• امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
::: 3342 ::: 0
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

3

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : روستای ابیانه

  • کد خبر : 7965
  • 14 دی 1401 - 21:59
ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : روستای ابیانه
محدوده ابیانه به‌طورکلی پا فراتر از کالبد روستا می‌گذارد. این محدوده متصرفی روستا از سر قنات تاردَر در شمال شرق آبادی شروع‌شده و تا نزدیکی‌های دره گهیه امتداد می‌یابد و از آن به یک انحراف با سمت غرب تا مزرعه گهه بالا و از آنجا به گردنه قُهرود و مزارع تجره، مراوند، چشمه سفید، چشمه بی‌بی نخود، نیاز مَرق و با انحراف به سمت شرق تا کوه‌‌های جنوبی مشرف بر روستا تداوم می‌یابد

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار) : دره‌ زیبای برزرود در میان رشته‌کوه زاگرس، مسیری است که از دیرباز به عنوان سکونتگاهی بومی مورد استفاده قرار گرفته است. در مسیر بیش از ۲۰ کیلومتری بستر این دره زیبا، از دیرباز سکونتگاه‌های انسانی در قالب روستاهای متعددی شکل گرفته که برخی از آنها در طول تاریخ پایدار شده‌اند، امروزه این بستر، قرارگاه روستاهایی نظیر هنجن، یارند، کمجان، برز، طره و ابیانه است.

روستای ابیانه با ارتفاعی در حدفاصل ۲۱۶۰ تا ۲۲۲۰ متر از سطح دریا، در انتهای دره برزرود قرار گرفته است. شیب تندی که روستا خود را با آن عجین ساخته به آن شمایلی متفاوت از دیگر روستاهای این دره داده است.

ابیانه با بیش از ۱۵۰۰ سال تاریخ شناسنامه‌دار، روستایی تاریخی و از کهن‌ترین سکونتگاه‌های زیستی حاشیه کویر مرکزی ایران است. قدیمی‌ترین بررسی‌ها نسبت این دوره را تا دوران ساسانی تایید نموده، اما محققان قائل به دوره‌های پیش از این هستند و در کاوشند تا اسناد معتبری برای این منظور یافته و سندیت این سخن را به اثبات برسانند.

ماخذ کلامی «ابیانه» برگرفته از واژه «ویونا» یا «ویونه» به معنای «بیدستان» است که در طول زمان به «بیانه» و درنهایت «ابیانه» تغییر یافته است. گویش محلی اما همچنان وفادار به نام‌های اصلی و باستانی آن «ویونا» و «یونج» است.

گویش ابیانه‌ای که در زمره گویش‌های «فرس قدیم» (پارسیان قدیم) قرار دارد به ظن برخی از زبان‌شناسان در دسته‌بندی لهجه‌ها قرار نگرفته است و به عنوان زبانی مستقل که در منطقه نطنز، سیمه، جوشقان قالی و برخی از مناطق مرکزی ایران گوینده دارد، می‌تواند به عنوان یکی از زبان‌های تاریخی فلات ایران در زمره میراث معنوی تثبیت و ارج نهاده شود.

جدا از مقوله زبان، ابیانه از معدود زیستگاه‌هایی است که به خصلت‌های قومی، سنت‌ها و فرهنگ بومی خود وفادار مانده و با کمترین حد دریافت، به حیات فرهنگی خود ادامه داده است.

روستای ابیانه دارای بافتی فشرده، پیوسته و خطی است. کوچه‌های باریک این روستا بر شیب دامنه تند کوه قرار گرفته و در مجاورتش باغاتی است که در بستر دره گسترده شده‌اند.

روستا عمدتاً از خانه‌های بدون حیاط و با سقف‌های مسطح تشکیل شده است. مصالح مورد نیاز برای ساخت این خانه‌ها که در قسمت شمال ابعاد آن کوچکتر و به صورت فشرده و در قسمت میانی و جنوبی با فاصله کمتری از هم قرار گرفته‌اند، مصالح بوم‌آورد است. از جمله آن می‌توان به کاربرد چوب و حصیر در سقف و خاک رُس قرمز و کاه‌گل در بدنه اشاره نمود. بیشتر دیوارها نیز با پایه سنگی و خشت و گِل ساخته شده است. ایوان‌های چوبی مشرف‌به باغ‌ها و گذرهای سرپوشیده که به «ساباط» معروف‌اند از عناصر زیبای تشکیل‌دهنده بافت و کالبد روستا هستند.

بافت قدیم روستا به سه محله «هِرده»، «یُوسمون» و «پَل» اختصاص دارد که در گذر زمان و توسعه روستا دو محله «زیارتگاه» و «پنجه علی» نیز به آنها افزوده شده است. این محلات در زیر مجموعه خود شامل بیش از دوازده ریزمحله یا محله فرعی هستند که از جمله آنها می‌توان به «پخونه گاه»، «پس خانقاه»، «میونه ده»، «میون برچاه»، «چاله حروم‌زاده» و … اشاره نمود.

محدوده ابیانه به‌طورکلی پا فراتر از کالبد روستا می‌گذارد. این محدوده متصرفی روستا از سر قنات تاردَر در شمال شرق آبادی شروع‌شده و تا نزدیکی‌های دره گهیه امتداد می‌یابد و از آن به یک انحراف با سمت غرب تا مزرعه گهه بالا و از آنجا به گردنه قُهرود و مزارع تجره، مراوند، چشمه سفید، چشمه بی‌بی نخود، نیاز مَرق و با انحراف به سمت شرق تا کوه‌‌های جنوبی مشرف بر روستا تداوم می‌یابد که تماماً محدوده ابیانه محسوب می‌شود؛ اما آنچه به‌عنوان محدوده کالبدی روستا تعریف می‌یابد حدود ۲۲ هکتار است که از گورستان روستا و مدخل مسیل شروع و تا دروازه پائین امتداد می‌یابد.

از منظر مذهبی روستا بافت فشرده‌ای دارد. وجود یازده مسجد به نام‌های «جامع»، «پرزله»، «حاجتگاه» و مسجد مجاور آن، «یوسمون»، «پالیزه»، «پنجه علی»، «دم دروازه»، «چهل انگشت»، «سرچشمه»، «سر قنات» و همچنین دو زیارتگاه «شاهزاده یحیی» و «شاهزاده عیسی» (از فرزندان امام موسی بن جعفر ـ ع) در محور اصلی روستا و زیارتگاه «بی‌بی زبیده خاتون» در بیرون بافت آن در بستر دامنه کوه، در کنار دو حسینیه روستا و دو «نخل‌گاه» این بافت مذهبی را تثبیت و تایید نموده است.

بقایای سه قلعه به نام‌های پل، پال همونه و قلعه هِرده و آتشکده هرپارک در داخل روستا بیانگر خاستگاه تاریخی روستا می‌باشد و همچنین وجود یک خانقاه مربوط به دوره صفویه نشان‌دهنده شکوفایی روستا در دوره اقتدار صفویه در منطقه می‌باشد.

دو دروازه، سه قبرستان، سه آسیاب، دو کاروانسرا و تعدادی اشترخانه در قدیم، چهار آب‌انبار در بافت روستا و دو حمام، از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد روستا است

وجود کارگاه رنگرزی، نقره‌سازی، قاشق‌سازی، زری‌بافی و … در بافت روستا که درگذشته‌های دور بسیار فعال بودند از قدرت حیات اقتصادی روستا در زمان‌های قدیم خبر می‌دهد.

احداث کارخانه برق در دوران پهلوی، دبستان دانشوری (۱۳۲۶) و همچنین خانه بهداشت (۱۳۳۴) باع ث شد تا روستائیان به روال آن سال‌ها از مامن خود به سمت شهرها مهاجرت نکنند و بافت انسانی آن را حفظ و تقویت نمایند. اگرچه این روپند در دهه‌های اخیر تغییر کرده و بسیاری از متولدین روستا شهرنشین شده‌اند. بخش زیادی از این افراد متخصصین و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی است که خاستگاه آنها روستای ابیانه بوده و همچنان رابطه خود را با آن حفظ نموده‌اند.

از دیگر ویژگی‌های قابل تعمق روستا در شرایط حاضر که بستر مناسب گردشگری روستایی را در ابیانه فراهم می‌نماید، وجود دو هتل، تعدادی خانه‌های اقامتگاهی روستایی، مغازه‌های محلی تولیدات فرهنگی و محصولات باغی، موزه مردم‌شناسی، فروشگاه تعاونی و کارگاه خیاطی لباس سنتی، صنایع‌دستی، پرورش ماهی قزل‌آلا و از همه مهم‌تر روی خوش و چهره شاد و گرمای وجود مردم روستا است که همواره آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7965
  • نویسنده : ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار)
  • 117 بازدید

نوشته ‎های مشابه

21بهمن
ابیانه، کهن بوم فرهنگ و تاریخ | ندا مهیار

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.