• امروز : چهارشنبه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

7

گفت‌وگوی سیاسی چرا نمی‌شود؟ | عباس عبدی

  • کد خبر : 4034
  • 04 آبان 1401 - 9:49
گفت‌وگوی سیاسی چرا نمی‌شود؟ | عباس عبدی
جامعه مدرن به علت بزرگی جغرافیا و جمعیت و تخصصی شدن امور و پیچیدگی مسائل نیازمند رسانه‌های آزاد است که واقعیات را برای مردم و از آنان مهم‌تر برای مسوولان بازتاب دهند، بهترین راه برای اجتماعی شدن جوانان و نیز در جریان امور قرار گرفتن مسئولان وجود رسانه‌های آزاد است. رسانه‌هایی که بتوانند مسئولان را به عمق مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ببرند. نیاز نیست که مسئولان هر روز به یک استان و شهرستان بروند و با چند نفر صحبت کنند.

از ربع قرن پیش کمابیش بر این نکته تاکید می‌شد که اینگونه مدیریت امور دیر یا زود به بن‌بست می‌رسد. این تحلیل از همان زمان نزد بسیاری از جامعه‌شناسان و صاحبنظران وجود داشت. پرسش این است که چرا هیچگاه صاحبان قدرت وقعی جدی به این اظهارات نمی‌نهادند؟ یا حداقل آشکارا، گفت‌وگو در این باره را نمی‌پذیرفتند؟ سهل است که برعکس، اوضاع جهان و ایران را به گونه‌ای تحلیل می‌کردند که بوی بی‌نیازی از گفت‌وگو می‌آمد و ضمن توصیف وضعیت خوب ایران جهان به ویژه دنیای غرب را به گونه‌ای توصیف می‌کردند که گویی در بن‌بست کامل قرار گرفته و به زودی دچار فروپاشی خواهد شد و کافی است ما با یک اقدام جدی یا پیام خاص آخرین ضربه را به این تن نحیف وارد کنیم. البته بعید است که کسی منکر وجود مشکلات جهان غرب باشد که کم هم نیست، ولی برداشت فوق بسیار دور و فراتر از این واقعیت است که کم و کیف آن محل گفت‌وگو است. پس چرا هیچگاه به این تحلیل‌های ناظر به واقعیت توجه نمی‌کردند؟ چرا وارد گفت‌وگوی علمی و منطقی برای فهم مساله نمی‌شدند؟ تقریبا در هر سال چند محور به‌طور مکرر تذکر داده می‌شد. از جمله در حوزه اجتماعی به موضوعات زن، رسانه و جوان و نوجوان می‌توان اشاره کرد که هر سه به نحوی در یکدیگر تنیده بودند. بی‌توجهی یا در واقع نشنیدن این تذکرات و ندیدن این واقعیات علل گوناگونی دارد که به برخی از آن‌ها که مهم‌تر می‌دانم اشاره می‌کنم. جامعه مدرن به علت بزرگی جغرافیا و جمعیت و تخصصی شدن امور و پیچیدگی مسائل نیازمند رسانه‌های آزاد است که واقعیات را برای مردم و از آنان مهم‌تر برای مسوولان بازتاب دهند، بهترین راه برای اجتماعی شدن جوانان و نیز در جریان امور قرار گرفتن مسوولان وجود رسانه‌های آزاد است. رسانه‌هایی که بتوانند مسئولان را به عمق مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ببرند. نیاز نیست که مسوولان هر روز به یک استان و شهرستان بروند و با چند نفر صحبت کنند. رسانه‌های آزاد و رقابتی، بهترین ابزار هستند که کشور و کل مسائل آن را به داخل اتاق کار یا منزل رییس‌جمهور یا وزیر یا… بیاورند.

هنگامی که رسانه از انجام این وظیفه غافل یا ناتوان شود، مثل آینه‌ای می‌شود که واقعیت را کج و معوج نمایش می‌دهد. آینه‌های محدب و مقعر و موج‌دار را ببینید که شما را چگونه به تصویر می‌کشند. رسانه غیر مستقل و محدود نیز همین کار را می‌کند. پس مجرای اصلی گفت‌وگو که شناخت واقعیت است، از میان می‌رود. در همین اتفاقات پس از فوت خانم مهسا امینی آشکارا دیده می‌شود که آنچه در میدان است نه کسب حقیقت که جنگ روایت و ضدحقیقت است.
عامل بعدی که نه فقط تصویر، بلکه خود واقعیت را دستکاری می‌کند، درآمدهای نفتی است. اگر رسانه تصویری مخدوش از واقعیت ارایه می‌دهد، نفت، واقعیت را بزک می‌کند که این خود یک واقعیت جعلی است، حتی اگر رسانه آن را به تصویر بکشد. نفت مثل مواد مخدر، احساس بی‌دردی و سرخوشی می‌آورد در حالی که این احساس طبیعی نیست، بلکه ساختگی است. نفت چهره و واقعیت جامعه را گریم می‌کند و یک موجود ۷۰ساله را با گریم تبدیل به جوان ۳۰ساله می‌کند. مدیریت ناتوان را باد کرده و مثل یک قهرمان زیبایی اندام نمایش می‌دهد. فقط کافیه سوراخ شده تا بادش خالی شود. اینجا هم نمی‌توانید براساس سطح آشکار واقعیت گفت‌وگو کنید.
علت مهم دیگری که قدرت را بی‌نیاز از گفت‌وگو می‌کرده اینرسی اسلام و انقلاب است که با جدا شدن بسیاری از مومنین و انقلابیون از این قافله این اینرسی نیز از میان رفته است.
علت مهم دیگر ماهیت قدرت در گفت‌وگوی سیاسی است. گفت‌وگو در عرصه سیاسی بیش از آنکه متاثر از منطق و علم باشد، تحت‌تاثیر قدرت است. همان‌گونه که رفتار اقتصادی در میدان عمل نیز تحت‌تاثیر پول است، گفت‌وگو در بازار و نه در کلاس درس اقتصاد، تابع قدرت خرید است، گفت‌وگوی سیاسی در میدان سیاست نیز تابع قدرت طرفین است. اگر گفت‌وگوکننده یا متقاضی آن قدرت کافی نداشته باشد، حرفش شنیده نمی‌شود. افراد صاحب قدرت سخن دیگران را ابتدا از فیلترهای قدرت خود رد می‌کنند و بعد می‌شنوند. به ویژه اینکه مساله منافع هم مهم است. خیلی‌ها هستند که بدون اشاره به هدف اصلی‌شان که حفظ منافع است وارد گفت‌وگو می‌شوند، ولی روشن است که مقید شدن گفت‌وگوی سیاسی به تامین منافع اقتصادی و شخصی، مُخِلِّ گفت‌وگو است و آن را تبدیل به جدل می‌کند. پس برای گفت‌وگوی موثر باید به این موانع توجه کرد و در رفع آن کوشید، یا با توجه به الزامات آن‌ها، خود را برای گفت‌وگو آماده کرد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4034
  • نویسنده : عباس عبدی
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 189 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.