• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

بقعه هفت دختران در تهران

  • کد خبر : 6558
  • 18 آذر 1401 - 21:39
بقعه هفت دختران در تهران
خیابان سیروس،مقابل پمپ بنزین،کوچه درویش نوری

دخترها می‌خواستند به جنگ با ترکمن‌ها بروند، در روزگاری که زنان اجازه جنگیدن نداشتند. روزگار صفویه بود و آن‌ها از خانواده بزرگی بودند. دخترها به مخالفت‌ها توجهی نکردند، لباس مردانه پوشیدند و رفتند به جنگ و هیچ‌کدام زنده بازنگشتند. امروز مقبره این دختران جایی است برای زیارت به نام بقعه هفت دختران. در مورد این بقعه روایت‌های مختلفی نقل شده، در کتاب کنزالانساب آمده است که «دختران سواد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) به نام‌های حبیبه، رقیه، فاطمه، ساره، هاجر و تاجر از بغداد روی به ولایت ری نهادند، چون به موضع تهران رسیدند به شهادت رسیدند.» یکی از روایت‌ها هم می‌گوید «این دختران از خانواده‌های بزرگان ایرانی در دوران صفویه بودند که در هنگام جنگ با ترکمن‌ها خواستار اجازه جنگ شدند و با مخالفت روبه‌رو شدند، پس لباس مردانه پوشیده و صورت‌های خود را بسته و به جنگ رفتند. هنگامی که پدر به منزل برگشت آن‌ها را نیافت به محل جنگ رفت و اجساد دختران خود را پیدا کرد و آنها را در این محل دفن کرد.» کم‌کم مزارشان امامزاده‌ای شد که خانواده‌ها را برای زیارت به سوی خود خواند. حجت بلاغی هفت دختران را از احفاد شاه خلیل الله و از سادات حسینی می‌داند چنان که می‌گوید: «از قرار مسموع هفت تنان و چهارده معصوم و پی عطاء الله که قبورشان داخل تهران است همه از سادات حسینی و از احفاد شاه خلیل الله هستند.»

این بنا حدود قرن دوم هجری ساخته شده و در سال ۱۳۵۱ حاج سیدمصطفی نجات آن را بازسازی کرد. تا پیش از این بازسازی بقعه فقط یک زیرزمین بود. در گذشته در ورودی به چند آیه از سوره انا فتحنا با خط ثلث مزین بود که امروز به هم خورده است. بنای امروزی اتاقی است با یک سرداب که قبر اصلی در این سرداب است و ضریح در اتاق قرار دارد. یک راه‌پله فلزی این دو طبقه را به هم متصل کرده است. بقعه از بیرون در سمت شرقی نمایی دارد که از آن پنجره‌های سرداب با نرده‌های فلزی سبزرنگ و کاشی‌کاری با نقوش اسلیمی دیده می‌شود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6558
  • 112 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.