• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

جعفر نکونام : پویایی اجتماعی در گرو آزادی فعالیت اجتماعی

  • کد خبر : 9704
  • 08 بهمن 1401 - 21:47
جعفر نکونام : پویایی اجتماعی در گرو آزادی فعالیت اجتماعی
یادداشت حاضر درباره این معنا نگاشته شده است که پویایی اجتماعی در گرو این است که اشخاص یا گروه های اجتماعی بتوانند به طور خودجوش و آزادانه شکل بگیرند و فعالیت کنند.

۱️⃣ ضرورت فعالیت اجتماعی آزادانه

فاضل گرامی جناب آقای دکتر حسن محدثی یادداشتی با عنوان «اندر ضرورت وحدت ایجابی» مرقوم داشته است، مبنی بر این که در کنشگری و فعالیت اجتماعی فقط وحدت سلبی کافی نیست؛ بلکه وحدت ایجابی هم لازم است. من به خاطرم آمد که چه خوب است، اشخاص و گروه‌های مردمی بیرون از گردونه قدرت بتوانند کنشگری و فعالیت داشته باشند و آزادانه بتوانند هم وحدت سلبی و هم وحدت ایجابی را در فعالیت‌های خود صورت دهند.

در این تردیدی نمی‌توان داشت که هرگز چنین نیست که کسانی که به هر طریق به رأس قدرت بر می‌کشند، از تمام عقول و علوم و تجارب بشری برخوردارند؛ بلکه ای بسا کسانی که خارج از قدرت حاکمه‌اند، میزان عقل و علم و تجربه‌اشان از کسانی که در رأس قدرت‌اند، افزون‌تر باشد.

حال چه وجهی دارد که یک جامعه هشتاد میلیونی سرنوشت خود را به یک گروه اقلیتی بسپارد که ای بسا میزان عقل و علم و تجربه کمتری از میانگین جامعه برخوردارند؟

۲️⃣ پیامدهای دیکتاتوری قدرت حاکمه

حال فرض بگیرید، صاحبان قدرت، فعال مایشاء باشند و بتوانند هرگونه تصمیم و اقدامی را معمول سازند و بسا تصمیماتی بگیرند و اقداماتی صورت بدهند که خلاف منافع و مصالح ملی باشد؛ اما هیچ کس یا گروهی حق نقد و اعتراض نسبت به تصمیمات و اقدامات آنان و امکان اصلاح و تعدیل تصمیمات و اقدامات آنان را نداشته باشند و قدرت حاکمه به آنان مجوز اعتراض و تظاهرات ندهد و چنانچه کسی یا گروهی بخواهد اعتراض و تظاهرات کند و در جهت اصلاح و تعدیل تصمیمات و اقدامات قدرت حاکمه فعالیت داشته باشد، به بهانه‌های مختلف دستگیر و حبس و تار و مار گردد، سرنوشت چنین جامعه‌ای چه خواهد شد؟ آیا سرنوشتی جز نابودی سرمایه‌های انسانی و مادی آن و یا فرار آنها به خارج از کشور خواهد داشت؟

جامعه‌ای که گروه‌ها و احزاب مستقل و آزادی نداشته باشد که از فعالیت اجتماعی و مدنی مستقل و آزادی برخوردار باشند و به محض این که گروه‌ها و احزابش بخواهند مستقل از حاکمیت و احیاناً در تقابل با حاکمیت شکل بگیرند و فعالیت کنند و از رهگذر آن، به اصلاح تصممیات و اقدامات حاکمیت اهتمام ورزند، به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام یا جاسوسی به نفع بیگانگان و مانند آنها منحل و مضمحل گردند و تنها شخص یا اشخاصی که در رأس قدرت‌اند، فعال مایشاء باشند، چه امیدی هست که چنین جامعه‌ای رو به صلاح آورد و به توسعۀ همه جانبه دست پیدا بکند؟

بدیهی است که چنین جامعه‌ای نه تنها پویایی نخواهد داشت و به توسعه همه‌جانبه دست نخواهد یافت؛ بلکه به ایستایی و توقف دچار خواهد شد و حتی به عقب برخواهد گشت؛ چون در چنین جامعه‌ای امکان بالندگی و نشاط و رشد استعدادها و هم‌افزایی علمی و تجربی وجود ندارد و لذا مغزها به خمودی و سرخوردگی و حتی فرار از کشور روی خواهند آورد و به جای آن که نخبگان بر جامعه حکومت کنند، پخمگان حکومت خواهند نمود.

۳️⃣ توسعۀ همه‌جانبه در گرو پویایی اجتماعی

چنان می‌نماید که اگر جامعه‌ای خواسته باشد، پویایی داشته باشد و پلکان ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید، هرگز موجه نیست که ریش و قیچی را به کسانی بسپارد که در رأس قدرت قرار دارند و از تمام اشخاص و گروه‌هایی که مستقل از حاکمیت‌اند، سلب اختیار گردد؛ بلکه شایسته است، تمام کسانی که از هر حد از عقل و علم و تجربه برخوردارند، در صحنۀ اجتماع فعالیت و کنشگری داشته باشند و حتی راهکار قانونی و مسالمت‌آمیزی داشته باشند که بتوانند قدرت حاکمه را بدون درگیری و اتلاف سرمایه‌های مادی و انسانی به زیر کشند.

لازمۀ این کار این است که انجمن‌ها و مؤسسات و گروه‌های مختلف امکان آن را داشته باشند که به صورت خودجوش و مستقل از قدرت حاکمه شکل بگیرند و امکان ظهور و شکوفایی استعدادهای خود را داشته باشند و بتوانند خود را سازماندهی و تقویت کنند و به طور آزاد به اظهار نظر و ایفای نقش بپردازند و حتی مسیر مسالمت‌آمیز قانونی برای به زیر کشیدن قدرت حاکمه و چرخش قدرت به نفع منافع و مصالح ملی برای آنها مهیا باشد و لازم نباشد، مردمی که تفکری مستقل از حاکمیت و در تقابل با حاکمیت دارند، برای اصلاح تصمیمات و اقدامات حاکمیت به ضرب و جرح و دستگیری و حبس و قتل و اعدام مبتلا شوند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=9704
  • نویسنده : جعفر نکونام
  • منبع : دین عقلانی
  • 22 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.