• امروز : پنجشنبه, ۱۱ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 30 January - 2025
::: 3407 ::: 0
0

: آخرین مطالب

پوتین و ترجیح اوکراین بر سوریه | الکساندر با نوف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد زاکانی پس از شرکت در انتخابات رای اکثریت را از دست داد تصمیمی شجاعانه ققنوس در آتش | مرتضی رحیم‌نواز شمایل یک اسطوره | مرتضی رحیم‌نواز بچه خانی آباد | ندا مهیار کالبد مدنی تهران | بهروز مرباغی* فضاهای عمومی و تعاملات اجتماعی رو بستر تاریخ | اسکندر مختاری طالقانی از تهران چه می‌خواهیم؟ | ترانه یلدا * داستان تولد یک برنامه | حمید عزیزیان شریف آباد* تاملی بر نقش سترگ سیدجعفر حمیدی در اعتلای فرهنگ ایران شبی برای «شناسنامه استان بوشهر» انجمن‌های مردمی خطرناک نیستند به آنها برچسب نزنیم فشار حداکثری فقط موجب تقویت مادورو خواهد شد | فرانسیسکو رودریگرز ناکارآمد‌ترین شورا | فتح الله اُمی نجات ایران | فتح‌ الله امّی چرا یادمان ۱۶ آذر، هویت بخش جنبشِ دانشجویی است؟ در ۱۶ آذر، هدف ضربه به استقلال و کنش‎گری دانشگاه بود یادی از۱۶ آذر | فتح‌ الله امّی وقایع ‎نگاری یک اعتراض | مرتضی رحیم ‎نواز روز دانشجو فرصتی برای تیمار زخم‌ها | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) نگاهی به جریان پایتخت‌گزینی در تاریخ ایران | غلامحسین تکمیل همایون در پایتخت‌ گزینیِ تهران | مرتضی رحیم‌نواز* تهران و چالش انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی* آخرالزمان یا جنگی بزرگ در خاورمیانه؟! | هادی طلوعی* اردن و سیستم جدید انتخاباتی | نصرت الله تاجیک* تهران، پایتخت هفت هزار ساله | محمدجواد حق شناس نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد حرکت به روی یال

7

ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار): مسجد نصیرالملک در شیراز

  • کد خبر : 7509
  • 09 دی 1401 - 10:41
ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار): مسجد نصیرالملک در شیراز
مسجد در یکی از محلات قدیمی شیراز به نام گود عرب‌ها ساخته شده است. این محله امروزه به سبب توسعه شهری وجود خارجی ندارد و بخش زیادی از ابنیه آن تخریب و نوسازی شده است

مسجد نصیرالملک به‌جرئت یکی از زیباترین شاهکارهای معماری ایرانی ـ اسلامی است که قدمت آن به حدود یک قرن و نیم بیش بازمی‌گردد. ساخت این مسجد زیبا در سال ۱۲۵۵ خورشیدی به دستور حاکم وقت شیراز حاج میرزا حسن‌علی‌خان ملقب به نصیرالملک آغاز شد و عملیات احداث آن به سرپرستی میرزا محمدحسن معمار ۱۲ سال به درازا انجامید. مساحت مسجد در حدود ۲۹۸۰ مترمربع است که ۲۲۱۲ مترمربع از آن به زیربنای مسجد اختصاص پیدا کرده دارد.

مسجد در یکی از محلات قدیمی شیراز به نام گود عرب‌ها ساخته شده است. این محله امروزه به سبب توسعه شهری وجود خارجی ندارد و بخش زیادی از ابنیه آن تخریب و نوسازی شده است. ازاین‌رو بایستی جانمایی مسجد را در شرایط کنونی در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند و در نزدیکی مسجد شاه‌چراغ، در کوچه نصیرالملک در نظر بگیریم.

در بخش شمالی، مسجد دارای صحن وسیعی است که حوضی تقریباً مربع شکل از سنگ به همراه فواره‌های سنگی در میانه آن قرارگرفته است. درگاه اصلی دارای طاق‌نمایی بزرگ است که سقف آن توسط استاد میرزا رضای کاشی‌پز شیرازی به طرز باشکوهی با کاشی هفت‌رنگ کاشی‌کاری شده و «ازاره» آن از سنگ گندمک تشکیل شده است. دو درب بزرگ چوبی مجرای ورودی مسجد را تشکیل می‌دهند. درب‌ها درون قابی از سنگ یکپارچه با تزیینات اسلیمی قرارگرفته‌اند و در بالای سردر، یک کتیبه کوچک سنگی نصب است که به خط نستعلیق شعری از شوریده شیرازی بر روی آن درج‌شده که اشاره به تاریخ ساخت بنا می‌کند. جدا از درگاه اصلی، دو ورودی دیگر مسجد را به کوچه جنوبی و صحن امامزاده جلال‌الدین (سیدالحرمین) از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) مرتبط می‌سازد.

ورودی اصلی مسجد به یک هشتی آجرساخت منتهی می‌شود که با یک پیچ ۹۰ درجه در سمت چپ به راهروی مسقفی می‌رسد که به حیاط مسجد وصل است. این مسجد دارای دو ایوان است که ایوان شمالی مسجد (ایوان مروارید) با ارتفاع هشت متر را بایستی ایوان اصلی آن دانست، چراکه ایوان جنوبی فاقد کاربری خاصی است و تنها به‌منظور قرینه‌سازی با ایوان شمالی ایجادشده است. در مرکز ایوان شمالی طاق مروارید قرار دارد که یکی از باشکوه‌ترین طاق‌نماهای کاشی‌کاری شده ایران به شمار می‌آید. در این ایوان سه نیم طاق دیده می‌شود که در سه طرف آن قرارگرفته‌اند و راه‌یابی به صحن از سمت چهارم ایوان که فاقد نیم طاق است امکان‌پذیر است. سقف میانی ایوان مقرنس‌کاری شده و به سبک کاسه سازی با پنج کاسه آن را تزئین نموده‌اند.

طاق‌نمای ایوان جنوبی برخلاف شمالی به علت وجود دو در که یکی از آن‌ها به داخل اتاق کوچک و دیگری به دو گلدسته‌ها آن راه دارد تقارن خود را ازدست‌داده است، در حیاط این ایوان نیز حوض سنگی مستطیل شکل با فواره وجود دارد.

مسجد همچنین دارای دو شبستان یکی در غرب (تابستانه) و دیگری در شرق (زمستانه) است. در پشت شبستان شرقی، دری تعبیه‌شده که به چاه بزرگی باز می‌شود که پیش‌ترها به آن «گاو چاه» می‌گفتند، چراکه در این مکان آب از طریق یک گاو تنومند از اعماق چاه خارج و مورداستفاده قرار می‌گرفت. یک حوضچه و یک دالان نیز در این بخش دیده می‌شود. شبستان که از آن امروزه به‌عنوان «موزه اوقاف» استفاده می‌شود، دارای هفت ستون ساده است که در وسط آن قرارگرفته‌اند و سقف با کاشی‌کاری معقلی بر روی آن‌ها مستقر شده است. ایوانی نیز با عرض ۶ متر در جلوخان شبستان قرارگرفته که با ۸ طاق‌نما و ۷ جرز آجری که بر روی آن‌ها آیات قرآنی و نقش‌های گل‌وبته کاشی‌کاری شده شبستان را از حیاط جدا نموده است.

شبستان غربی اما یکی از زیباترین شبستان‌های آجری مساجد ایران است که برای تزئین آن در هنگام ساخت کاشی‌کاری زیبایی با نقاشی‌هایی از گل سرخ بر روی آن کار شده بود که این کاشی‌های زیبا متأسفانه در جریان تعمیراتی که در اوایل حکومت پهلوی دوم در آن صورت پذیرفت با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشانده شد.

شبستان دارای ستون‌های سنگی با طرح مارپیچ است که در دو ردیف شش‌تایی به نیت دوازده امام در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند و به‌وسیله طاق‌های چشمه‌ای سقف را نگه‌داشته‌اند و کاربندی‌های آن جلوه بسیار زیبایی به شبستان داده‌اند و در این میان محراب با ایجاد یک فرورفتگی در بدنه چوبی شبستان غربی به طرز بسیار زیبایی خودنمایی می‌کند. هفت‌ در چوبی بزرگ که با شیشه‌های رنگی تزئین شده است شبستان را به صحن مسجد مرتبط می‌کند. عبور نور آفتاب از این شیشه‌ها و تابیدن آن به داخل بر روی کف و نقش و نگار دیواره‌ها و طرح‌های صحن، این مکان را به یک اثر هنری تحسین‌برانگیز تبدیل نموده است که شاید نتوان برای آن بدیلی در جهان جستجو نمود. بر روی سقف نیز طرح ـ نقش گل‌وبته، خطوط اسلیمی و چند آیه از آیات قرآن کریم به خط ثلث عالی دیده می‌شود. طاق و دیوارهای شبستان کاشی‌کاری و کف آن نیز با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشانده شده است.

در کاشی‌کاری مسجد نصیرالملک دقت بسیاری به‌کاررفته است و کیفیت اجرای آن به نسبت سایر کاشی‌کاری‌های قاجاریه در حد بالاتری قرارگرفته است. به‌طور مثال در رنگ گل‌های سرخ آن از آب‌طلا استفاده‌شده که همین امر موجب شده تا رنگ قرمز و گلبهی آن علیرغم گذر زمان همچنان شفاف باقی بماند.

این مسجد باشکوه در بهمن ۱۳۳۴ با شماره ثبت ۳۶۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت تا به‌عنوان نمونه بارزی از هنر مسجد سازی ایرانیان در طول تاریخ باقی بماند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7509
  • نویسنده : ندا لطفی مهیاری (ندا مهیار)
  • 258 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.