‌نواز* تهران و چالش انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی* آخرالزمان یا جنگی بزرگ در خاورمیانه؟! | هادی طلوعی* اردن و سیستم جدید انتخاباتی | نصرت الله تاجیک* تهران، پایتخت هفت هزار ساله | محمدجواد حق شناس نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد حرکت به روی یال

8

از آب صلح‌ساز در غرب تا آب اختلاف‌افکن در شرق | بهنام اندیک

  • کد خبر : 14544
  • 11 دی 1348 - 3:30
از آب صلح‌ساز در غرب تا آب اختلاف‌افکن در شرق | بهنام اندیک
صلح مفهومی ورای دولت‌ها است و مردمی پا بر بستر صلح نهاده، خواهند توانست فرایند برقراری صلح را برای دولت‌ها تسهیل کنند. در مقام تشریح روابط متقابل مردم دو کشور باید گفت رشد روزافزون ارتباطات و دادوستد فرهنگی در دهه‌های اخیر در کنار حضور گروهی زحمتکش از افغانستانی‌های عزیز در ایران سبب شده است،

رویکردهای لیبرالیِ جهان غرب به آب، این ماده را به مثابه مقوله‌ای صلح‌ساز بازنمایانده و آن را عاملی برای ایجاد وفاق و بستری برای دوستی و همکاری نموده است. به طور مشخص رویکرد «صلح آبی» (Blue Peace) که از آن به عنوان رویکردی برای نیل به صلح با کمک آب یاد می‌شود، در تلاش است در میان ملت‌ها و جوامع درگیر اختلاف و مناقشه، از مولفه‌ آب به عنوان سنگ بنایی برای همکاری و همیاری در مناسبات و حوزه‌های دیگر کمک بگیرد؛ اگرچه می‌توان این رویکرد را به تیغ نقد سپرد و مأموریت نهفته در پس این مفهوم‌سازی را به چالش کشید. اما آیا نمی‌توان بر فهم استعاری نهفته در ظاهر آن قدری تأمل کرد و به قدر وسع از آن در جوامع شرقی نیز بهره برد؟

در این سوی جهان و در میان کشورهای جنوب جهانی، فهمی دیگر گونه از آب وجود دارد؛ نگاهی گهگاه اختلاف افکن و مناقشه‌برانگیز. بخش عمده‌ای از این فهم البته به کم‌یابی طبیعی آب در میان کشورهای این بخش از جهان برمی‌گردد. روابط ایران و افغانستان نیز از این روند جدا نبوده و آب در این سال‌ها نه به عنوان عاملی صلح‌ساز و نه حتی به عنوان مولفه‌ای علی‌السویه و خنثی، که به عنصری حساسیت برانگیز بدل شده است.

صلح مفهومی ورای دولت‌ها است و مردمی پا بر بستر صلح نهاده، خواهند توانست فرایند برقراری صلح را برای دولت‌ها تسهیل کنند. در مقام تشریح روابط متقابل مردم دو کشور باید گفت رشد روزافزون ارتباطات و دادوستد فرهنگی در دهه‌های اخیر در کنار حضور گروهی زحمتکش از افغانستانی‌های عزیز در ایران سبب شده است، نگرش اجتماعی ایرانیان در مواجهه با مردمان کشور همسایه و سرنوشت آنان فراتر از نگاه صرفِ یک همسایه به همسایه‌ای درگیر تلاطمات سیاسی و اجتماعی باشد؛ چه ریشه‌های بعضاً فرهنگی و زبانی این حس تعلق و دلنگرانی را محکم و محکم‌تر کرده است. در این میان و فارغ از تمام فراز و فرودهای روابط دوجانبه‌ دولت‌های ایران و افغانستان، به نظر می‌رسید روند نگرش ایرانیان به شهروندان کشور همسایه روز به روز مثبت‌تر می‌شد. اما این روند در دو سال پس از برآمد طالبان گویا دستخوش تغییر است.

در افکار عمومی ایرانیان این گونه نقش بسته که در دو دوره تسخیر قدرت توسط طالبان، سیستان ایران با دو رخداد کاهش شدید و قابل توجه ورود آب هیرمند مواجهه شده است. کاهشی که حداقل بخش عمده‌ آن، طبق ادعای کارشناسان ایرانی و مبتنی بر مطالعات علمی دقیق، نه ناشی از دست طبیعت و تغییر اقلیم که در دست اختیار و اراده‌ بشری در آن سوی مرز بوده است. طی تمام فراز و فرودها در دو سال پس از سقوط دولت جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان، تلاقی چند عامل باعث شده است جهت‌گیری عمومی افکار عمومی و حس جمعی ایرانیان به شهروندان کشور همسایه خود دچار تلاطم بیشتر شود: عدم تأمین حقابه عرفی و قانونی ایران از هلمند، ورود خیل عظیم مهاجران جدید افغانستانی در دو سال گذشته و فشارهای اقتصادی متحمله توسط مردم ایران. این موارد باعث می‌شود که فرایند نگرش مردمان این سوی مرز به آن سوی مرز در جهت تغییر روند مثبت تداوم نیابد.

بدون شک تداوم این وضعیت و عدم رهاسازی آب از سوی حکومت مستقر در افغانستان در تشدید این چالش و جهت دهی منفی به افکار ایرانیان نقش‌آفرینی خواهد کرد. شاید عامه مردم افغانستان ندانند، اما متولیان امر در افغانستان نیک می‌دانند که بخش قابل توجهی از آبی که می‌توانست حقابه ایران را تامین کند، به شوره‌زار گود زره روانه شده و تبخیر شد. این سوی مرز نیز همین نگرش بین مردم وجود دارد که حق شرب و کشاورزی سیستان را هدر دادند و جلوی ورود آن به ایران را گرفتند. این ذهنیت باعث می‌شود اگر به روزگارانی رابطه مردم دو سوی مرز مصداق این بیت سعدی بود که:

سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل

بیرون نمی‌توان کرد حتی به روزگاران

این روزها اما آب و نقش اختلافات آفرین آن در دل مردم ایران این مصرع از همان شعر سعدی را برجسته‌تر کرده است:

بگذاشتند ما را در دیده آب حسرت…

برگردم به صلح آبی. گویا ما شرقیان همسایه نمی‌توانیم متکی بر مشترکات فرهنگی و دینی، رابطه‌ای مبتنی بر صلح و دوستی در آب و دیگر حوزه‌های غیرآبی داشته باشیم. سوال این است که ما که چون غربیان آب را مبنای همکاری در دیگر حوزه‌ها قرار ندادیم، آیا نمی‌توانیم آن را مبنایی برای ‌عدم ایجاد اختلاف ‌نظر کنیم؟

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14544
  • نویسنده : بهنام اندیک
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 246 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.