• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

5

بقعه پیر عطا در تهران

  • کد خبر : 6536
  • 18 آذر 1401 - 21:06
بقعه پیر عطا در تهران
تهران - خیابان پامنار – سه راه دانگی – نبش کوچه مشیر خلوت - پلاک 146

خیابان پامنار تهران بناهای قدیمی زیادی از گذشته­های دور و نزدیک به جای مانده­اند. یکی از این یادگارهای تاریخی، بقعه­ای قاجاری بوده که مربوط به شخصی به نام “سید العلما پیر­ عطا” از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است. متأسفانه اطلاعات دقیقی از این امامزاده بزرگوار و تاریخ فوت ایشان در دسترس نبوده و به گفته متولی آن­جا، ساخت بقعه فعلی حدوداً به ۲۵۰ سال پیش بازمی­گردد. بر یکی از دیوارهای اطراف صحن نیز تاریخ ۱۲۱۴ ه.ق به چشم می­خورد که می­تواند سندی در راستای صحت این گفته باشد.

ساختمان بقعه که فرمی نزدیک به مستطیل دارد، در قسمت جنوبی صحن قرار گرفته است. در این بقعه تزئینات کمی به صورت آجرکاری و کاشی­کاری به چشم می­خورد. بر روی مزار ایشان ضریحی چهارگوش از جنس چوب قرار گرفته که رویش را با پارچه­ای سبز رنگ پوشانده­اند. زمین با فرش­های لاکی پوشانده شده و پشتی­های ساده به دیوارها تکیه داده شده­اند. در قسمتی از ساختمان که دارای کمی چرخش است، محرابی مقرنس­کاری شده در جداره جنوبی قرار گرفته است. در قسمت شمالی حیاط نیز اتاق متولی بقعه قرار گرفته که همراه خانواده­اش در آن­جا زندگی می­کنند و نسل به نسل به حفاظت از بقعه مشغول هستند.

گفته­ها و مشاهدات اهالی قدیمی حاکی از آن است که در قسمت شمالی بقعه پیر عطا (در محدوده­ای وسیع تر از حیاط امروزی) قبرستانی قدیمی وجود داشته که افراد زیادی بدلیل احترام به امامزاده ترجیح می­دادند پس از مرگ در آن­جا دفن شوند. البته امروزه جز چند قبر قدیمی با نوشته­های نامشخص، چیزی از آن قبرستان باقی نمانده است. در این میان یکی از قبرها دارای سنگی با کیفیت­تر بوده و تا حدودی اطلاعاتش مشخص است. این قبر که از علامت­های رویش مشخص شده برای دختری جوان است، تاریخ ۱۲۰۲ ه.ق را نشان می­دهد. ناگفته نماند که این بقعه قاجاری در مرداد سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۳۵۳ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6536
  • 128 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.