• امروز : چهارشنبه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

3

حکمرانی خوب متکی بر آرا اکثریت مردم است

  • کد خبر : 6410
  • 16 آذر 1401 - 21:22
حکمرانی خوب متکی بر آرا اکثریت مردم است
به طور کلی تحول با حرف میسر نمی شود باید اقدامات عملی و واقعی نشان داده شود. باید تغییر و تجدید نظر در روند پیاده کردن دموکراسی برای مردم ملموس باشد.

به نظر شما نوسازی در حکمرانی به چه معنا است و روند حکمرانی در کشور از چه دوره ای دچار چالش شده است؟

حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران خوب آغاز شد. زیرا متکی به اقبال عمومی مردم بود و در آغاز راه محبوبیت داشت. آن اقبال و محبوبیت به احترام تبدیل شد و تبعیتی که بعد ها در جامعه مشاهده شد از همان احترام نشات گرفته بود. اما متاسفانه آن روحیه تبعیت به تدریج به دلیل کارکرد حاکمیت تغییر کرد.

این که حاکمیت محبوب، محترم و قابل قبول باشد متفاوت است از اینکه اطاعت را مبنای گردش امور قرار دهد. در چنین شرایطی حاکمیت نمی داند چگونه باید مقبولیت خود را کسب کند؟! باید دانست که مشروعیت از احترام و مقبولیت کسب می شد.

حاکمیت نباید بیم مراجعه به آرا مردم را داشته باشد. وقتی حاکمیت وارد تایید صلاحیت منتخبین می شود و قضاوت در صلاحیت انسانی را آغاز می کند، این در حالی است که مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور دارای صلاحیت ذاتی و قانونی هستند.

سلب صلاحیت مردم، به رسمیت نشناختن انتخاب مردم و محدود کردن خواسته آن ها به معنای مجازات مردم است. این روند حاکمیت را به گروه ویژه یا محدود کرد که خودی ها بودند و افراد در خارج از این حلقه غیر خودی تصور شدند.

شاید زمانی خودی ها ۸۰% مردم یک جامعه بودند و امروز آن گونه نیست. با چنین فرضی چگونه می توان از سرمایه اجتماعی برای حکمرانی اصولی برخوردار شد؟!

حکمرانی خوب دائما باید بکوشد تا نسبت خود با مردمانش را بهبود ببخشد و به سرمایه اجتماعی خود یعنی مقبولیت و محبوبیت اش بیافزاید. حکمرانی خوب بر آرا واقعی مردم متکی است. حکمرانی خوب جامعه را در حاکمیت مشارکت می دهد. در حکمرانی خوب تمام ثروت یک سرزمین در اختیار تامین اشتغال، رفاه و ایجاد آسایش برای جامعه و در خدمت پیشرفت و توسعه کشور است.

رییس مجلس از لزوم نوسازی حکمرانی صحبت می کند. آیا می توان این سخنان را مقدمه ای بر ایجاد تغییرات دانست؟

اینکه مجلس متوجه شده اشتباهاتی و مشکلاتی بر اثر نوع حاکمیت پدید آمده و منجر به اعتراضات شده است، جای امیدواری دارد.

اما اگر قرار بر این باشد که این دایره کوچک از خودی ها و فرزندان و بستگان آنها به عنوان عاملان ایجاد تغییر ملاک باشند و تغییر و تحول وعده داده شده را با عوض کردن جاهایشان و با محول کردن پست ها و مشاغل به یکدیگر تعریف کنند، چنین اقدامی نه تحول است و نه تغییر است.

تحول در حکمرانی هنگامی حاصل می شود که ملت بتوانند در حاکمیت و در تصمیمات اساسی شرکت موثر داشته باشند.

پرسش این است که این مجلس به پشتوانه چند درصد از آرا مردم بر سر کار آمده که رییس آن امروز از طرف ملت تصمیم می گیرد و حرف می زند و برنامه ریزی می کنند؟!

دقت داشته باشید که درصد قابل توجهی از برگزیدگان جامعه بر اثر فشار و نابسامانی به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. آیا این جامعه بزرگ مهاجران در کشور سهمی ندارند؟!

همانطور که در هفته های گذشته باید روی خواسته های جامعه نخبگان توجه داشت و آن ها را هم به حساب آورد و پاسخگوی آن ها بود.

وقتی نماینده، نماینده اکثریت جامعه باشد، سخن رییس آن مجلس حرف مردم است و زمانی که مجلس برنامه ای می دهد می توان گفت این طرح خواسته مردم است.

به طور کلی تحول با حرف میسر نمی شود باید اقدامات عملی و واقعی نشان داده شود. باید تغییر و تجدید نظر در روند پیاده کردن دموکراسی برای مردم ملموس باشد.

در دهه های گذشته این روند رو به کاهش بوده است و از این رو تغییر و روند رو به بهبود در این عرصه برای مردم قابل تشخیص است. سخنان مردم باید شنیده شود و به اراده و به خواسته جامعه عمل شود.

آیا می توان سخنان رییس مجلس را تحت تاثیر فضای موجود در کشور ارزیابی کرد یا اینکه اراده به ایجاد اصلاح و تغییر در بین تصمیم گیران ملموس است؟

اعتراضات اخیر با مساله حجاب شروع شد ولی حجاب بهانه ای برای طرح سایر مشکلات و مسائل کشور شد.

مردم امروز می بینند که درآمد آن ها کم شده و ثروتمندترین کشور منطقه به فقیرترین کشور منطقه تبدیل شده است. درهای دنیا به روی کشور بسته شده و خودی های بهره مند از رانت و قدرت دست به اختلاس هایی زده اند و مشکلاتی برای کشور ایجاد شده که امروز جامعه از آن منظر در رنج است و به خشم آمده است.

منبع خشم امروز مردم تنها موضوع دخالت در نوع پوشش نیست. بیکاری، تورم و بالارفتن جرایم و… امروز در سطح جامعه ایجاد واکنش کرده است. وقتی جمعیت را از ۳۵ میلیون به ۹۰ میلیون رسانده ایم چطور به فکر تغذیه و تحصیل و اشتغال و آب و هوای این جمعیت نبودیم؟!

در چنین شرایطی مردم احساس می کنند سخت گیری ها در حوزه پوشش و… فقط برای پوشاندن ضعف ها و نادیده گرفته شدن مطالبات اساسی است. مساله امروز پوشش نیست که با فرمان و دستور و قانونی مساله حل و فصل شود. مردم در حال مطالبه نقش خود در اداره کشور، در برنامه ریزی و در ثروت کشور هستند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6410
  • 34 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.