• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

کلیسا میناس مقدس در تهران

  • کد خبر : 5142
  • 01 آذر 1401 - 10:49
کلیسا میناس مقدس در تهران
آدرس : میدان ونک- ده ونک- کوچه قلعه ارامنه

«مستوفی الممالک ونک فی شهر ذیقعده الحرام ۱۲۷۸.» این جمله‌ای است که بر صلیب برنزی ورودی کلیسای میناس مقدس نوشته شده. نام حسن مستوفی‌الممالک از سیاستمداران دوره قاجار بر  ورودی این کلیسا نقش بسته چرا که او در سال ۱۲۳۵ ه.ش تعدادی از ارمنیان استان چهارمحال و بختیاری را به تهران آورد و در ده ونک اسکان داد و پس از آن هم این کلیسا را برای ارمنیان ده ونک به هزینه خود ساخت. صلیب برنزی ورودی را هم هدیه داد و آنجا شد عبادتگاه مردان و زنان مسیحی تازه‌وارد به تهران.

آنها نام کلیسا را به نام قدیس معروف دین مسیحیت «میناس» گذاشتند. میناس فردی دانا و باذکاوت بود که به دستور قیصر روم به مصر فرستاده شد تا به جنگ و نزاع شهر اسکندریه خاتمه دهد. او ماموریت خود را به خوبی انجام داد و با مهربانی و عطوفت با مردم رفتار کرد اما بعد از انجام ماموریت از دین خود برگشت و به دین مسیح پیوست و همین هم دلیلی بود تا قیصر دستور داد سرش را از تنش جدا کنند. از آن به بعد مسیحیان میناس را جزء قدیسیان می‌دانند و حالا نامش در سر در یکی از کلیساهای تهران هم قرار دارد. کلیسایی با پلان مستطیلی شکل به سمت شرق به غرب و ساخته شده از آجر و خشت. دیوارهای داخلی آن هم با گچ پوشانده شده و سقف کلیسا توسط شش ستون که قبلاً از جنس چوب بوده‌است محافظت می‌شود. سطح بنای کلیسا از سطح حیاط دو پله پائین‌تر قرار داشته و دارای نورگیرهایی در سه سمت بنا است و سه ورودی در سمت غربی و جنوبی است که در بالای ورودی جنوبی ناقوس خانه کوچک کلیسا قرار دارد. قبرستان اهالی روستا در تپه‌های مشرف به کلیسا بوده‌است که در حال حاضر در محل آن ورزشگاه آرارات بنا شده‌است. این بنای تاریخی در دی‌ماه سال ۱۳۸۰ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنان فعال است و به وسیله هیئت امناء منتخب شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران اداره می‌شود و طی سال برخی مراسم خاص مذهبی در آن برگزار می‌شوند.

حالا چند سالی است که تورهایی هم برای بازدید از این کلیسا برگزار می‌شوند تا یکی از کلیساهای قدیمی شهر تهران که بیش از ۱۵۰ سال از ساخته شدنش می‌گذرد بیش از پیش دیده شود.

 

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=5142
  • 178 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.