• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3
بلاتکلیفی ۴۴ ساله‌ای به‌نام «حجاب اجباری»

صادق زیباکلام : آیا آن‌ها برای «حجاب اجباری» انقلاب کردند؟

  • کد خبر : 13441
  • 28 تیر 1402 - 21:58
صادق زیباکلام : آیا آن‌ها برای «حجاب اجباری» انقلاب کردند؟
محض همراهی آنان، بایستی هر از گاهی بگیروببند در مورد حجاب به‌راه انداخت که خاطرشان آزرده نشود.

بگیر و ببندها و مجازات‌های اخیر در مورد حجاب، بعد از یک آرامش نسبی، جدای از آنکه از منظر حقوقی معلوم نیست که این احکام بر اساس کدام ضوابط، قوانین و مقررات صادر شده، در عین حال مبین این واقعیت هم هست که نظام بعد از ۴۴ سال، هیچ «نقشۀ راه»، «چه باید کرد؟» و دستورالعمل مشخصی پیرامون حجاب ندارد. یک روز بانوان را به‌حال خود گذاشته و چندان به‌دنبال بگیر و ببند نیست. اما فردایش مجدداً بساط بگیر بگیر به‌راه می‌افتد.

دو فوریت «لایحۀ حجاب» در مجلس رد شد و فعلاً در کمیسیون‌های مربوطه دارد بررسی می‌شود. بعد از تصویب، شورای نگهبان باید آن را تأیید کند و سپس برای اجرا به‌دولت ابلاغ می‌گردد. با احتساب تعطیلات مجلس خدمتگزار و مردمی، اجرای قانون حجاب مصادف می‌شود با ایام انتخابات. هم نظام، هم نامزدهای انتخاباتی، سعی خواهند کرد اجرای قانون حجاب را در دوران انتخابات متوقف نمایند. بعد هم نوبت به انتخابات ریاست جمهوری می‌رسد و کمتر نامزدی حاضر می‌شوند محض گل روی چند درصد اقلیت تندرو، علیه بانوان کشور تیغ از نیام به‌در آورند. بر عکس، صحبت از کار فرهنگی در رابطه با حجاب خواهند کرد. در عین حال، اقلیت تندرو که پایگاه اصلی نظام را تشکیل می‌دهند را هم نه می‌توان، و نه مصلحت است که فراموش کرد. محض همراهی آنان، بایستی هر از گاهی بگیروببند در مورد حجاب به‌راه انداخت که خاطرشان آزرده نشود. و این کلاف سردرگم و «کاسۀ چه کنم»، حکایت بلاتکلیفی حجاب ظرف ۴۴ سال گذشته بوده. بلاتکلیفی که ۴۴ سال است نظام آن را از این دست به آن دست می‌دهد. ظرف این ۴۴ سال، نظام هر رویکرد و سیاستی که عقلش می‌رسیده، در خصوص حجاب و پیاده کردن آن به‌کار گرفته. از زدن و گرفتن و بستن، تا تشکیل پرونده و جریمه، تا عقوبت‌های اداری و استخدامی، تا اختراع جدید، که «شستن جسد میت» باشد. شاید نظام می‌خواهد با دیدن جسد، بانوان بی‌حجاب به‌فکر مردن و آن دنیا بیفتند و حجاب بر سر کنند. منتهی اگر این تدبیر هم اثر نکرد و بی‌حجاب‌ها همچون خیام، نقد این دنیا را حاضر نشدند به نسیۀ آخرت بفروشند، چه باید کرد؟ احتمالاً باز مجدداً نظام روی می‌آورد به «کار فرهنگی».

ملاحظات سیاسی و دلبری تندروها به‌کنار، روزی سرانجام نظام به‌این نقطه خواهد رسید که رویکرد مراجع بزرگ شیعه در گذشته و «آیت‌الله سیستانی» امروز، بعلاوۀ سایر بلاد اسلامی، یعنی «عدم دخالت در امر حجاب»، خیلی هم بی‌حکمت و نادرست نبوده

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13441
  • نویسنده : صادق زیباکلام
  • 115 بازدید

نوشته ‎های مشابه

30بهمن
حضور و ظهور مبهم پرویز ثابتی بعد از چهار دهه | زهره فراهانی . معصومه معظمی . محمد جعفری
گزارش روزنامه شرق از سلسله نشست‌های تبارشناسی سازمان اطلاعات امنیت کشور (ساواک):

حضور و ظهور مبهم پرویز ثابتی بعد از چهار دهه | زهره فراهانی . معصومه معظمی . محمد جعفری

12بهمن
برای رهایی ازتمامیت‌خواهی
محمدجواد حق‌شناس با نگاهی به ردصلاحیت‌ها درباره عبور از خالص‌سازی و غیریت‌سازی‌ها می‌گوید:

برای رهایی ازتمامیت‌خواهی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.