• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

3

بقعه چهل تن دولاب در تهران

  • کد خبر : 6551
  • 18 آذر 1401 - 21:34
بقعه چهل تن دولاب در تهران
محله دولاب، بزرگراه محلاتی، اصفهانک

هیچ نشانی بر خود ندارد. نه مشخص است که چه کسی آن را ساخته و نه اینکه چه کسی یا کسانی در آن خفته‌اند. از دیرباز نام چهل‌تن بر سردرش حک شده، کسی اما از رمز و رازش آگاه نیست. هر که به ظن خود داستانی برایش بازگو می‌کند. داستان‌ها دهان به دهان نقل می‌شوند اما اصل ماجرا را کسی نمی‌داند.

عده‌ای می‌گویند اینجا آرامگاه چهل دختر نابالغ است که در قدیم از ظلم ظالمان به آن محل پناه بردند و در همان محل هم ناپدید شدند. عده‌ای دیگر می‌گفتند آن دختران، دخترعموهای امام رضا (ع) بودند و برخی هم می‌گفتند نوادگان امام جعفرصادق (ع) در اینجا دفن شده‌اند و عده‌ای هم بر این باورند که در این بقعه خفتگانی هستند که نسب‌شان برمی‌گردد به امام رضا (ع).

قدیمی‌های دولاب معتقدند اصحاب امام رضا (ع) در راه رسیدن به خراسان بودند. آن زمان تنها راه رسیدن به آنجا جاده خاوران بود و برای گذر از آن جاده باید از محدوده دولاب و ری هم می‌گذشتند. در این راه بود که با مأموران خلیفه عباسی روبه‌رو شدند و پس از درگیری ۴۰ نفر از آنها به شهادت رسیدند و در همان محل به خاک سپرده شدند.

روایات دیگر اما چنین می‌گویند که زمان حکومت مأمون عده‌ای از یاران امام رضا (ع) به قصد رسیدن به وی رهسپار خراسان و مرو می‌شوند، اما شخصی با نام سیاهپوش سمنانی مأمون را از عزیمت آنها با خبر می‌کند و وی را از عاقبت حکومتش می‌ترساند.

مأمون همان زمان امام رضا (ع) را به شهادت میرساند و به سیاهپوش سمنانی هم دستور می‌دهد که یارانش را به قتل برساند. یاران آن امام دسته‌دسته به نقاط مختلف می‌گریزند، این چهل تن اما از تیغ برنده شمشیر سیاهپوش سمنانی در امان نمی‌مانند. سرهای‌شان را از دم تیغ می‌گذراند، تن بی‌سرشان را رها کرده و به همراه سرها با سربازانش راهی مرو می‌شوند.

در مسیر سفر، شب‌هنگام به دشت ورامین می‌رسند و برای استراحت در منزل پیرزنی از نسل ابوذر غفاری اقامت می‌کنند. پیرزن با تصور اینکه آنان برای سرکشی بدانجا آمده‌اند در منزلش را به رویشان می‌گشاید. در میانه شب با آگاه شدن از نیت‌شان، مردم دشت ورامین را باخبر می‌کند و آنها را به مبارزه با لشکر سیاهپوش خراسانی فرا می‌خواند.

جنگ در می‌گیرد و چند روزی به طول می‌انجامد، در آخر سیاهپوش سمنانی و نیروهایش مغلوب و کشته می‌شوند. مردم سرهای آن چهل تن اصحاب امام را پس می‌گیرند و این بقعه می‌شود محل دفن آنها. بنایی‌ بود چهارگوش، ساده و خشتی در ابعاد کوچک ۳ تا ۴ متر که شبیه به قلعه‎‌ای کوچک بود.

امروزه کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که قدمت‌ این بقعه به قبل از صفویه می‌رسد و بعدها در دوره قاجار طاقش را ترمیم و ایوانی با پوشش ضربی به آن اضافه کردند. در زمان پهلوی، اهالی دولاب عزیزان خود را در زمین‌های اطراف بقعه به خاک ‌سپردند و این مکان تبدیل به آرامستانی کوچک در آن محل شد. در سال ۱۳۵۳ بخشی از این مجموعه که علمای محل در آن خفته بودند، تخریب شد، و بعد از انقلاب ۵۷ هم شهیدان گمنام را در بخشی از محوطه اطراف بقعه به خاک سپردند. امروز این مجموعه محلی است برای برگزاری مراسم‌های مذهبی مردم دولاب.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6551
  • 118 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.