• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

مسجد و مدرسه معمارباشی در تهران

  • کد خبر : 4719
  • 29 آبان 1401 - 10:51
مسجد و مدرسه معمارباشی در تهران
آدرس : خیابان پانزده خرداد ، گذر امامزاده یحیی ، نرسیده به میدان باغ پسته بک، پلاک 150

مسجد و مدرسه معمارباشی مشهور به صنیعیه یا صنیع‌الملک یکی از از مدارس تابعه حوزه علمیه مروی است. واقف و بانی  این مسجد حاج ابوالحسن معمارباشی ملقب به ( صنیع الملک ) است . او تا زمان درگذشتش در اثر حصبه، در دربار ناصرالدین شاه « منصب معمارباشی » و لقب « صنیع الملکی » داشت .

وی از جمله معمارانی بود که در تاریخ معماری سده های اخیر به ویژه در تلفیق عناصر معماری ایرانی و فرنگی نقش مهمی داشته و بناهایی چون « تالار سلام » ، « تالار آیینه » و سردرها و حوض خانه های کاخ گلستان از آثار او به شمار می آید .

این مسجد در محله تاریخی عودلاجان قرار گرفته و از شمال شرق به میدان باغ پسته بیک از جنوب به خیابان ۱۵ خرداد و از غرب به خیابان مصطفی خمینی راه دارد .

مسجد و مدرسه معمارباشی دارای وقف نامه معتبری است که در شش نسخه تهیه گردیده و در پایان آن که دارای هفت برگ و به خط نسخ و نستعلیق بوده ؛ به محل نگهداری هر یک اشاره شده است که عبارتند از نزد واقف ، نزد متولی ثانی ، کتاب خانه مدرسه واقف ، کتاب خانه مدرسه هروی ، کتاب خانه حضرت عبدالعظیم و کتاب خانه حضرت رضا ( ع ) .

 بنا دارای سردری با کتیبه ای سنگی به خط ( محمد ابراهیم تهرانی ) مشهور به (میرزا عمو ) و حجاری (استاد عبدالرسول حجار ) می باشد که به واقف و تاریج وقف اشاره نموده است.

 مدرسه دارای دو طبقه بوده و از حیاطی با نقشه نگینی مفروش به موزاییک تشکیل شده است . در ضلع شمالی شش حجره و در ضلع شرقی و غربی هر کدام ده حجره در دو طبقه مشاهده می‌شود . حجره های طبقه هم کف درون ایوان چه و حجره های طبقه اول درون رواق جا گرفته‌اند . ایوانچه‌ها دارای قوس بیضی بوده و لچکی این قوس ها با کاشی هفت رنگ تزیین شده است .

در ضلع جنوبی مدرسه مسجد معمارباشی تنها با یک شبستان احداث شده که دارای سه ورودی مجزا می باشد . در ورودیها چوبی با تزیینات گره چینی بوده که امروزه جای خود را به درهای فلزی داده و اثری از آنها باقی نمانده است.

 از سه کتیبه کاشی کاری شده هفت رنگ در بالای ورودی ها تنها یک کتیبه باقی مانده است . مسجد دوازده ستون سنگی در سه ردیف با تریینات متفاوت دارد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4719
  • 176 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.