• امروز : سه شنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

7
روستاهای تاریخی ایران

ابیانه، کهن بوم فرهنگ و تاریخ | ندا مهیار

  • کد خبر : 706
  • 21 بهمن 1400 - 0:22
ابیانه، کهن بوم فرهنگ و تاریخ | ندا مهیار
ابیانه با بیش از ۱۵۰۰ سال تاریخ شناسنامه‌دار، روستایی تاریخی و از کهن‌ترین سکونتگاه‌های زیستی حاشیه کویر مرکزی ایران است. قدیمی‌ترین بررسی‌ها نسبت آنرا تا دوران ساسانی تایید نموده، اما محققان قائل به دوره‌های پیش از این هستند و در کاوشند تا اسناد معتبری برای این منظور یافته و سندیت این سخن را به اثبات برسانند.

دره زیبای برزرود در میان رشته‌کوه زاگرس، مسیری است که از دیرباز به عنوان سکونتگاهی بومی مورد استفاده قرار گرفته است. در مسیر بیش از ۲۰ کیلومتری بستر این دره زیبا، از دیرباز سکونتگاه‌های انسانی در قالب روستاهای متعددی شکل گرفته که برخی از آن‌ها در طول تاریخ پایدار شده‌اند، امروزه این بستر، قرارگاه روستاهایی نظیر هنجن، یارند، کمجان، برز، طره و ابیانه است.
روستای ابیانه با ارتفاعی در حدفاصل ۲۱۶۰ تا ۲۲۲۰ متر از سطح دریا، در انتهای دره برزرود قرار گرفته است. شیب تندی که روستا خود را با آن عجین ساخته به آن شمایلی متفاوت از دیگر روستاهای این دره داده است.
ابیانه با بیش از ۱۵۰۰ سال تاریخ شناسنامه‌دار، روستایی تاریخی و از کهن‌ترین سکونتگاه‌های زیستی حاشیه کویر مرکزی ایران است. قدیمی‌ترین بررسی‌ها نسبت آنرا تا دوران ساسانی تایید نموده، اما محققان قائل به دوره‌های پیش از این هستند و در کاوشند تا اسناد معتبری برای این منظور یافته و سندیت این سخن را به اثبات برسانند.
ماخذ کلامی «ابیانه» برگرفته از واژه «ویونا» یا «ویونه» به معنای «بیدستان» است که در طول زمان به «بیانه» و درنهایت «ابیانه» تغییر یافته است. گویش محلی اما همچنان وفادار به نام‌های اصلی و باستانی آن «ویونا» و «یونج» است.
گویش ابیانه‌ای که در زمره گویش‌های «فرس قدیم» (پارسیان قدیم) قرار دارد به ظن برخی از زبان‌شناسان در دسته‌بندی لهجه‌ها قرار نگرفته است و به عنوان زبانی مستقل که در منطقه نطنز، سیمه، جوشقان قالی و برخی از مناطق مرکزی ایران گوینده دارد، می‌تواند به عنوان یکی از زبان‌های تاریخی فلات ایران در زمره میراث معنوی تثبیت و ارج نهاده شود.
جدا از مقوله زبان، ابیانه از معدود زیستگاه‌هایی است که به خصلت‌های قومی، سنت‌ها و فرهنگ بومی خود وفادار مانده و با کمترین حد دریافت، به حیات فرهنگی خود ادامه داده است.
روستای ابیانه دارای بافتی فشرده، پیوسته و خطی است. کوچه‌های باریک این روستا بر شیب دامنه تند کوه قرار گرفته و در مجاورتش باغاتی است که در بستر دره گسترده شده‌اند.
روستا عمدتاً از خانه‌های بدون حیاط و با سقف‌های مسطح تشکیل شده است. مصالح مورد نیاز برای ساخت این خانه‌ها که در قسمت شمال ابعاد آن کوچکتر و به صورت فشرده و در قسمت میانی و جنوبی با فاصله کمتری از هم قرار گرفته‌اند، مصالح بوم‌آورد است. از جمله آن می‌توان به کاربرد چوب و حصیر در سقف و خاک رُس قرمز و کاه‌گل در بدنه اشاره نمود. بیشتر دیوارها نیز با پایه سنگی و خشت و گِل ساخته شده است. ایوان‌های چوبی مشرف‌به باغ‌ها و گذرهای سرپوشیده که به «ساباط» معروف‌اند از عناصر زیبای تشکیل‌دهنده بافت و کالبد روستا هستند.
بافت قدیم روستا به سه محله «هِرده»، «یُوسمون» و «پَل» اختصاص دارد که در گذر زمان و توسعه روستا دو محله «زیارتگاه» و «پنجه علی» نیز به آن‌ها افزوده شده است. این محلات در زیر مجموعه خود شامل بیش از دوازده ریزمحله یا محله فرعی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به «پخونه گاه»، «پس خانقاه»، «میونه ده»، «میون برچاه»، «چاله حروم‌زاده» و… اشاره نمود.
محدوده ابیانه به‌طورکلی پا فراتر از کالبد روستا می‌گذارد. این محدوده متصرفی روستا از سر قنات تاردَر در شمال شرق آبادی شروع‌شده و تا نزدیکی‌های دره گهیه امتداد می‌یابد و از آن به یک انحراف با سمت غرب تا مزرعه گهه بالا و از آنجا به گردنه قُهرود و مزارع تجره، مراوند، چشمه سفید، چشمه بی‌بی نخود، نیاز مَرق و با انحراف به سمت شرق تا کوه‌های جنوبی مشرف بر روستا تداوم می‌یابد که تماماً محدوده ابیانه محسوب می‌شود؛ اما آنچه به‌عنوان محدوده کالبدی روستا تعریف می‌یابد حدود ۲۲ هکتار است که از گورستان روستا و مدخل مسیل شروع و تا دروازه پائین امتداد می‌یابد.
از منظر مذهبی روستا بافت فشرده‌ای دارد. وجود یازده مسجد به نام‌های «جامع»، «پرزله»، «حاجتگاه» و مسجد مجاور آن، «یوسمون»، «پالیزه»، «پنجه علی»، «دم دروازه»، «چهل انگشت»، «سرچشمه»، «سر قنات» و همچنین دو زیارتگاه «شاهزاده یحیی» و «شاهزاده عیسی» (از فرزندان امام موسی بن جعفر – ع) در محور اصلی روستا و زیارتگاه «بی‌بی زبیده خاتون» در بیرون بافت آن در بستر دامنه کوه، در کنار دو حسینیه روستا و دو «نخل‌گاه» این بافت مذهبی را تثبیت و تایید نموده است.
بقایای سه قلعه به نام‌های پل، پال همونه و قلعه هِرده و آتشکده هرپارک در داخل روستا بیانگر خاستگاه تاریخی روستا می‌باشد و همچنین وجود یک خانقاه مربوط به دوره صفویه نشان‌دهنده شکوفایی روستا در دوره اقتدار صفویه در منطقه می‌باشد.
دو دروازه، سه قبرستان، سه آسیاب، دو کاروانسرا و تعدادی اشترخانه در قدیم، چهار آب‌انبار در بافت روستا و دو حمام، از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد روستا است.
وجود کارگاه رنگرزی، نقره‌سازی، قاشق‌سازی، زری‌بافی و… در بافت روستا که درگذشته‌های دور بسیار فعال بودند از قدرت حیات اقتصادی روستا در زمان‌های قدیم خبر می‌دهد.
احداث کارخانه برق در دوران پهلوی، دبستان دانشوری (۱۳۲۶) و همچنین خانه بهداشت (۱۳۳۴) باعث شد تا روستائیان به روال آن سال‌ها از مامن خود به سمت شهرها مهاجرت نکنند و بافت انسانی آن را حفظ و تقویت نمایند. اگرچه این روپند در دهه‌های اخیر تغییر کرده و بسیاری از متولدین روستا شهرنشین شده‌اند. بخش زیادی از این افراد متخصصین و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی است که خاستگاه آن‌ها روستای ابیانه بوده و همچنان رابطه خود را با آن حفظ نموده‌اند.
از دیگر ویژگی‌های قابل تعمق روستا در شرایط حاضر که بستر مناسب گردشگری روستایی را در ابیانه فراهم می‌نماید، وجود دو هتل، تعدادی خانه‌های اقامتگاهی روستایی، مغازه‌های محلی تولیدات فرهنگی و محصولات باغی، موزه مردم‌شناسی، فروشگاه تعاونی و کارگاه خیاطی لباس سنتی، صنایع‌دستی، پرورش ماهی قزل‌آلا و از همه مهم‌تر روی خوش و چهره شاد و گرمای وجود مردم روستا است که همواره آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=706
  • نویسنده : ندا مهیار
  • منبع : مجله نیم روز
  • 444 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.