• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

3

هنرهای دستی جایگزین‌های ماندگار | مرضیه ترکمانیان*

  • کد خبر : 17717
  • 20 خرداد 1403 - 6:25
هنرهای دستی جایگزین‌های ماندگار | مرضیه ترکمانیان*
تکیه بر فردیت انسان‌ها و عامل تضاد از دیگر عوامل تاثیر گذار در گرایش به هنرهای دستی و اشیاء دست ساز است. هنگامیکه انسانی در جهانی مدرن و عصر حاکمیت تکنولوژی چیزی را می‌سازد عمل او اقدامی اعتراض‌آمیز در دنیای فن آوری است.

با آغاز سده بیست و پیدایش صنایع غول آسا که از استعداد تولید انبوه برخورداربوده و پیدایش صنایع مختلف، شرکت‌ها، کارخانه‌های تولیدی و… که در آن هزاران کس به کار اشتغال داشته، انسان به توده زنده bio masse که سرمایه متغییر تراکم یافته است در کنار ابزار و وسایل تولید و از آن جمله ماشین‌های تولیدی به مثابه توده مکانیکی mechanic masse که درسرمایه ثابت بازتاب می‌یابند قرار گرفت، یا تبدیل وسایل تولید به یک خودکار Automaten تولید کننده هم چون سرمایه یعنی کار مرده‌ای که بر نیروی کار زنده سلطه یافته است و آن را می‌مکد، قرار می‌گیرد.

سلطه و استیلای ماشین و دستاوردهای فن آوری نوین بر ارکان مختلف زندگی بشر تاثیر عمیقی گذارده و کلیه مؤلفه‌های زندگی فردی و اجتماعی دستخوش دگرگونی‌های غیر قابل انکاری شده است. این تاثیرات در کشورهای توسعه یافته صنعتی و فراصنعتی بیش از هر جای دیگر آشکارا بر جامعه تولیدی حاکمیت دارد، با این تفاسیر در کشورهای صنعتی و بالاخص کشورهای غربی که صاحب تکنولوژی‌های پیشرفته هستند کار درحیطه هنرهای دستی طیف گسترده و قابل توجهی را نیز در بر می‌گیرد با این توضیح که رویکرد هنرمندان و هنرورزان در عرصه هنرهای دستی در خلق آثار دست ساز در قیاس با جوامع سنتی و کشورهای در حال توسعه تفاوتهای قابل ملاحظه و غیر قابل مقایسه‌ای داردکه بررسی آن از جایگاه اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، فرهنگی و جامعه شناختی و سایر عوامل تاثیر گذاردر جوامع مورد نظر مستلزم نگرشی جامع می‌باشدکه در این مقال نمی‌گنجد، از این رو در این مقاله به برخی از مؤلفه‌های حاکم بر تداوم هنرهای سنتی در جوامع پیشرفته صنعتی اختصاراً اشارتی خواهد شد.

کار در حوزه هنرهای دستی در کشورهای صنعتی طیف وسیعی را شامل می‌شود از کارهای سنتی گرفته تا هنرهای دستی ابداعی و یا از صنایع دستی کاربردی تا هنرهای انتزاعی، از اشیایی که با شتابزدگی ساخته شده‌اند و دارای بافتی طبیعی و خشن هستند تا اشیایی که با دقت و وسواس توام با خویشتنداری ساخته شده اند، همه گونه کیفیتی در هنرهای دستی می‌تواند تجلی یابد، اینها تماماً به هدف سازنده بستگی دارد.

نظریه پردازان صنایع دستی در کشورهای غربی معتقدند هنرهای دستی هیچگاه تهدیدی برای صنعت نبوده اما خیلی آرام معیارهای آن را در هم می‌شکند هم از اشیایی که تولید می‌کند و هم در نوع زندگی که فراهم می‌کند تولیدات هنرهای دستی نه رو در روی مدرنیسم قرار گرفته‌اند و نه همراه و همگام با آن هستند، مدرنیسم یک روش نیست بلکه یک اصل است و فقط با تولید انبوه سروکار ندارد بلکه به درون هنر هم نفوذ کرده و می‌کند به همان اندازه که بر آسمان خراش‌ها نیز تسلط یافته است مدرنیسم خواهان بیان ارزش‌های عصر جدید به بیانی متفاوت است از این رو است که در جوامع صنعتی نظریه پردازان معتقدند که هنرهای دستی میان هنر و طرح می‌نشیند (طرح در اینجا به مثابه یک فرایند مطرح است بر اساس برنامه ریزی خلاق در پاسخ به نیازی مشخص و این همان چیزی است که تحت عنوان طراحی صنعتی شناخته می‌شود) بنابر این اینگونه آثار مانند تولید انبوه تجاری و صنعتی نبوده و مانند هنر محض هم نیست که در خود فرو رفته باشد چنین نگرشی به هنرهای دستی به عنوان رشته‌ای میانی طی چهار دهه گذشته در کشورهای مذکور رشد چشمگیری داشته، این اعتقادی است که هنرهای دستی را آرامش بخش معرفی می‌نماید و آنرا پناهگاهی می‌داند برای دوری از تزویر تجاری تولید انبوه و خطرات تحریک‌آمیز هنرهای زیبا.

هنرهای دستی در جوامع یاد شده برای حیات انسانها در دنیای مدرن امر ضروری و حیاتی محسوب نمی‌شود چرا که طرق دیگری برای انجام کارها وجود دارد و اکنون در کارخانه‌ها اشیاء ارزانتر و سریعتر ساخته می‌شونددر اینگونه به جوامع نگاه و رویکرد هنرهای دستی نیز با با کشورهای در حال توسعه که دارای ساختار جمعیتی، اقتصادی و تاریخی فرهنگی متفاوت هستند در مواجه با صنایع دستی تفاوت عمده‌ای دارد، فعالیت هنرمندان اغلب در این جوامع به دلیل پیچیده دیگری مورد نیاز بوده نیازهایی چون حس نوستالژیکی دلتنگی‌های آدمی و احساس غربت او در جامعه‌ای متحول و شتابان که او را با سرعت هر چه تمامتر از تعلقات و دلبستگی‌هایش دور می‌کند هنرهای دستی پاسخی است در تقابل با ماشین زدگی.

تکیه بر فردیت انسان‌ها و عامل تضاد از دیگر عوامل تاثیر گذار در گرایش به هنرهای دستی و اشیاء دست ساز است. هنگامیکه انسانی در جهانی مدرن و عصر حاکمیت تکنولوژی چیزی را می‌سازد عمل او اقدامی اعتراض‌آمیز در دنیای فن آوری است دنیایی که دارای ضعف رو به تزاید خلاقیت و بی‌ارادگی است چیزی که توسط دست و همراه قدرت انتخاب ساخته می‌شود تصمیم به خالق بودن را نشان می‌دهد که نوعی ابراز و شکلی از بیان است و راهی مستقل از شیوه‌های مرسوم است.

گرایش به هنرهای دستی در جوامع صنعتی و ماشینی وسیله‌ای برای کاستن از فشارهای روحی و روانی و فشارهای اقتصادی است و نوعی اصرار بر فردیت و جایگاهی برای بیان تفاوت‌های مردم و استقلال در انجام کارها از طریق خود آن‌هاست و اعتراضی به بی‌ارادگی است که ماشین و تکنولوژی بر جوامع انسانی تحمیل نموده است.

عامل تضاد: توسعه صنعتی که عصر اشیاء متناسب طبیعی و بدون عیب است عاملی است که انسان را تشنه تناقض نموده و اشتیاق به ساختن چیزی به وسیله دست با کیفیتی تکرار نشدنی بیانگر نافرمانی از ماشین است و تفاوت‌ها راسریعاً و صریحاً بیان می‌کند.

هنرهای دستی چون جریانی متقاطع جدی اما کوچک در برابر توده شناورتوسعه صنعتی عمل کرده این همان ضمیر نا خودآگاه هنرهای دستی است چیزی که توسط دست به همراه قدرت انتخاب به عنوان جایگزیتی سنجیده در برابر تولید انبوه است.


*استاد دانشگاه و کارشناس صنایع دستی

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=17717
  • نویسنده : مرضیه ترکمانیان
  • 135 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.