• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

کلیسا سرکیس مقدس یا خلیفه‌گری ارامنه در تهران

  • کد خبر : 5158
  • 01 آذر 1401 - 11:10
کلیسا سرکیس مقدس یا خلیفه‌گری ارامنه در تهران
آدرس : خیابان کریم172;خان زند، ابتدای خیابان نجات الهیآدرس : خیابان کریم172;خان زند، ابتدای خیابان نجات الهی

اوژن آفتاندلیانس کسی که تالار وحدت یا رودکی را طراحی کرده، در سال ۱۳۴۹ طراح کلیسایی شد که با هزینه یکی از خیران ارمنی به نام  «مارکار سرکیسیان» ساخته شد، کلیسای سرکیس مقدس.

پیش از آن­که این کلیسا ساخته شود، مقر خلیفه‌گری ارامنه‌ تهران در کلیسای مریم مقدس بود؛ اما پس از اتمام ساخت کلیسای سرکیس مقدس به این مکان منتقل شد. خلیفه‌گری ارمنی‌های تهران، یک مرجع و سازمان دینی است که مسئولیت اداره‌ امور ارمنی‌های تهران و منطقه‌ شمال کشور را بر عهده دارد و در زمینه‌ اداره‌ امور کلیساها، مدارس، گورستان‌ها و رسیدگی به زندگی فرهنگی و اجتماعی ارمنی‌های حوزه‌ تهران فعالیت می‌کند. پس از انتقال ساختمان این مرجع دینی به کلیسای سرکیس مقدس، از این کلیسا به عنوان نماد مسیحیت تهران یاد می‌شود.

کلیسای سرکیس مقدس ابعادی به طول ۳۶.۵ متر و عرض ۱۷.۸ متر دارد و از آن به عنوان بزرگ­ترین کلیسای تهران یاد می­کنند. مهندس آفتاندلیانس برای ساخت کلیسای سرکیس مقدس از معماری قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان الهام گرفت اما در عین حال تغییرات قابل توجهی در این دو سبک معماری ایجاد کرد. پلان کلیسای سرکیس به شکل مستطیلی است با جهت طولی شرق به غرب. راهروی ورودی اصلی، در غرب بنا واقع شده و دو ورودی نیز در شمال و جنوب بنا دیده می­شود.

کلیسا به شکل تک ناو (تالار کشیده) ساخته شده و گنبدی نیز بر فراز آن قرار دارد. می­توان کلیسا را به سه بخش غربی، شرقی و میانی تقسیم کرد. قسمت میانی از دو قسمت شرقی و غربی پهن­تر است و گنبد ۱۶ ضلعی بنا در این قسمت دیده می­شود. در ساق گنبد کلیسا نورگیرهای زیادی وجود دارند. شیشه­های نورگیرها مزین به نقاشی­هایی با موضوعات ملی و مذهبی ‏ارمنیان است.

دو ناقوس­خانه در دو طرف راه­روی ورودی غربی کلیسا و بالای آن قرار گرفته­اند. این ناقوس­خانه­ ها برج­هایی با پلان چهارگوش هستند و در انتهای آن­ها گنبدهایی شبیه به گنبد اصلی کلیسا با ساق­های هشت ضلعی خودنمایی می­کند. برای داخل شدن به کلیسا از ورودی اصلی و سردر مرتفع آن می­گذریم که به سبک معماری کلیساهای سده‌های چهارم و پنجم میلادی ارمنستان ساخته شده است. سپس به داخل راهر­­ویی به پهنای محراب کلیسا قدم می­گذاریم و در بالا بالکنی را مشاهده می­کنیم که برای اجرای سرودهای روحانی گروه کر از آن استفاده می­شود.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5158
  • 192 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.